«تعادل» گزارش مي‌دهد

رشد ۲۰ درصدي مصرف گاز در نيروگاه‌ها

۱۴۰۲/۰۹/۰۷ - ۰۱:۰۷:۵۴
کد خبر: ۳۰۱۸۸۰
رشد ۲۰ درصدي مصرف گاز در نيروگاه‌ها

ما كشوري هستيم كه ذخاير عظيم نفت و گاز داريم و به لحاظ منابع در مضيقه نيستيم. اما واقعيت اين است كه توليد گاز هزينه‌بر است. از سوي ديگر، اگر حامل‌هاي انرژي در كشور به درستي مصرف شوند، امكان صادرات مازاد آنها وجود دارد و مي‌تواند براي كشور ارزآوري داشته باشد. اما هدر دادن اين منابع به كسري تراز آنها در كشور مي‌انجامد و ممكن است به واردات محتاج شويم.

ما كشوري هستيم كه ذخاير عظيم نفت و گاز داريم و به لحاظ منابع در مضيقه نيستيم. اما واقعيت اين است كه توليد گاز هزينه‌بر است. از سوي ديگر، اگر حامل‌هاي انرژي در كشور به درستي مصرف شوند، امكان صادرات مازاد آنها وجود دارد و مي‌تواند براي كشور ارزآوري داشته باشد. اما هدر دادن اين منابع به كسري تراز آنها در كشور مي‌انجامد و ممكن است به واردات محتاج شويم.
به گزارش خبرنگار«تعادل»، مصرف گاز در فصول سرد به‌طور قابل توجهي افزايش مي‌يابد، در درجه اول به دليل نيازهاي گرمايشي خانوارها. اين افزايش تقاضا مي‌تواند منجر به عدم تعادل موقت در عرضه گاز شود و بخش‌هاي مختلف از جمله صنايع را با چالش‌هايي مواجه كند. 
گاز به عنوان سوخت اصلي گرمايشي در منازل و خوراك عمده صنايع بزرگ اهميت زيادي دارد و در آستانه فصل سرما لزوم مديريت مصرف آن بيش از پيش مطرح مي‌شود. 
متاسفانه مصرف بي‌رويه اين ماده ارزشمند به كسري تراز آن در ماه‌هاي سرد سال منجر مي‌شود و گاهي مجبور مي‌شويم گاز صنايع عمده را قطع كنيم. اين اقدام ضربه مهلكي به صنايع وارد مي‌كند و تهديدي براي توليد ملي به شمار مي‌رود.
با توجه به اينكه در مصرف گاز خانگي در كشور نوعي بدمصرفي وجود دارد و دچار ناترازي مقطعي گاز در زمستان براي صنايع هستيم، اقداماتي را به لحاظ فرهنگي در كشور بايد به اجرا بگذاريم و مديريت مصرف را داشته باشيم.  در همين زمينه، رييس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي در ايين آغاز به كار دومين ميز گرد تخصصي اصحاب رسانه و مديران شركت ملي گاز ايران، اصحاب رسانه را كارگزاران تبيين وضعيت موجود براي جامعه دانست و بر نقش‌ آنها به عنوان مرجع اصلي دريافت بازخورد‌هاي اجتماعي براي شركت ملي گاز ايران به منظور حل مسائل تاكيد كرد. محمدصادق جوكار در دومين ميزگرد تخصصي اصحاب رسانه و مديران شركت ملي گاز ايران به ميزباني خانه گاز در موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي برگزار شد، با بيان اينكه برگزاري اين ميزگرد متاثر از رويكرد مديرعامل شركت ملي گاز ايران به جايگاه رسانه است، گفت: هدف از برگزاري اين ميزگرد، بهره‌گيري از دانش و تجربيات اصحاب رسانه‌ در ارايه بازخورد اجتماعي از خدمات صنعت گاز و ماموريت‌هاي آن و تعامل اصحاب رسانه با شركت ملي گاز در تبيين وضعيت صنعت گاز كشور و اولويت‌هاي آن است.
جوكار افزود: اصحاب رسانه كارگزاران تبيين اقدامات نهادهاي خدمت‌رسان و حل‌كنندگان مسائل مرتبط با تعامل شركت ملي گاز با بدنه جامعه هستند.
