وزير نيرو اعلام كرد

تبليغات كولرهاي گازي جز در مناطق گرمسير ممنوع مي‌شود

۱۴۰۲/۰۹/۰۶ - ۰۱:۰۳:۲۵
کد خبر: ۳۰۱۸۳۵
تبليغات كولرهاي گازي جز در مناطق گرمسير ممنوع مي‌شود

وزير نيرو از به كارگيري شيوه نوين مديريت مصرف در بخش خانگي خبر داد و گفت: به محض آماده شدن زيرساخت‌ها جزييات اين شيوه اعلام خواهد شد، به گونه‌اي كه هر فرد در هر لحظه مصرف، تحت تاثير اطلاع‌رساني و شيوه‌هاي انگيزشي تصميم به مصرف كردن يا نكردن خواهد گرفت.

وزير نيرو از به كارگيري شيوه نوين مديريت مصرف در بخش خانگي خبر داد و گفت: به محض آماده شدن زيرساخت‌ها جزييات اين شيوه اعلام خواهد شد، به گونه‌اي كه هر فرد در هر لحظه مصرف، تحت تاثير اطلاع‌رساني و شيوه‌هاي انگيزشي تصميم به مصرف كردن يا نكردن خواهد گرفت.
به گزارش ايسنا، علي‌اكبر محرابيان در جلسه با مديران صنعت برق و مديران عامل شركت‌هاي توزيع نيروي برق، ضمن گراميداشت هفته بسيج و ياد دلاورمردان خطه ايران اسلامي به ويژه در دفاع مقدس گفت: تابستان امسال و ديگر سال‌هايي كه پشت سر گذاشتيم با تجارب مختلفي مواجه شديم، اين در حالي است كه يك مجموعه دانش‌بنيان، پويا و رو به رشد نكات مثبت را دريافت، تكرار و تقويت كرده و نكات منفي را شناسايي و به نحوي مديريت مي‌كند كه از اثرات نكات منفي بر كنار باشد.
وي با تاكيد بر اينكه علاوه بر برگزاري جلسات عبور از پيك، از برنامه‌هاي توسعه و دراز مدت صنعت برق نبايد غافل بود، ادامه داد: در طول دو سال گذشته برنامه‌هاي ارزشمندي تدوين شده است و از مديران صنعت برق انتظار دارم بخش قابل توجهي از اوقاتشان را در جهت اجراي برنامه‌هاي عظيم و دراز مدت و اساسي به كار گيرند.
وي با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي سالانه زماني قابل دفاع است كه هر كدام برشي از برنامه درازمدت باشد، ادامه داد: چنانچه اقدامات ضربتي در رفع مشكلات و نگراني‌هاي صنعت برق باشد، تاثير و اثرگذاري نخواهد داشت.
وي با اشاره به اينكه در ابتداي فعاليت در وزارتخانه يك برنامه چهار ساله تدوين كرديم و بعد به برنامه هفتم تبديل شد، ادامه داد: در پي آن كميته‌اي نيز مامور شد برنامه ۲۰ ساله صنعت برق را تدوين كند و اين برنامه‌ها در جايگاه خودش تصويب و براي عمليات اجرايي آماده شد، در واقع زماني برنامه ارزشمند است كه برشي از برنامه دراز مدت باشد.
محرابيان با اشاره به مفهوم ناترازي به عنوان فاصله بين توليد و تقاضاي مصرف اظهار كرد: آيا اعدادي كه در اين زمينه اعلام مي‌شود و روش محاسبه صحيح است؟ در بخش توليد ظرفيت‌هاي توليد را آماده مي‌كنيم، اما در بخش تقاضا آيا اينكه هر مصرف‌كننده‌اي هر ميزان مصرف را در هر ساعتي تقاضا كند به عنوان تقاضاي واقعي مطرح مي‌شود و آيا مجاز هستيم با اين معادله محاسبه كنيم؟ و آيا اين به عنوان محاسبه صحيح مطرح مي‌شود؟ وي گفت: به عبارتي با اين ميزان ناترازي كه داريم يك تلاش دسته‌جمعي براي رفع ناترازي مي‌كنيم. آيا قرار است صنعت كشور، كشاورزي و خانگي هر ميزان مصرف را با هر شرايطي‌ در هر ساعتي درخواست كند و صنعت برق كشورهم خودش را مامور كند و مسوول پاسخگويي بداند؟ طبق بررسي‌ها تقريبا در هيچ نقطه جهان و هيچ كشوري نيست كه صنعت برق خود را براي رفع اين نيازها تنظيم كند.
وزير نيرو با بيان اينكه زماني كه نيازهاي بخش‌هاي مختلف را مطابق با الگو و برنامه صحيح مصرف انرژي تنظيم كنيم اين معادلات تفاوت اساسي پيدا مي‌كند، افزود: در صنعت برق براي رفع ناترازي دو مدل ويژه داريم. يك روش اين است كه صنعت را به گونه‌اي توسعه دهيم كه ظرفيت‌هاي توليد، توزيع و تامين را افزايش دهيم و در كنار اين بايد مديريت مصرف را به گونه‌اي انجام دهيم كه با حداقل انرژي بتوانيم حداكثر تامين انرژي انجام دهيم. در واقع پيك‌هاي لحظه‌اي و ساعتي را به خطوط به هم متصل در طول شبانه روز تبديل كنيم كه معناي آن تامين انرژي بيشتر و مصرف اقتصادي از كليات صنعت برق كشور است و كل ساعت شبانه روز در كل سال را شامل مي‌شود.
وي تفاوت مصرف تابستان و زمستان كشور را بيش از ۳۲ هزار مگاوات عنوان كرد و گفت: ۳۲ هزار مگاوات معادل كل مصرف كشور مصر با ۱۱۰ ميليون جمعيت و اقليمي گرمتر از جمهوري اسلامي و توليد ۶۰ ميليارد دلار بيش از كشور ما است، البته منظور اين نيست كه اگر به مردم رفاه و آسايشي ارايه كرديم، بخواهيم پس بگيريم اما بايد ديد جهان با ۳۲ هزار مگاوات چه مي‌كند؟
وي با تاكيد بر اينكه مهم‌ترين اقدام در دستور ما مديريت مصرف به روش صحيح است، گفت: مديريت مصرف داراي دو جنبه در بخش عرضه و تقاضا است كه براين اساس تقاضا تابع عرضه است. مديريت مصرف صحيح در بخش عرضه باعث مي‌شود كه بخش تقاضا تابع شما حركت كند. با اين رويكرد مسائل قابل حل مي‌شود و اين تفاوت نگاه در گذشته و امروز است.
وي براستفاده از آخرين فناوري و تكنولوژي در بخش توزيع براي مديريت صحيح مصرف و ارايه الگوي مناسب به بخش مصرف كشور، تاكيد كرد و افزود: استفاده از تكنولوژي‌ها و تعريف اقتصاد و طراحي الگوي توليد بايد به گونه‌اي باشد كه با انرژي كمتر بيشترين تامين را انجام دهيد.

ارسال نظر