فشار امريكا بر سه كشور براي تشديد تحريم‌ نفتي روسيه

۱۴۰۲/۰۹/۱۲ - ۰۲:۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۲۱۹۲
فشار امريكا بر سه كشور براي تشديد تحريم‌ نفتي روسيه

امريكا و متحدانش، كشورهاي ليبريا، جزاير مارشال و پاناما را تحت فشار گذاشته تا نظارت بر كشتي‌هاي حامل پرچم خود را افزايش داده و اطمينان حاصل كنند نفت روسيه را كه بالاتر از سقف قيمت گروه هفت فروخته مي‌شود، حمل نمي‌كنند.

امريكا و متحدانش، كشورهاي ليبريا، جزاير مارشال و پاناما را تحت فشار گذاشته تا نظارت بر كشتي‌هاي حامل پرچم خود را افزايش داده و اطمينان حاصل كنند نفت روسيه را كه بالاتر از سقف قيمت گروه هفت فروخته مي‌شود، حمل نمي‌كنند.
اين اقدام، تلاش ديگري از سوي غرب براي تشديد اعمال مكانيزم سقف قيمت ۶۰ دلار در هر بشكه براي محموله‌هاي نفت روسيه است. اين مكانيزم كه به تلافي جنگ روسيه در اوكراين، معرفي شده است، با هدف كاهش درآمدهاي روسيه از صادرات نفت و در عين حال، حفظ عرضه نفت در بازار جهاني، طراحي شده است و اگرچه، در اواخر سال ۲۰۲۲ به اجرا درآمد اما اخيرا به شكل سخت گيرانه‌تري، دنبال مي‌شود.
اين مكانيزم، ارايه خدمات دريايي مانند حمل و نقل، بيمه و امور مالي براي محموله‌هاي نفت روسيه كه بالاتر از سقف فروخته مي‌شوند را براي شركت‌هاي غربي، ممنوع مي‌كند.
روسيه تا حد زيادي مجبور شده است براي حمل نفت و اجتناب از رعايت سقف قيمت، به استفاده از ناوگان كشتي‌هايي روي بياورد كه به كشتي‌هاي شبح معروف هستند و عمده آنها را نفتكش‌هاي فرسوده، تشكيل مي‌دهند. اين ناوگان، نفت را به كشورهايي از جمله چين و هند حمل مي‌كنند كه در مسافت بسيار دورتري در مقايسه با مشتريان سنتي روسيه قرار دارند و در نتيجه، هزينه‌هاي حمل و نقل به ميزان چشمگيري بالاتر مي‌رود.
به گفته تحليلگران نفتي و اطلاعات شركت لويدز، پاناما، جمهوري جزاير مارشال و ليبريا به برخي از اين كشتي‌ها اجازه داده‌اند پرچم اين كشورها را حمل كنند. اين پرچم مصلحتي به برخي از شركت‌هايي كه براي تجارت نفت روسيه تاسيس شده‌اند اجازه مي‌دهد تا با كشتي‌هاي حامل اين پرچم‌ها حركت كنند و تحريم‌ها را دور بزنند.
طبق اطلاعات لويدز، مالكيت حدود ۴۰ درصد از حدود ۵۳۵ نفتكش ناوگان شبح، مربوط به شركت‌هاي تاسيس شده در جزاير مارشال است.  به گفته يك منبع آگاه، در نامه‌هايي كه به اين سه كشور ارسال شده است، درباره دور زدن مكانيزم سقف قيمت براي نفت روسيه و ريسك بالاي كشتي‌هايي كه بيمه غربي و ساير خدمات مربوطه را ندارند و به دنبال پرچم‌هاي مصلحتي هستند، هشدار داده شده است. خود اين سه كشور در معرض ريسك تحريم‌هاي روسيه نيستند.
هدف از اين اعمال فشار اين نيست كه تعداد كشتي‌هاي حامل نفت روسيه، كاهش پيدا كند، بلكه رعايت سقف قيمت است تا انتقال نفت روسيه بدون استفاده از خدمات كشتيراني غربي گران‌تر شود. همچنين غرب به دنبال اهرمي در خصوص كشورهاي خريدار نفت روسيه است كه سقف قيمت را براي دريافت نفت با تخفيف از روسيه رعايت نمي‌كنند
اين منبع آگاه افزود: پاناما معمولا به درخواست‌هاي امريكا براي مقابله با فعاليت‌هاي غيرقانوني پاسخ مي‌دهد.
بر اساس گزارش رويترز، گروه هفت از ليبريا و جزاير مارشال مي‌خواهد تا آگاهي را در ميان كساني كه در اين تجارت مشغول هستند، افزايش دهند كه پرچم اين كشور نبايد براي نفتكش‌هاي حامل نفت روسيه كه سقف قيمت را رعايت نكرده‌اند، استفاده شود.

ارسال نظر