خانه گاز را خانه تمام كساني معرفي كرد كه دغدغه كمك به حل مشكلات كشور در بخش انرژي، به ويژه گاز را دارند و تصريح كرد: از تمام كساني كه در اين زمينه راهكارهاي عملي و اجرايي ارايه مي‌دهند، استقبال مي‌كنيم.
همچنين مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي گاز ايران با بيان دستاوردهاي شركت ملي گاز ايران از زمان آغاز به كار دولت سيزدهم، گفت: اين شركت، گاز را بين حدود ۲۷.۵ ميليون مشترك در يك‌هزار و ۲۵۵ شهر، ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا و ۱۰۳ نيروگاه توزيع مي‌كند و در حال حاضر، بهره‌مندي خانوارهاي شهري از گاز طبيعي ۹۸.۵ درصد و خانوارهاي روستايي ۸۵ درصد است. حسينعلي محمدحسيني در دومين ميزگرد تخصصي اصحاب رسانه و مديران شركت ملي گاز ايران، اظهار داشت: شركت ملي گاز ايران با ظرفيت فرآورشي يك ميليارد و ۷۴ ميليون مترمكعب گاز با راه‌اندازي سه رديفِ پالايشگاه فاز ۱۴ و در مجموع ۲۰ پالايشگاه و با دارا بودن بيش از ۳۹ هزار كيلومتر خط فشار قوي و ۳۳۳ توربوكمپرسور، وظيفه تأمين گاز طبيعي كشور را بر عهده دارد.
وي گفت: اين شركت، گاز را بين حدود ۲۷.۵ ميليون مشترك در يك‌هزار و ۲۵۵ شهر، ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا و ۱۰۳ نيروگاه توزيع مي‌كند. مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي گاز ايران در بيان عملكرد شركت ملي گاز در دولت سيزدهم و همچنين در مقايسه با ابتداي برنامه ششم، بيان‌داشت: در ابتداي برنامه ششم، طول خطوط فشار قوي ۳۵ هزار كيلومتر بود كه در حال حاضر به ۳۹ هزار كيلومتر رسيده است، همچنين تعداد ايستگاه‌هاي تقويت فشار گاز از ۸۰ ايستگاه به ۹۰ ايستگاه، تعداد توربوكمپرسورها از ۲۷۶ به ۳۳۳ و خطوط شبكه از ۳۱۰ هزار كيلومتر به ۴۴۰ هزار شبكه رسيده است.
وي افزود: تعداد مصرف‌كنندگان شهري و روستايي از ۲۱ ميليون مشترك به ۲۷.۵ ميليون مشترك، گازرساني به شهرها از يك‌هزار و ۸۵ شهر به يك‌هزار و ۲۵۵ شهر و روستاها از ۲۳ هزار و ۲۰۶ روستا به ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا افزايش يافته است. محمدحسيني با بيان اينكه سهم گاز در سبد انرژي در ابتداي برنامه پنجم ۶ درصد بوده و در حال حاضر ۷۴ درصد است، اظهار داشت: اكنون بهره‌مندي خانوارهاي شهري از گاز طبيعي ۹۸.۵ درصد و خانوارهاي روستايي ۸۵ درصد است. مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي گاز ايران تاكيد كرد: از زمان شروع به كار دولت سيزدهم، يك‌هزار و ۱۵۵ كيلومتر خط فشار قوي راه‌اندازي شده است كه معادل سه درصد رشد است، همچنين چهار ايستگاه تقويت فشار گاز به بهره‌برداري رسيده است كه معادل پنج درصد رشد است. وي با اشاره به رشد ۲۰ درصدي مصرف گاز در نيروگاه‌ها، ادامه‌داد: همچنين در اين مدت شاهد سه درصد رشد در گاز رساني به شهرها، ۱۵ درصد رشد در گاز رساني به روستاها، ۱۱ درصد رشد در شبكه گازي شهري و روستايي، هفت درصد رشد در انشعابات و ۶ درصد رشد در تعداد مصرف‌كنندگان شهري و روستايي بوده‌ايم.
محمدحسيني گفت: هشت‌هزار مگاوات نيروگاه را به شبكه گاز وصل كرده‌ايم كه معادل ۳۳ ميليون متر مكعب در روز افزايش مصرف‌كنندگان نيروگاهي است.
