«تعادل» گزارش مي‌دهد

پيش بردن پروژه‌هاي زيربنايي بادرآمدهاي نفتي!

۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۰۰:۳۳:۱۷
کد خبر: ۳۰۲۶۰۴
پيش بردن پروژه‌هاي زيربنايي بادرآمدهاي نفتي!

براساس گزارش مركز آمار ايران، توليد ناخالص داخلي كشور در تابستان 1402 در مقايسه با تابستان سال گذشته 7.1 درصد افزايش يافته است. توليد ناخالص داخلي بدون احتساب نفت 4.2 درصد گزارش شده است. رشد اقتصادي كشور در شش ماهه اول سال به 7 و نيم درصد رسيد.

براساس گزارش مركز آمار ايران، توليد ناخالص داخلي كشور در تابستان 1402 در مقايسه با تابستان سال گذشته 7.1 درصد افزايش يافته است. توليد ناخالص داخلي بدون احتساب نفت 4.2 درصد گزارش شده است. رشد اقتصادي كشور در شش ماهه اول سال به 7 و نيم درصد رسيد.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، طبق اطلاعات ارايه شده از سوي مركز آمار ايران، رشد اقتصادي در بخش كشاورزي منفي 3.2 درصد، بخش نفت و گاز 25.6 درصد، معادن 1.7 درصد، صنعت 2.6 درصد، تامين آب، برق و گاز طبيعي منفي 6.3 درصد، ساختمان 2.9 درصد و خدمات 7.5 درصد بوده است.
شواهد نشان مي‌دهد كه ايران در حوزه تجارت انرژي و توسعه ظرفيت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به ديگر بخش‌هاي كشور، عملكرد بهتري داشته است. به اين ترتيب، صنعت نفت و گاز كشور به عنوان پيشران اقتصادي عمل كرده و سهم زيادي از رشد اقتصادي كشور را به خودش اختصاص داده است.
دولت سيزدهم به جاي اميد بستن به رفع تحريم‌ها، سياست‌هاي اقتصادي و سياسي فعالي را به اجرا گذاشت. در همين ارتباط، علاوه بر پيگيري همكاري‌هاي گازي با كشورهاي شمالي به سمت افزايش صادرات گاز طبيعي رفت كه اين قدم بزرگ و مهم، تجارت گاز ايران را به حدود ۲۰ ميليارد مترمكعب در سال افزايش داد.
نظرات مرتضي صبوري فرد را به عنوان يك كارشناس ارشد انرژي در خصوص رشد اقتصادي شش ماهه اول سال جويا شديم كه در ادامه مي‌خوانيد.
صبوري‌فرد با اشاره به اين موضوع كه دولت قبل توجهي به پروژه‌هاي عمراني نداشت، در گفت‌وگو با «تعادل»، تصريح كرد: عدم سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي توسعه‌اي طي سال‌هاي گذشته ما را با مشكلات زيادي مواجه كرد. 
صبوري‌فرد گفت: دولت فعلي سياست‌گذاري‌هايش را در راستاي پيش بردن پروژه‌هاي زيربنايي قرار داده و قرار است درآمدهاي نفتي نيز در اين حوزه به كار بيفتد. اين سياست‌ها مي‌تواند در عمران و آباداني كشور نقش بسيار مهمي ايفا كند.  وي ادامه داد: دولت سيزدهم سياست‌هاي صحيحي را در راستاي افزايش رشد اقتصادي در كشور به اجرا گذاشته است. پروژه‌هاي عمراني قبلي در كشور احيا شده‌اند و در حال تكميل هستند. اينها نشانه‌هاي خوبي است و حركت رو به جلوي كشور را نشان مي‌دهد.  اين كارشناس ارشد انرژي در مورد فروش نفت كشور تقريباً به ميزان قبل از تحريم‌ها در شرايط تحريمي شديد توضيح داد: اگر در سال‌هاي قبل از روي كار آمدن دولت فعلي، بحث‌هاي اقتصاد مقاومتي با جديت دنبال مي‌شد، خيلي پيش‌ترها به اين ميزان فروش دست مي‌يافتيم. 
صبوري فرد گفت: دولت فعلي در سايه سياست‌گذاري‌هاي صحيح، اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به نتايج خوبي در زمينه فروش نفت و صدور خدمات فني و مهندسي به ديگر كشورها دست يافته است.
وي ادامه داد: دولت سيزدهم با ديپلماسي انرژي فعالي كه به اجرا گذاشته است، مي‌تواند آينده خوبي را براي كشور رقم بزند. شواهد اين امر را نشان مي‌دهد.  صبوري فرد با اشاره به اين موضوع كه رشد اقتصادي شش ماهه اول سال را به ميزان 7.5 درصد با احتساب نفت و 5.1 درصد بدون نفت را مديون ديپلماسي انرژي فعال دولت سيزدهم هستيم، تصريح كرد: نفت و گاز پيشران اقتصادي كشور محسوب مي‌شوند و توانستند در شش ماهه اول سال تأثير بالايي در ارتقاي ميزان رشد اقتصادي كشور داشته باشند و بررسي رشد اين شش ماهه نشان از اين دارد كه بخش نفت و گاز همچنان پيشران اقتصاد كشور است.

ارسال نظر