«تعادل» بررسي كرد

ذخيره‌سازي گاز صنايع كليد طلايي ناترازي!

۱۴۰۲/۰۹/۰۶ - ۰۱:۰۲:۱۸
کد خبر: ۳۰۱۸۳۴
ذخيره‌سازي گاز صنايع كليد طلايي ناترازي!

بر كسي پوشيده نيست كه مصرف گاز در فصول سرد به‌طور قابل توجهي افزايش مي‌يابد، در درجه اول به دليل نيازهاي گرمايشي خانوارها. اين افزايش تقاضا مي‌تواند منجر به عدم تعادل موقت در عرضه گاز شود و بخش‌هاي مختلف از جمله صنايع را با چالش‌هايي مواجه كند.

گلناز پرتوي مهر


بر كسي پوشيده نيست كه مصرف گاز در فصول سرد به‌طور قابل توجهي افزايش مي‌يابد، در درجه اول به دليل نيازهاي گرمايشي خانوارها. اين افزايش تقاضا مي‌تواند منجر به عدم تعادل موقت در عرضه گاز شود و بخش‌هاي مختلف از جمله صنايع را با چالش‌هايي مواجه كند. صنايع به‌شدت به تامين پايدار گاز براي فرآيندهاي توليد خود متكي هستند و هر گونه اختلال يا كمبود مي‌تواند تاثير قابل توجهي بر عمليات و بهره‌وري آنها داشته باشد. اينجاست كه ذخيره‌سازي گاز نقش مهمي در رسيدگي به اين چالش‌ها ايفا مي‌كند.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، ذخيره‌سازي گاز يكي از محورهاي كليدي در زمينه حل مشكل ناترازي مقطعي كشورهاي مختلف دنيا است كه به كمك ويژه و سرمايه‌گذاري مستقيم صنايع انجام مي‌پذيرد؛ در اين زمينه در كشورهاي اروپايي، ذخيره‌سازي گاز بخش اساسي زيرساخت صنايع است. در دسترس بودن تأسيسات ذخيره‌سازي گاز و سرمايه‌گذاري صنايع در اين زمينه به صنايع اجازه مي‌دهد تا در برابر كمبودها و نوسانات احتمالي در عرضه گاز محافظت كنند و در نتيجه فرآيندهاي توليد بدون وقفه را تضمين كنند. اين امر ماهيت اقتصادي و مقرون‌به‌صرفه ذخيره‌سازي گاز را براي صنايع برجسته مي‌كند، زيرا آنها را قادر مي‌سازد تا عمليات خود را حفظ كنند و تقاضاي محصولات خود را بدون تأثير نامطلوب از هرگونه عدم تعادل موقت در عرضه گاز برآورده كنند.
با توجه به اينكه ايران در فصول گرم سال با مازاد گاز مواجه است، به جاي صادرات يا عدم استحصال اين گاز مازاد، فرصت استفاده از آن به نفع صنايع در صورت سرمايه‌گذاري صنايع در ايجاد مخازن ذخيره‌سازي وجود دارد. صنايع با تامين گاز مازاد به اشكال مختلف مانند CNG، LPG، LNG  و گاز طبيعي از طريق ايجاد زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي، مي‌توانند از گاز مازاد براي پشتيباني از فرآيندها و عمليات توليد خود بهره ببرند.
دولت سيزدهم نيز به اهميت ذخيره‌سازي گاز براي صنايع پي برده و اقدامات پيشگيرانه‌اي را براي ايجاد انگيزه براي ايجاد مخازن ذخيره گاز انجام داده است. مشوق‌هايي مانند تخفيف‌هاي بزرگ گاز براي صنايعي كه در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز سرمايه‌گذاري مي‌كنند، دليل قانع‌كننده‌اي براي صنايع است تا به سمت سرمايه‌گذاري در ايجاد مخازن ذخيره‌سازي گاز بروند و اين سرمايه‌گذاري را در اولويت‌بندي قرار دهند. با بهره مندي از اين مشوق‌ها، صنايع مي‌توانند از دسترسي مقرون به‌صرفه به گاز در دوره‌هاي اوج تقاضا بهره مند شوند و به آنها اجازه مي‌دهد سطح توليد خود را حفظ كنند و هرگونه تأثير اقتصادي بالقوه ناشي از كمبود گاز يا نوسانات قيمت را كاهش دهند. 