وي اضافه‌كرد: ۴۰ ميليون متر مكعب افزايش در ظرفيت پالايشي، سرمايه‌گذاري كلان به منظور پايداري شبكه گاز در استان‌هاي شمال شرق و شمال غرب كشور، تعيين‌تكليف مزايده گازهاي مشعل در پارس جنوبي، امضاي تفاهم‌نامه افزايش بازده اتان در ۱۸ فاز معادل ۹ پالايشگاه پارس جنوبي و غيره از ديگر اقدامات برجسته شركت ملي گاز ايران در دولت سيزدهم است.
مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي گاز ايران، درباره شيوه‌نامه ذخيره‌سازي رو زميني توضيح‌داد: شيوه‌نامه ذخيره‌سازي رو زميني را در قالب طرح‌هاي ميني ال‌ان‌جي، اس‌ان‌جي و سي‌ان‌جي و واردات ال‌ان‌جي نهايي كرديم تا عدم‌النفع توقف توليد را در بخش‌هاي عمده صنعتي كاهش بدهيم و در حال حاضر، درخواست‌هايي از برخي از شركت‌هاي صنايع عمده در اين زمينه داريم. وي از آغاز طرح كلان هوشمندسازي خبر داد و گفت: اين طرح به بيش از چهار ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد و براساس آن همه كنتورهاي شبكه مصرفي هوشمند مي‌شوند تا در راستاي ايجاد بازار انرژي اِعمال حاكميت صورت بگيرد. اين مقام مسوول گفت: با اصلاح تعرفه گاز در سال گذشته كاهش چمشگيري در مصرف گاز اتفاق افتاد كه امسال هم انتظار داريم دستاوردهاي خوبي داشته باشيم. وي، محدوديت شديد منابع مالي و بهينه‌سازي در بخش‌هاي مختلف را از چالش‌هاي شركت ملي گاز ذكر كرد. همچنين سرپرست مديريت ديسپچينگ شركت ملي گاز ايران گفت: در بخش صنعتي دو ميليارد متر مكعب گاز بيشتري نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تحويل داده شد، پس انتظار ارزش افزوده بيشتري از آنها مي‌رود.
سعيد عقلي، در دومين ميزگرد تخصصي اصحاب رسانه و مديران شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه در سال ۱۴۰۲ تعميرات اساسي مجموعه‌هاي انتقال و پالايشي به‌صورت جهادي تكميل شد، گفت: مركز ديسپچينگ گاز كشور بايد ۳۹ هزار كيلومتر شبكه، ۲۲ پالايشگاه و همه صنايع بالادست را تحت نظر دارد تا بتواند در همه نقاط ايران، روزانه ۸۵۰ ميليون متر مكعب گاز توليدي برابر با ۵.۵ ميليون بشكه نفت خام است راهبري كند.
وي با بيان اينكه ۹۳ درصد توليد برق كشور وابسته به گاز است و در هشت ماهه امسال ۵ ميليارد مترمكعب گازِ بيشتر به مجموعه نيروگاه‌هاي گاز تخصيص داده شد، اظهار كرد: به اين معنا كه ۵ ميليارد مترمكعب ذخيره راهبردي در سوخت‌هاي ديگر فراهم شد تا در زمستان سال ۱۴۰۲ وزارت نيرو بتواند برق مورد نياز را تأمين كند. سرپرست مديريت ديسپچينگ شركت ملي گاز ايران ضمن هشدار نسبت به افزايش مصرف گاز در بخش‌هاي مختلف، گفت: در بخش صنعتي دو ميليارد متر مكعب گاز بيشتري نسبت به دوره مشابه در پارسال تحويل داده شد، پس انتظار ارزش افزوده بيشتري از آنها مي‌رود، همچنين در بخش فولادي نيز افزايش برداشت سه ميليارد متر مكعبي گاز از سال ۱۴۰۱ محقق شد كه اين اقدام‌ها ارزش افزوده بسيار بالايي دارد.
عقلي با بيان اينكه در بخش ذخيره‌سازي گاز در مخازن توانستيم حدود ۱۴ درصد بيشتر گاز را در مخازن شوريجه و سراجه تزريق كنيم، افزود: همچنين تزريق گاز به خطوط انتقال گاز تنها در طي چهار روز از ۸۱۰ به ۸۲۰ خط افزايش يافت.

ارسال نظر