رييس شوراي شهر: شهرداري تهران تخفيف عوارض نوسازي را اعمال مي‌كند

پاسخ چمران به اظهارات معاون وزير راه و شهرسازي

۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۰۱:۱۷:۴۰
کد خبر: ۳۰۲۷۳۴

رييس شوراي اسلامي شهر تهران در واكنش به گفته‌هاي يكي از مسوولان وزارت راه و شهرسازي مبني بر معرفي شهرداري‌هاي متخلف در خصوص عدم اعمال بسته‌هاي تشويقي نوسازي بافت‌هاي فرسوده و تخفيف حداقل ۵۰ درصدي براي متقاضيان، گفت: شوراها و شهرداري‌ها سال‌هاست تخفيف عوارض نوسازي بافت‌هاي فرسوده به ميزان ۵۰ درصدي را عملياتي كرده‌اند و در حال انجام آن هستند.

گروه راه و شهرسازي|

رييس شوراي اسلامي شهر تهران در واكنش به گفته‌هاي يكي از مسوولان وزارت راه و شهرسازي مبني بر معرفي شهرداري‌هاي متخلف در خصوص عدم اعمال بسته‌هاي تشويقي نوسازي بافت‌هاي فرسوده و تخفيف حداقل ۵۰ درصدي براي متقاضيان، گفت: شوراها و شهرداري‌ها سال‌هاست تخفيف عوارض نوسازي بافت‌هاي فرسوده به ميزان ۵۰ درصدي را عملياتي كرده‌اند و در حال انجام آن هستند. مهدي چمران در دويستمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران، در واكنش به گفته‌هاي اخير محمد آييني، مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران مبني بر معرفي شهرداري‌هاي متخلف در خصوص عدم اعمال بسته‌هاي تشويقي نوسازي بافت‌هاي فرسوده و تخفيف حداقل ۵۰ درصدي براي متقاضيان، گفت: شوراها و شهرداري‌ها سال‌هاست تخفيف عوارض نوسازي بافت‌هاي فرسوده به ميزان ۵۰ درصدي را عملياتي كرده‌اند و در حال انجام آن هستند. اما اين شما هستيد كه مبلغ تخفيف‌هاي اعمال شده را به شهرداري‌ها نپرداخته‌ايد. وي با تأكيد بر اينكه سال‌هاست شهرداري تهران اين تخفيف را ۱۰۰ درصدي اعمال كرده است؛ عنوان كرد: متأسفانه اين مبلغ را كه سهم شماست سال‌هاست به شهرداري‌ها برنگردانده‌ايد. از اين رو اميدواريم تلاش كنيد تا بدهي‌هاي شهرداري تهران را بپردازيد. گرچه در اين دولت خوشبختانه در بخش حمل و نقل و خريد واگن مترو و اتوبوس همكاري و اقدامات خوبي صورت گرفت و ما از اين باب خوشحاليم.

 

تجربه‌هاي موفق  در حل ترافيك بررسي شود

مهدي اقراريان در پي ارايه گزارش معاون حمل و نقل شهرداري تهران در دويستمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: خلايي كه از ابتداي دوره ششم تاكنون در حوزه حمل و نقل ديده مي‌شود در حوزه ترافيك زنجيره‌اي از عوامل و فاكتورهاست كه تا اين موارد حل و فصل نشود معضل ترافيك نيز حل نخواهد شد. وي افزود: شهرهايي در دنيا وجود دارند كه تا سه برابر جمعيت تهران را در خود جاي داده‌اند. لذا بايد بررسي شود كه اين شهرها چطور در برنامه‌اي سه ساله موفق شدند موضوع حمل و نقل كه وابستگي مستقيم با آلايندگي هوا دارد را حل كرده‌اند. عضو شوراي شهر تهران در خصوص موضوع پايانه شرق تهران نيز گفت: ما به شوراي دوره پنجم نقدي وارد كرده‌ايم كه در دوره‌اي چهار ساله موفق به بهره‌برداري از اين پايانه نشدند. اين در حالي است كه در اين دوره هم هنوز موفق نشديم اين پايانه را به بهره‌برداري برسانيم. لذا لازم است آقاي هرمزي قول بدهند كه تا پايان سال اين پايانه به بهره‌برداري برسد.

