كورس جذب نقدينگي از بورس

۱۴۰۲/۰۹/۰۷ - ۰۱:۲۵:۱۳
کد خبر: ۳۰۱۸۸۸
كورس جذب نقدينگي از بورس

در هفته‌هاي اخير اكثر بازارها با نوسانات روبرو بوده‌اند كه بخشي از آن تحت تاثير ريسك‌هاي سياسي و بخشي تحت تأثير سياست‌گذاري اقتصادي بوده و حالا بازار سرمايه، ارز، طلا و... هركدام شرايط خاصي دارند. سوت آغاز آذر ماه زده شد و بازار در نخستين واكنش به خبرهاي بودجه در شرايط منفي رو به بالا حركت مي‌كرد كه نشان مي‌دهد تا حدودي بازارساز همنوايي كرده، و الا همچنان همه‌چيز در هاله‌اي از ابهام و نوعي ترس قرار دارد.

در هفته‌هاي اخير اكثر بازارها با نوسانات روبرو بوده‌اند كه بخشي از آن تحت تاثير ريسك‌هاي سياسي و بخشي تحت تأثير سياست‌گذاري اقتصادي بوده و حالا بازار سرمايه، ارز، طلا و... هركدام شرايط خاصي دارند. سوت آغاز آذر ماه زده شد و بازار در نخستين واكنش به خبرهاي بودجه در شرايط منفي رو به بالا حركت مي‌كرد كه نشان مي‌دهد تا حدودي بازارساز همنوايي كرده، و الا همچنان همه‌چيز در هاله‌اي از ابهام و نوعي ترس قرار دارد.

آذر ماه را بازار خيلي خاص آغاز نكرده و حمايت‌هاي نصف و نيمه از نمادهاي بزرگ رنگ و بوي حمايت موقت دارد تا شرايط خاص سياسي منطقه هم پايان يابد، حالا بايد ديد بورس در مقايسه با ساير بازارها چه موقعيتي كسب خواهد كرد.

عليرضا سادات معتقد است كه تامين مالي از طريق بازار سرمايه و بازار اوليه و همچنين تجهيز سرمايه‌هاي خرد در جهت ايجاد و راه‌اندازي شركت‌هاي بزرگ مهم‌ترين رويكرد بورس است اما نمي‌توانيد بدون در نظر گرفتن شرايط بازار ثانويه و تابلوي معاملات به دنبال تامين مالي بود بنابراين دولت و بازارساز نمي‌تواند بيش از اين بازار را در ركود فرو ببرد

سادات درباره روند معاملات بورس در ماه گذشته و پيش بيني آينده آن به بازار گفت: با توجه به اينكه آبان ماه بازار روند مناسبي نداشت و شايعات و حرف و حديث‌هاي متعدد از سوي سياست‌گذار، حسابي سهامداران را كلافه كرده بود، پيش بيني مي‌شود در ماه آذر تنش و نوسان‌ها كمتر شود.

او با تاكيد بر اينكه در حال حاضر بازار دنبال انگيزه قوي براي تغيير شرايط است ولي آن را پيدا نكرده و دوباره چشم به سياستمداران دوخته است، افزود: تامين مالي از طريق بازار سرمايه و بازار اوليه و همچنين تجهيز سرمايه‌هاي خرد در جهت ايجاد و راه‌اندازي شركت‌هاي بزرگ، مهم‌ترين رويكرد بورس است. اما نمي‌توان بدون در نظر گرفتن شرايط بازار ثانويه و تابلوي معاملات به دنبال تامين مالي بود؛ بنابراين دولت و بازارساز نمي‌تواند بيش از اين بازار را در ركود فرو ببرد.

اين كارشناس بازار سرمايه افزود: تمايل بازار به افت به‌طور جدي كاهش يافته اما انگيزه براي رشد وجود ندارد. يا به عبارت ديگر بازار به نقطه‌اي رسيده كه ريزش‌هاي عجيب براي آن بعيد است اما در مسير رشد هم هنوز سيگنال قوي دريافت نكرده تا به پيش برود.

سادات با بيان اينكه اگر در بودجه، تحول مثبتي را شاهد نباشيم، بازار گرايش به سمت سفته بازي خريد سهم‌هاي كوچك و پروژه محور خواهد داشت، گفت: اين بدترين رويدادي است كه مي‌تواند اتفاق بيفتد. زيرا در چنين شرايطي بازار سرمايه كاركرد درست خود را از دست داده و شرايط نرمال را از دست رفته مي‌بيند.

