رويترز: معافيت ونزوئلا از تحريم‌هاي امريكا به‌نفع ايران تمام شد

۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۰۰:۵۶:۴۵
کد خبر: ۳۰۲۷۲۵

افزايش قيمت نفت ونزوئلا پس از برداشتن تحريم‌هاي امريكا، تمايل براي خريد نفت باكيفيت‌تر ايران و روسيه را افزايش داده و قيمت آن را بالا برده است. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، فروشندگان نفت ايران و روسيه قيمت فروش نفت اين دو كشور به چين را به‌دنبال تعليق تحريم‌هاي امريكا عليه ونزوئلا و بالا رفتن قيمت نفت اين كشور، افزايش داده‌اند.

افزايش قيمت نفت ونزوئلا پس از برداشتن تحريم‌هاي امريكا، تمايل براي خريد نفت باكيفيت‌تر ايران و روسيه را افزايش داده و قيمت آن را بالا برده است. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، فروشندگان نفت ايران و روسيه قيمت فروش نفت اين دو كشور به چين را به‌دنبال تعليق تحريم‌هاي امريكا عليه ونزوئلا و بالا رفتن قيمت نفت اين كشور، افزايش داده‌اند. معافيت 6ماهه واشنگتن براي تحريم‌هاي ونزوئلا رقابت براي نفت سنگين اوپك را افزايش داده، قيمت‌ها را بالا برده و عرضه به چين به عنوان بزرگ‌ترين خريدار آن را كاهش داده است. بدين‌ترتيب پالايشگاه‌هاي مستقل چين كه از آنها با نام تي‌پات ياد مي‌شود به‌دنبال نفت ارزان‌قيمت ايران و ونزوئلا هستند. تقاضا براي نفت اين دو كشور در اوايل 2024 يعني زمان انتشار سهميه‌هاي واردات سالانه در پكن افزايش مي‌يابد. در نتيجه، درآمد نفتي مسكو و تهران بالا مي‌رود و تأثير تحريم‌هاي كشورهاي غربي بر اقتصاد اين دو كشور كاهش مي‌يابد. تاجران چيني عقيده دارند ايران و روسيه فرصت خوبي براي افزايش قيمت‌ها پيدا كرده‌اند كه مي‌تواند درآمد آنها را هم بالا ببرد. تخفيف قيمت نفت خام ونزوئلا براي فروش به چين طي دو ماه گذشته از 20 دلار در هر بشكه به 11 دلار كاهش يافته است. قيمت نفت ونزوئلا در ماه گذشته 14 دلار و قبل از معافيت تحريم‌ها 20 دلار ارزان‌تر از نفت برنت بود.
ونزوئلا بيشتر درجات نفت ترش سنگين مانند مري و بوسكان را به چين صادر مي‌كند كه به‌طور متوسط 7 دلار در هر بشكه ارزان‌تر از نفت خام سبك ترش ايران و بيش از 10 دلار ارزان‌تر از نفت خام شيرين اسپوي روسيه طي يك سال گذشته بوده است. تاجران چيني نفت ونزوئلا را به‌خاطر قيمت ارزان‌تر آن خريداري مي‌كردند و در زمان حاضر تمايل ندارند چنين قيمتي را براي نفت كم‌كيفيت آن بپردازند. افزايش قيمت نفت ونزوئلا خريداران چيني را كه با حاشيه‌هاي پايين سوددهي و كاهش سهميه‌هاي واردات دست و پنجه نرم مي‌كنند، به‌سمت درجات نفتي ايران و روسيه سوق داده است.

ارسال نظر