 

بايد خدمات پس از فروش  به رانندگان تاكسي ارايه شود

وي با تأكيد بر اينكه با چالش‌هاي رانندگان تاكسي از نزديك آشنايي دارد و با اين چالش‌ها زندگي كرده است، افزود: در حال حاضر چه موتور، چه ون و چه تاكسي كه در شهر تهران براي خدمت رساني به‌كار گرفته مي‌شود بايد خدمات پس از فروش آن نيز مورد توجه قرار گيرد تا به گونه‌اي نباشد كه رانندگان براي تعويض يك باتري چيزي معادل يك سوم تا يك پنجم قيمت خودرو را ارايه كنند. در ادامه تشكري هاشمي رييس كميسيون حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تكميل ايستگاه‌هاي ناتمام مترو در اولويت قرار گرفته و تكميل شده، در حقيقت در اين دوره تكميل ايستگاه‌ها و خطوط قابل تقدير بوده، اما در حال حاضر ۳۵۰ متر در خط شش منتهي به ايستگاه شهر ري در خط يك به همراه چهار ايستگاه باقيمانده كه بودجه فعلي كفاف اين كار را نمي‌دهد. لذا انتظار مي‌رفت خيلي زودتر شهرداري تهران پيشنهاد خود را در اين خصوص ارايه مي‌كرد. چرا كه اين مساله به مردم جنوب تهران كمك بسياري مي‌كند. براي احداث اين چهار ايستگاه چيزي حدود ۴۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است كه بايد در اصلاح بودجه ديده شود.عضو شوراي شهر تهران به بهره‌برداري از متروي پرند اشاره كرد و افزود: بايد مشكلات اين خط برطرف شود تا دچار مشكل نشويم. در حال حاضر ۷۰۰ واگن در صف اورهال هستند و عقب ماندگي در اين حوزه وجود دارد كه نيازمند همت ويژه‌اي است.

 

معضل پاركينگ

وي ادامه داد: سياست‌هاي ما براي بهره‌برداري از اتوبوس‌ها، تاكسي و ون‌هاي جديد بايد مشخص شود. امكان ندارد كه از شهر تهران با يك شركت داخلي شهرداري (خودرو سرويس) بتوان شهر را اداره كرد و اين تفكر ما را به جايي نمي‌رساند. لذا بايد به موازات خريد تجهيزات شهرداري طرح خود را براي نيروي انساني به شورا بياورد. درست نيست كه خودروهاي ما براي نداشتن راننده در پاركينگ باقي بماند.

 

چرا رانندگان اتوبوس از مردم پول نقد دريافت كنند؟

وي تاكيد كرد: متاسفانه در حال حاضر به ۴۰ سال گذشته بازگشته‌ايم و اتوبوس‌هاي ما پول نقد دريافت مي‌كنند پس از سال‌ها كه زيرساخت‌هاي لازم ايجاد شد، براي تعويض سيستم‌ها امروز به جايي رسيده‌ايم كه رانندگان از مردم پول نقد دريافت كنند. در ادامه آخوندي رييس كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: اين گزارش اين پيام را به همراه دارد كه تدابير شورا در حوزه حمل و نقل و سياست‌هاي كلان راهبرد خوبي بوده كه امروز تاثير بسزايي گذاشته است. در برنامه‌هاي در حال اجرا گزارش بسيار خوبي ارايه شد. لذا اميدواريم با قدرت بيشتري تا پايان سال موضوعات دنبال شود.

 

براي افراد مسن و معلولين تردد  در مترو سخت است

در ادامه نادعلي سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران نيز اظهار كرد: بر اساس سنوات گذشته ايستگاه‌هاي جديد مترو كه تكميل مي‌شد مجموعه پله برقي، آسانسور و ... در آنها ديده نمي‌شد. ايستگاه‌هاي جديد نيز عمق زيادي دارند. لذا براي افراد مسن و معلولين تردد در آنها سخت است. لذا نياز است كه گزارشي ارايه شود كه در هنگام بهره‌برداري از ايستگاه‌هاي جديد آيا حداقل يكي از اين تجهيزات در ايستگاه‌ها نصب و راه‌اندازي مي‌شود يا خير؟ كاشاني خزانه‌دار شوراي اسلامي شهر تهران نيز پس از ارايه گزارش معاون حمل و نقل شهرداري تهران افزود: خوشبختانه در جلساتي كه گزارش‌هاي حمل و نقلي ارايه مي‌شود همفكري خوبي به همراه بحث‌هاي كارشناسي صورت مي‌گيرد. همه ما وظيفه داريم در خصوص ارايه خدمات به وظايف خود عمل كنيم. اميدواريم حداقل تا پايان دوره اتفاق موثري در حوزه حمل و نقل رخ دهد و سرفاصله قطارها در مترو كاهش پيدا كند. در ادامه علوي ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز گفت: موضوع توجه به تردد معلولين و افراد مسن در مترو بارها توسط اقشار مختلف در ستاد سمن‌ها مطرح شده، لذا نياز است گزارشي در اين حوزه از سوي شهرداري تهران ارايه شود. آقاميري ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز ضمن قدرداني از ارايه گزارش‌هاي منظم در حوزه حمل و نقل از سوي شهرداري تهران تأكيد كرد: ما از توليد‌كنندگان داخلي حمايت مي‌كنيم اما حمل و نقل تهران آنقدر وضعيت بحراني دارد كه نمي‌توانيم منتظر باشيم توليدكنندگان داخلي خطوط توليد خود را راه‌اندازي كنند و در مدت طولاني توليدات خود را به دست ما برسانند.

ارسال نظر