علاوه بر اين، سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز مي‌تواند منافع بلندمدت قابل‌توجهي براي صنايع به همراه داشته باشد. علاوه بر تضمين عرضه گاز پايدار و مطمئن، صنايع مي‌توانند از مزاياي اقتصادي ذخيره‌سازي گاز، از جمله امكان دسترسي به گاز با قيمت پايين‌تر در دوره‌هاي اوج تقاضا و فروش محصولات خود با قيمت بالاتر، سرمايه‌گذاري كنند. اين مزيت اقتصادي دوگانه بر اهميت استراتژيك ذخيره‌سازي گاز براي صنايع تاكيد مي‌كند و آن را به عنوان يك جزء كليدي در رشد و سودآوري آنها قرار مي‌دهد.
ايجاد زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز در دولت سيزدهم به عنوان يك استراتژي حياتي براي صنايع براي غلبه بر چالش‌هاي ناشي از كمبود و نوسانات گاز مطرح شده است. 
صنايع براي حفظ سطح توليد خود و پاسخگويي به تقاضاي محصولات خود به عرضه ثابت و مطمئن گاز نياز دارند. ذخيره‌سازي گاز راه‌حلي مناسب براي اطمينان از دسترسي صنايع به گاز مورد نياز، حتي در دوره‌هاي اوج تقاضا، ارايه مي‌دهد. با سرمايه‌گذاري در مخازن ذخيره گاز، صنايع مي‌توانند پيشگيرانه به چالش‌هاي بالقوه ناشي از افزايش مصرف گاز در بخش خانگي در فصول سرد رسيدگي كنند.
در همين راستا باتوجه‌به اهميت موضوع با عليرضا شهبازي، نماينده مردم نهاوند، به گفت‌وگو نشسته كه نتيجه را باهم مي‌خوانيم.
نماينده مردم نهاوند در خانه ملت در خصوص ناترازي گاز كه به يك معضل در فصل زمستان تبديل شده، درگفت‌وگو با خبرنگار«تعادل»، عنوان كرد: متأسفانه همه ساله به دليل استفاده بيش از حد مردم از گاز در بخش خانگي و كشاورزي شاهد قطع گاز در صنايع هستيم . عليرضا شهبازي خاطرنشان كرد: براي كاهش ناترازي گاز در پيك مصرف و بهينه‌سازي مصرف در راستاي رسيدن مصرف به ميزان الگوي بهينه مصرف بايد در اوليت همه بخش‌هاي كشور قرار بگيرد .
وي افزود: در اكثر كشورهاي توسعه‌يافته صنايع براي اينكه در فصل زمستان با قطع گازو تعطيلي مواجه نشوند به ذخيره‌سازي روي آوردند.
وي با بيان اينكه قطع گاز و به تبع آن تعطيلي صنايع خلاف شعار سال است، ابراز كرد: دولت سيزدهم در جهت حل مشكل ناترازي تدابير ويژه‌اي در جهت ذخيره‌سازي گاز انجام داده است و در همين زمينه نيز مشوق‌هاي اعلام شده در زمينه ذخيره‌سازي گاز توسط صنايع، بسيار مهم است. بحث ذخيره‌سازي گاز يك موضوع مهم است ما جز معدود كشورهاي داراي ذخاير گازي در دنيا هستيم كه ذخاير ذخيره‌سازي گاز در كشور ما خيلي محدود است و صنايع بايد در اين زمينه سرمايه‌گذاري داشته باشند. افزايش و استمرار توليد، افزايش صادرات، رونق اقتصادي و غيره از مهم‌ترين مزاياي ذخيره‌سازي گاز است .
نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نرخ قيمت انرژي در ايران بسيار كمتر از كشورهاي ديگر است، خاطرنشان كرد: در اين راستا لازم است طرح پلكاني قيمت انرژي اجرا شود. در خصوص كاهش مصرف انرژي و ناترازي گاز حتما مردم بايد پاي‌كار باشند.

ارسال نظر