سخنگوي وزارت خارجه:

هيچ اقدامي عليه منافع و نيروهاي مستشاري ايران بدون واكنش نخواهد ماند

۱۴۰۲/۰۹/۱۴ - ۰۰:۵۲:۲۶
کد خبر: ۳۰۲۲۸۹

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در نشست خبري هفتگي خود با اشاره به شهادت ۲ نيروي مستشاري ايران در سوريه توسط رژيم صهيونيستي گفت: هيچ اقدامي عليه ايران و منافع ايران و نيروهاي مستشاري ما در سوريه، بدون واكنش نخواهد ماند و كساني كه اقدام كرده‌اند اين موضوع را تجربه كرده‌اند.

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در نشست خبري هفتگي خود با اشاره به شهادت ۲ نيروي مستشاري ايران در سوريه توسط رژيم صهيونيستي گفت: هيچ اقدامي عليه ايران و منافع ايران و نيروهاي مستشاري ما در سوريه، بدون واكنش نخواهد ماند و كساني كه اقدام كرده‌اند اين موضوع را تجربه كرده‌اند.
«ناصر كنعاني» سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران در ابتداي اين نشست خبري كه روز (دوشنبه) و با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي در تهران برگزار مي‌شود، با ملت فلسطين ابراز همدردي كرد و با محكوميت جنايت وحشيانه رژيم صهيونيستي و استمرار اين جنايت‌ها، گفت: امروز نيز اين خبر منتشر شد كه صهيونيست‌ها يك بيمارستان ديگر را مورد بمباران قرار دادند و باعث به شهادت‌رساندن تعدادي از غيرنظاميان شده‌اند. اين اقدامات، جنايت جنگي است و جامعه جهاني داراي مسووليت سنگين براي توقف اين جنايت‌ها هستند. اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه عمليات توفان الاقصي نشان داد كه هيمنه اين رژيم پوشالي است و پايه‌هاي امنيتي و سياسي اين رژيم به رغم انجام برخي از اقدامات نمايشي، سست و لرزان است، گفت: رژيم صهيونيستي در پي تلاش براي جبران بخشي از شكست خود در عمليات توفان الاقصي، اقدام به انتقام‌گيري از ملت فلسطين كرده است. امريكا در مقابل كشتار و فجايع، عملا در كنار رژيم صهيونيستي قرار گرفته است. دور جديد حملات نظامي و تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي، زماني آغاز شد كه وزير خارجه امريكا در كابينه جنگ رژيم صهيونيستي حضور داشت. امريكا عملا در كنار متجاوز و در مقابل ملت مظلوم و صاحب حق ايستاده است. امريكا تسليحات جديد را در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داده و دست اين رژيم را براي ادامه جنايات پر كرده است. كنعاني با اشاره به ژست‌هاي انسان‌دوستانه امريكا در جنگ غزه گفت: نمي‌شود هم بمب‌هاي يك تني به رژيم داد و هم ادعا كنند به دنبال گسترش جنگ نيستيم و به دنيال حفظ جان شهروندان هستيم. اين نفاق و دورويي كاملا آشكار است. سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با اشاره به حمايت‌هاي امريكا از رژيم صهيونيستي در طول جنگ غزه گفت: امريكا تنها بخشي از جنايت اين رژيم عليه مردم غزه نيست بلكه اصل جنايت و در واقع يك طرف جنگ است. سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره اظهارات اخير «رافائل گروسي» درباره برنامه هسته‌اي ايران و همچنين رايزني اخير وزير خارجه ايران با مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: از مديركل آژانس انتظار داريم مسائل مربوطه را از لحاظ فني بيان و به دور از شائبه‌هاي سياسي مطرح كند. موضوعات سياسي ما با اروپا، قابل توجه است، ضمن اينكه اتحاديه اروپا در خصوص موضوعات مرتبط با ايران خصوصا برجام و آژانس با مواضعي كه اتخاذ مي‌كنند، رويكردي غيرسازنده است. ما بارها تاكيد كرديم، در حالي كه ايران ذيل برجام، به تعهدات خود پايبند بود و ۱۵ گزارش آژانس هم مويد آن بود، اين امريكا بود كه به صورت يكجانبه و غيرقانوني از آن خارج و تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران اعمال كرد كه نقض آشكار قطعنامه ۲۲۳۱ است. بر اساس برجام، تعهدات، متقابل است. جمهوري اسلامي ايران پس از يك سال خويشتنداري در مقابل اقدامات امريكا و بي‌عملي اروپا، حقوق خود را در برجام ذيل بندهاي ۲۶ و ۳۶ توافق، برخي گام‌هاي جبراني را اتخاد كرد. مديركل آژانس و ترویيكاي اروپايي مواضعي را اتخاد كردند كه اساسا به معناي ناديده گرفتن اين واقعيات است. متاسفانه آنها توجهي به عدول امريكا از تعهدات و بي‌عملي اروپا ندارند و اتهامات يكجانبه‌اي را عليه ايران مطرح مي‌كنند.
در گفت‌وگوي تلفني وزير خارجه با بورل، بحث همكاري با آژانس مورد تبيين قرار گرفت؛ اينكه ايران بر اساس موافقتنامه جامع پادمان به همكاري با آژانس ادامه مي‌دهد و همكاري ايران با آژانس سازنده و مبتني بر مسووليت‌پذيري ايران بوده و اينكه برخي طرف‌هاي اروپايي نبايد با استفاده از اجلاس‌هاي آژانس پيگير رويكردهاي سياسي در قبال ايران باشند. مساله فلسطين و غزه هم به صورت جدي با بورل مورد توجه قرار گرفت و انتظارات ايران از اروپا مطرح شد. ايران به مواضع خوب برخي از كشورهاي اروپايي در ارتباط با بحران غزه و در ضديت با حملات وحشيانه رژيم به غزه توجه دارد و به آنها اهتمام مي‌ورزد. سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درباره اتهام‌زني امريكا به ايران گفت: حضور نيروهاي تروريستي سنتكام در منطقه همواره باعث مخل امنيت بوده است. ادعاهاي ضدايراني سنتكام فاقد ارزش و بي‌اساس است و اينگونه ادعاها قابليت راستي‌آزمايي نيز ندارند. معتقديم كه امريكايي‌ها در جايگاه اخلاقي نيستند كه ديگران را به بي‌ثباتي در منطقه متهم كنند. امريكا يك طرف جنگ در غزه است.
كنعاني ادامه داد: گروه‌هاي مقاومت در منطقه براي پاسخ به جنايات جنگي رژيم كودك‌كش صهيونيست، نه از ايران دستور مي‌گيرند و نه ما دستورالعملي به آنها ارئه مي‌دهيم. آنها نمايندگان ملت خود هستند و بر اساس منافع خود تصميم مي‌گيرند. ادعاهاي بي‌اساس ارسال پهپادهاي ايراني به يمن هم كه سال‌هاست در محاصره است، از آن دست ادعاهاي فرافكنانه‌اي است كه در راستاي سرپوش گذاشتن بر جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي است. امريكا به جاي اتهام‌زني، رفتارهاي بي‌ثبات‌كننده و حمايت از اقدامات جنون‌آميز رژيم صهيونيستي راپايان ببخشد. سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوالي درباره اظهارات «علي باقري» معاون سياسي وزير خارجه در مورد تشكيل كميته تحريم سوختي رژيم صهيونيستي در وزارت خارجه ايران با مشاركت برخي از كشورها گفت: تحريم رژيم صهيونيستي يك ضرورت است؛ رژيمي كه هم تروريستي است و هم مرتكب جنايات بي‌شمار جنگي شده است.
ارسال نظر