دولت به مولدسازي نگاه درآمدي ندارد

۱۴۰۲/۰۹/۱۵ - ۰۱:۴۵:۲۳
کد خبر: ۳۰۲۳۶۲

دولت در جريان مولد‌سازي، اموال مازاد خود را به نفع بهره‌مندي عموم جامعه به اقتصاد بازمي‌گرداند و هدف درآمدزايي نداشته است، بلكه قرار است عوايد حاصل از آن صرف تكميل پروژه‌هاي معطل مانده شود.

دولت در جريان مولد‌سازي، اموال مازاد خود را به نفع بهره‌مندي عموم جامعه به اقتصاد بازمي‌گرداند و هدف درآمدزايي نداشته است، بلكه قرار است عوايد حاصل از آن صرف تكميل پروژه‌هاي معطل مانده شود.
به گزارش شادا، مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به مطلب مورخ 1402.9.4 روزنامه تعادل با تيتر« تحقق كمتر از ۵ درصدي درآمدهاي پيش‌بيني‌شده دولت از محل مولدسازي» توضيح داد: دولت در مولد‌سازي، اموال مازاد خود را به نفع بهره‌مندي عموم جامعه به اقتصاد باز مي‌گرداند. در عين حال، به‌طور معمول دولت‌ها بايد علاوه بر منابع درآمدي مرسوم، بر دارايي‌هاي غير نقدي ترازنامه‌هاي خود متمركز باشند و ترازنامه دولت شامل دارايي‌هاي با ارزشي است كه مولدسازي آنها مي‌تواند يكي از منابع مهم تأمين بودجه دولت‌ها محسوب شود.
در دهه 80 هنگامي كه سياست‌هاي كلي اصل 44 از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد، قرار بود بخشي از اين اصل بر زمين مانده و فراموش شده قانون اساسي به ساماندهي اين دارايي‌ها معطوف شود اما اين اصل به دليل برخي برداشت‌هاي نادرست در مرحله اجرا با مشكلات زيادي مواجه شد و كشور با انبوهي از خصولتي‌ها و فسادهاي ناشي از اين روند نادرست واگذاري مواجه شد.
مولد‌سازي دارايي‌هاي دولت در واقع مسيري اصلاحي در اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 و نيز جلوگيري از فسادهاي ناشي از روند اجراي نادرست و تعابير و تفاسير نادرست در مرحله اجرا بوده است تا در شرايط كنوني كه كشور با مشكلات متعددي به خصوص اشتغال و توليد مواجه است با نظارت درست و مناسب بتواند بر بنگاه‌داري بانك‌ها و ساير نهاد‌هاي دولتي و حاكميتي خط پاياني ترسيم و راهكار مناسبي براي آيندگان در اين زمينه طراحي كند.
در هيچ سالي عملكرد ناشي از مولدسازي دارايي‌هاي دولت بيشتر از ۲ يا ۳ هزار ميليارد تومان در سال نبوده اما امسال در ۵ ماهه اول بيش از كل سال‌هاي قبل از آن عملكرد داشته كه نشان‌دهنده جهش بزرگ در كسب درآمد و موفقيت نسبي اين طرح است.
اما به‌طوركلي، بخش مهمي از درآمدهاي ناشي از مولدسازي به جاي آنكه صرف تامين منابع دولت شود صرف پشتيباني طرح‌هاي عمراني و پيمانكاران خواهد شد، بنابراين دولت اساساً نگاه اينكه تامين هزينه‌هاي جاري خود از طريق منابع مولدسازي را داشته باشد، ندارد.
مولدسازي دارايي‌هاي دولت در گذشته بنابر آمار موجود نه تنها هيچ درآمدزايي براي كشور نداشته بلكه دارايي‌هاي مازاد و راكد دولت براي نگهداري بار بزرگي بر دوش كشور بوده است.

ارسال نظر