بر اساس پيش‌بيني رويترز

خودروهاي برقي زودتر از پيش بيني‌ها به عصر نفت پايان مي‌دهند

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۰:۲۶:۳۴
کد خبر: ۳۰۲۴۱۵
خودروهاي برقي زودتر از پيش بيني‌ها به عصر نفت پايان مي‌دهند

افزايش فروش خودروهاي برقي در سال‌هاي اخير باعث شده بسياري از تحليلگران پيش‌بيني‌هاي خود براي زمان اوج مصرف نفت و آغاز روند نزولي آن را جلو بيندازند. به گزارش رويترز، بسياري در كنفرانس اقليمي COP28 در دبي در مورد سرعت آهسته كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي جهت مبارزه با تغييرات جوي صحبت مي‌كردند. اما يك نكته مثبت در اين كنفرانس وجود داشت و آن هم رشد ناوگان جهاني خودروهاي برقي بود كه همين حالا هم تقاضا براي سوخت‌هاي فسيلي را پايين آورده است.

افزايش فروش خودروهاي برقي در سال‌هاي اخير باعث شده بسياري از تحليلگران پيش‌بيني‌هاي خود براي زمان اوج مصرف نفت و آغاز روند نزولي آن را جلو بيندازند.
به گزارش رويترز، بسياري در كنفرانس اقليمي COP28 در دبي در مورد سرعت آهسته كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي جهت مبارزه با تغييرات جوي صحبت مي‌كردند. اما يك نكته مثبت در اين كنفرانس وجود داشت و آن هم رشد ناوگان جهاني خودروهاي برقي بود كه همين حالا هم تقاضا براي سوخت‌هاي فسيلي را پايين آورده است.
متخصصان صنعت عقيده دارند افزايش فروش خودروهاي برقي در سال‌هاي اخير باعث شده بسياري از تحليلگران پيش‌بيني‌هاي خود براي زمان اوج مصرف نفت را جلو بيندازند. يارانه‌هاي عمومي و پيشرفت فناوري قيمت خودروهاي برقي را پايين آورده و توانايي مصرف‌كنندگان براي خريد آنها را بالا برده است.
آژانس بين‌المللي انرژي كه از 29 كشور صنعتي تشكيل شده انتظار دارد مصرف نفت در دنيا در پايان دهه حاضر به اوج 103 ميليون بشكه در روز برسد و بعد روند نزولي آن آغاز شود. اين آژانس در 2017 
پيش بيني كرده بود اوج مصرف نفت در 2040 و برابر با 105 ميليون بشكه در روز خواهد بود.
اين آژانس در گزارشي اعلام كرد سياست پشتيباني از تغيير به سمت خودروهاي برقي شرايط را تغيير داده و تقاضا براي نفت در بخش حمل و نقل را پايين آورده است. حمل و نقل مهم‌ترين عامل رشد تقاضاي جهاني براي نفت است.
شركت بزرگ نفتي بريتيش پتروليم پيش‌بيني خود از اوج تقاضاي جهاني براي نفت را جلو آورده و دولت‌هاي چين و امريكا به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان نفت دنيا هم به تدريج پيش‌بيني خود از مصرف داخلي را كم كرده‌اند.
آزانس بين‌المللي انرژي اعلام كرد حمل و نقل مسوول 60 درصد از تقاضاي جهاني براي نفت است و 10 درصد از آن به تنهايي متعلق به امريكاست. اين آژانس انتظار دارد خودروهاي برقي 5 ميليون بشكه در روز از تقاضاي نفت را تا 2030 پايين بياورند. فروش جهاني خودروهاي برقي در حال حاضر حدود 13 درصد از كل فروش خود را در دنيا را در اختيار دارد و طبق محاسبات آژانس بين‌المللي انرژي اين رقم تا پايان دهه حاضر به 40 تا 45 درصد مي‌رسد. افزايش استانداردهاي كيفيت خودروهاي برقي و يارانه‌هايي كه بسياري از دولت‌ها از زمان قرارداد اقليمي پاريس در 2015 اختصاص داده‌اند، مصرف خودروهاي برقي را بالا برده است. طبق اين قرارداد گرمايش جهاني زمين بايد تا 1.5 درجه سانتيگراد بالاتر از دماي قبل از صنعتي شدن نگه داشته شود.

ارسال نظر