توليد برق آسيا پاك‌تر شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۰:۳۶:۲۵
کد خبر: ۳۰۲۴۱۸

آسيا توليد برق پاك را افزايش داده و سهم سوخت‌هاي فسيلي در توليد برق را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، سريعتر از امريكاي شمالي و اروپا كاهش داده است. به گزارش ايسنا، توافق گسترده‌اي وجود دارد كه افزايش انرژي پاك مانند نيروي بادي و خورشيدي، براي محدود كردن آلايندگي كربن در مبارزه با تغييرات اقليمي، بسيار مهم است.

آسيا توليد برق پاك را افزايش داده و سهم سوخت‌هاي فسيلي در توليد برق را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، سريعتر از امريكاي شمالي و اروپا كاهش داده است. به گزارش ايسنا، توافق گسترده‌اي وجود دارد كه افزايش انرژي پاك مانند نيروي بادي و خورشيدي، براي محدود كردن آلايندگي كربن در مبارزه با تغييرات اقليمي، بسيار مهم است.
در كنفرانس اقليمي COP۲۸ سازمان ملل، ۱۱۸ دولت كه در راس آنها امريكا و اتحاديه اروپا قرار دارند، متعهد شدند كه ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير جهان را تا سال ۲۰۳۰، سه برابر كنند. با اين حال، چين و هند از اين تعهد در كنفرانس COP۲۸ حمايت نكردند زيرا دربرگيرنده محدوديت استفاده از سوخت‌هاي فسيلي است كه از نظر اين دو كشور، براي تضمين تامين تقاضاي رو به رشد براي برق، همچنان ضروري هستند. طبق يافته‌هاي بررسي رويترز، حتي با وجود استفاده از زغال سنگ، هزينه‌هاي تامين مالي بالاتر و دسترسي ضعيف‌تر به منابع مالي، آسيا از زمان توافق آب و هوايي پاريس در سال ۲۰۱۵، با اقدامات كليدي، در مبارزه با تغييرات اقليمي، از اروپا و امريكاي شمالي، سبقت گرفته است. بررسي داده‌هاي انديشكده امبر نشان مي‌دهد آسيا، سهم نيروي پاك از جمله نيروي برق آبي و هسته‌اي از كل توليد نيرو را در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۵، به ميزان حدود هشت درصد افزايش داد و به ۳۲ درصد رساند. در مقابل، سهم نيروي پاك در سبد انرژي اروپا، طي همين مدت، بيش از چهار درصد رشد كرد و به ۵۵ درصد رسيد. سهم نيروي پاك در امريكاي شمالي هم بيش از شش درصد افزايش داشت و به ۴۶ درصد رسيد.
آر كي سينگ، وزير نيرو و انرژي تجديدپذير هند در ۳۰ نوامبر گفت: نمي‌تواند هيچ فشاري روي هند براي كاهش آلايندگي وجود داشته باشد. آسيا سهم سوخت‌هاي فسيلي در توليد برق را در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۵، به ميزان هشت درصد كاهش داد و به ۶۸ درصد رساند و استفاده از گاز و زغال سنگ را به ميزان بيشتري در مقايسه با اروپا و امريكاي شمالي، محدود كرد. طي همين مدت، وابستگي اروپا به سوخت‌هاي فسيلي، به ميزان چهار درصد و امريكاي شمالي به ميزان شش درصد كاهش يافت.
هوگوئين روتر كه با شركت‌هاي خصوصي به نمايندگي از اتحاد خورشيدي بين‌المللي كار مي‌كند، در اين باره گفت: داده‌هاي مذكور نشان مي‌دهد كه غرب به حد كافي براي گسترش تجديدپذيرها و ذخيره‌سازي نيرو حركت نمي‌كند. تاخيرها در تاييد پروژه‌هاي تجديدپذير، ذخيره‌سازي و اتصال‌هاي شبكه‌اي در اروپا و امريكا، مانع رشد استفاده از انرژي پاك در غرب شده است. البته آسيا كه خانه نيمي از جمعيت جهان است و از نرخ رشد سريعي برخوردار است، عامل سه پنجم از آلايندگي جهاني مربوط به توليد برق شامل بخش‌هاي صادرات كالا و خدمات به غرب است. طبق آمار امبر، اين به معناي آن است كه آلايندگي حاصل از توليد برق در آسيا همچنان روند صعودي خواهد داشت، در حالي كه آلايندگي در امريكاي شمالي و اروپا كاهش پيدا مي‌كند.
با اين حال، دولت‌هاي آسيايي با اشاره به سرانه بالاتر آلايندگي كشورهاي ثروتمندتر و استفاده بدون محدوديت آنها از سوخت‌هاي فسيلي در قرن گذشته، مي‌گويند كشورهاي ثروتمند جهان بايد به كشورهاي فقيرتر براي كاهش آلايندگي كمك كنند.
برخي از كشورهاي غربي به دنبال محدود كردن تامين مالي براي زغال سنگ هستند و آن را تهديد شماره يك براي اهداف اقليمي مي‌نامند. با وجود چالش‌ها، آسيا به همراه اروپا و امريكاي شمالي، سهم زغال سنگ را در استفاده از برق را البته با سرعت كندتري كاهش داده‌اند.
با اين حال، اروپا و امريكاي شمالي در حال افزايش استفاده از گاز طبيعي هستند تا بخشي از كاهش توليد برق با استفاده از زغال سنگ را جبران كنند در حالي كه گاز سهم كمتري در توليد برق آسيا دارد.
سهم گاز از توليد برق در اروپا، در سال ۲۰۲۲ در مقايسه با سال ۲۰۱۵، رشد سه درصدي پيدا كرده و به ۲۶ درصد رسيد در حالي كه سهم گاز در توليد برق در امريكاي شمالي با وجود رشد ضعيف تقاضا براي برق، به ميزان شش درصد رشد كرده و به ۳۶ درصد رسيده است.
كاهش توليد انرژي هسته‌اي باعث شده است مبارزه اروپا و امريكاي شمالي براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي، آهسته كرده است هر چند كه سهم انرژي هسته‌اي اين دو منطقه در سبد انرژي، بسيار بالاتر از آسيا است.
بر اساس گزارش رويترز، هند كه دومين مصرف‌كننده بزرگ زغال سنگ در جهان است، خواستار توقف كامل استفاده از همه سوخت‌هاي فسيلي به جاي حذف فقط زغال سنگ شده است و قصد دارد براي برنامه ممنوعيت تامين مالي خصوصي براي زغال سنگ، مخالفت كند. اين كشور از كشورهاي ثروتمند مي‌خواهد سرمايه‌گذاري بيشتري در ذخيره‌سازي انرژي براي حمايت از تجديدپذيرها انجام دهند.

ارسال نظر