تجديد ارزيابي دارايي‌ها راهي براي واقعي‌تر شدن ارزش بازار شركت‌ها

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۲۳:۵۸:۰۷
کد خبر: ۳۰۲۰۱۵

هلدينگ‌هاي بورسي براي تجديد ارزيابي دارايـي‌ها به سازمان بورس فراخوانده شده‌اند و اعلام شده با هدف همگرايي و نزديك‌تر شدن ارزش بازار سهام و ارزش ذاتي شركت‌ها و با تاكيد سازمان بورس، هلدينگ‌ها و شركت‌هاي بزرگ در مسير تجديد ارزيابي دارايـي‌ها قرار خواهند گرفت.

هلدينگ‌هاي بورسي براي تجديد ارزيابي دارايـي‌ها به سازمان بورس فراخوانده شده‌اند و اعلام شده با هدف همگرايي و نزديك‌تر شدن ارزش بازار سهام و ارزش ذاتي شركت‌ها و با تاكيد سازمان بورس، هلدينگ‌ها و شركت‌هاي بزرگ در مسير تجديد ارزيابي دارايـي‌ها قرار خواهند گرفت. رضا عيوضلو، عضو هيات‌مديره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه يكي از وظايف اصلي سازمان بورس و اوراق بهادار، حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران است، گفت: يكي از وجوه حقوق سرمايه‌گذاران، دسترسي سهامداران به اطلاعات كامل و مرتبط در مورد سهامي است كه در آن سرمايه‌گذاري مي‌كنند. با توجه به اينكه ارزش دفتري دارايي‌ها در ترازنامه شركت‌ها معمولا با بهاي تمام شده در دفاتر ثبت شده است، به نظر مي‌رسد در شرايط تورمي اطلاعات كامل و كافي به ذينفعان و سرمايه‌گذاران ارايه نمي‌شود و اين موضوع، هم ترازنامه و هم سود و زيان شركت‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد. از اين رو، سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال آن بود كه از طريق مواد قانوني در قانون برنامه هفتم توسعه، اين موضوع نيز لحاظ شود كه شركت‌هاي ثبت شده نزد اين سازمان در راستاي شفافيت صورت‌هاي مالي ملزم به افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها شوند. وي افزود: علاوه بر پيگيري اين مهم، به‌صورت موازي اخيرا هلدينگ‌ها هم به سازمان فراخوانده شدند تا با هم‌انديشي هلدينگ‌ها و شركت‌هاي بزرگ بازار، تجديد ارزيابي انجام شود. عيوضلو با تاكيد براين كه ارزش دارايي‌هاي شركت‌ها يكي از وجوه ارزش‌گذاري شركت‌ها است و در حال حاضر ارزش بازار شركت‌ها در بازار سرمايه خيلي كمتر از ارزش روز دارايي‌هاي شركت‌ها است، تاكيد كرد: سرمايه‌گذاران و سهامداران حق دارند از ارزش روز دارايي‌ها مطلع شوند. اين اتفاق هم براي سرمايه‌گذاران و هم براي تصميم‌گيران و سياستگذاران مزايايي در پي خواهد داشت. چراكه بعضا صورت‌هاي مالي كه با بهاي تاريخي در سامانه كدال (سامانه جامع اطلاع‌رساني ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس) منتشر مي‌شود؛ مبناي سياستگذاري نيز قرار مي‌گيرد. وقتي تجديد ارزيابي صورت نگيرد، ارزشگذاري بر اساس اطلاعات تاريخي صورت گرفته ممكن است كارايي لازم را نداشته باشد.علاوه براين؛ هم به جهت ارايه اطلاعات مناسب براي سرمايه‌گذاران و هم به منظور ارايه اطلاعات كامل و مرتبط به ساير ذينفعان اعم از دولت و سياستگذاران اقتصادي و... از هلدينگ‌ها براي حضور در جلسه هم‌انديشي در خصوص تجديد ارزيابي دعوت شد. 
وي در خصوص برخي نگراني‌هاي فعالان بازار سرمايه بابت بودجه ۱۴۰۳ نيز اظهار كرد: در فصل تهيه و طرح لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي، همواره نظرهاي كارشناسي سازمان بورس را منعكس كرده‌ايم و تمام تلاش ما اين است كه تاثير متغيرهايي كه در بودجه وجود دارد بر روند سودآوري شركت‌ها و نيز روند بازار سرمايه آشكار شود. عيوضلو تاكيد كرد: با آشكار شدن تاثير متغيرهاي بودجه، سياست‌گذاران و قانونگذاران مي‌توانند با علم به اين مسائل و در نظر گرفتن همه شرايط، تصميم‌گيري كنند. براين اساس، امسال هم نظرهاي كارشناسي خود را به مجلس ارسال كرده‌ايم و پيگير متغيرهاي مختلف بودجه در فضاي كارشناسي هستيم.

ارسال نظر