 

ساير بازارها هم تا حدودي سياست كنترلي دارند

در حال حاضر انگار قيمت‌ها به يك مركز ثقل وصل شده، نه توان فاصله مثبت گرفتن از آن را دارند و نه توان فاصله منفي گرفتن را. انگار اين قيمت، مركز ثقل نمادهاست. حالا هر نمادي يك چنين مركز ثقلي پيدا كرده و به هر طرف كه فاصله ايجاد مي‌شود سريعا خريدار يا فروشنده پيدا مي‌كند. ارزش معاملات خرد در حدود ۴۰۰۰ ميليارد تومان متوقف شده و مطابق روزهاي اخير، بازار، مثبت شروع كرده و بعد عرضه‌ها زياد مي‌شود و به سمت صفر تابلو و بعضا منفي حركت مي‌كند. البته در نهايت در برخي از روزها تعداد نماد مثبت بيشتر از تعداد نماد منفي مي‌شود و بازهم در يك اتفاق تكراري در روزهاي مثبت، ارزش اوردهاي فروش روي تابلو بيشتر از اوردرهاي خريد مي‌شود.

به گفته محمود مرادي در حال حاضر دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان حمايت قوي دارد و به نظر نمي‌رسد كه قيمت ارز تغييرات جدي داشته باشد، از طرف ديگر قيمت دلار هم در محدوده ۲ هزار دلار باقي مانده و منتظر اين است كه اگر اتفاقاتي در دنيا رخ دهد كندل‌هاي صعودي خود را به سمت بالا برند

درباره ساير بازارها هم تا حدودي همين سياست دنبال مي‌شود براي نمونه هر اونس طلا به ۲۰۰۰ دلار مي‌رسد مقاومت ديوارگونه كه عبور از آن تا حدودي محال شده است. در همين چند وقت اخير سه بار اونس به اين سطح رسيده اما نتوانسته از آن عبور كند. دفعات قبل كه اونس به اين محدوده مي‌رسيد، شاخص دلار و نرخ بهره بدون ريسك در امريكا بسيار كمتر از الان بود. در واقع انس با وجود نيروهاي مخالف قوي در ۲۰۰۰ دلار قرار دارد و اين نشان مي‌دهد خريداران قوي در اين قيمت، براي طلا وجود دارد.

برخي تحليلگران معتقد هستند با احتمال كاهش نرخ بهره بدون ريسك و كاهش شاخص دلار در امريكا، مي‌توان انتظار داشت بالاخره اين مقاومت شكسته شود. اما عده‌اي ديگر فكر مي‌كنند روند تورم در امريكا رو به پايين است و دليلي براي روند نزولي در شاخص دلار و روند صعودي در اونس وجود ندارد.

محمود مرادي كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه در حال حاضر دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان حمايت قوي دارد، گفت: به نظر نمي‌رسد كه قيمت ارز تغييرات جدي داشته باشد؛ از طرف ديگر قيمت دلار هم در محدوده خود باقي مانده و منتظر اين است كه اگر اتفاقاتي در دنيا رخ دهد كندل‌هاي صعودي خود را به سمت بالا ببرد.

او با تاكيد بر اينكه هنوز در بازار، خروج پول جريان دارد، تصريح كرد: در شرايط كنوني شاخص هم وزن به دليل اينكه شامل نمادهاي كوچك مي‌شود كه دخالت بازارساز در عملكرد آنها كمتر نمايان مي‌شود، پتانسيل بيشتري براي رشد دارند.

براساس اين گزارش، با توجه به اينكه ملك در ايران، كمتر مورد مداخله دولت است، گروه انبوه‌سازي و ساختمان هم در بورس كمتر مورد مداخله مداخله‌گران است؛ هر چند كه نوسان‌هاي اين گروه هم بسيار شديد است. اين گروه در هفته‌هاي اخير بهترين عملكرد را در بين گروه‌هاي بورسي داشته و سهامداران اين صنعت به‌طور ميانگين ۶.۵ درصد، سود كرده‌اند. نكته جالب اين است كه گروه ساختمان، رتبه اول در عملكرد يك ماه گذشته در بين صنايع _ با تعداد نماد_ قابل توجه بوده و اين موضوع به دليل تورم بالاي صنعت ساختمان است.

به نظر سياست‌هاي ارزي اعم از رفتار ارزي دولت در بودجه و قيمت ارز در ماه آذر مي‌تواند يكي از نكات مهم اين ماه باشد كه البته با توجه به سخنراني‌ها و مواضع، معتقديم نمي‌توان به اين موضوع دلخوش بود اما به عنوان يك موضوع جدي مي‌تواند در كنار ساير عوامل براي بازار بسيار مهم و حياتي باشد. بنابراين به نظر ماجراي درگيريهاي دولتي با بازار سرمايه و شركت‌ها و به‌طور كلي سهامدار ادامه خواهد داشت و اين چالشي براي بازار است.

ارسال نظر