شروط رونق بازار مسكن در ماه‌هاي آينده

۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۰۱:۲۰:۴۳
کد خبر: ۳۰۲۷۳۸

عضو هيات رييسه اتحاديه مشاوران املاك ضمن پيش‌بيني بازار مسكن در ماه‌هاي آينده گفت: در سال‌هاي اخير برخي واحدهاي مسكوني ظاهرا براي فروش با چندين برابر نرخ متعارف آگهي مي‌شد. با بررسي موضوع متوجه شديم واحدهاي مدنظر متعلق به بانك‌ها است كه صرفا براي آلارم افزايش قيمت بود، نه براي فروختن. البته در دو سال اخير كه دولت بانك‌ها را از بنگاه‌داري منع كرده تا حدودي دست بانك‌ها از خريد و فروش ملك كوتاه شد. 

عضو هيات رييسه اتحاديه مشاوران املاك ضمن پيش‌بيني بازار مسكن در ماه‌هاي آينده گفت: در سال‌هاي اخير برخي واحدهاي مسكوني ظاهرا براي فروش با چندين برابر نرخ متعارف آگهي مي‌شد. با بررسي موضوع متوجه شديم واحدهاي مدنظر متعلق به بانك‌ها است كه صرفا براي آلارم افزايش قيمت بود، نه براي فروختن. البته در دو سال اخير كه دولت بانك‌ها را از بنگاه‌داري منع كرده تا حدودي دست بانك‌ها از خريد و فروش ملك كوتاه شد. 
مهدي كرباسيان، عضو هيات رييسه اتحاديه مشاوران املاك در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: بررسي روند بازار مسكن در چهار دهه اخير نشان مي‌دهد كه تحركات بازارهاي طلا و ارز بر بازار مسكن تاثير زيادي دارد. اگر فردا قيمت دلار كاهش يابد قيمت مسكن نيز متعاقبا پايين مي‌آيد. اگر هم بيان شود كه دلار روند رو به بالايي را طي مي‌كند، فعالان بازار ملك به اين نتيجه مي‌رسند كه قرار است بازار راه بيفتد و اين اصلا خوب نيست.
وي افزود: عامل ديگر به عدم تعادل بين عرضه و تقاضا بر مي‌گردد. يكي از دلايل نوسان شديد بازار مسكن از سال ۱۳۹۷ به بعد كمبود ساخت و ساز است كه من اعتقاد به ترك فعل دولت قبل دارم.
عضو هيات رييسه اتحاديه مشاوران املاك، احتكار مسكن را از ديگر عوامل به هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا دانست و گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهي واحد مسكوني توسط بانك‌ها احتكار شده است. بانك‌ها اقدام به بنگاه‌داري مي‌كنند كه اين مساله اثرات مخربي بر اقتصاد مسكن دارد.
كرباسيان درباره پيش‌بيني بازار مسكن گفت: خوش‌بين هستم كه ان شاءالله بازار راه بيفتد. اگر بازارهاي موازي كنترل شود، زمين به ميزان كافي در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد و بانك‌ها از دخالت در بازار مسكن دست بردارند مي‌توان به افزايش عرضه اميدوار بود. زماني كه عرضه زياد شود قيمت نيز فروكش مي‌كند و متقاضيان مصرفي مي‌توانند خانه‌دار شوند. در آن صورت رونق غيرتورمي بازار مسكن محقق خواهد شد كه اميدواريم تا پايان امسال و اوايل سال آينده اين اتفاق رخ دهد.
وي توضيح داد: در حال حاضر در شهر تهران چندين هزار آپارتمان در اختيار بانك‌ها است كه اگر اين واحدها را عرضه كنند بازار مسكن راه مي‌افتد. اين قيمت‌هاي نجومي و كذايي مسكن كه بعضا در سايت‌ها مشاهده مي‌شود مربوط به واحدهاي متعلق به بانك‌ها است. اگر متعلق به شخص حقيقي و فروشنده واقعي باشد بالاخره آن فرد مجبور است با نرخ عرف منطقه واحد خود را بفروشد. اما مي‌بينيم كه آگهي برخي واحدهاي مسكوني چندين برابر قيمت منطقه مدام تكرار مي‌شود. 
عضو هيات رييسه اتحاديه مشاوران املاك افزود: وقتي قضيه را پرس‌وجو مي‌كنيم متوجه مي‌شويم واحد مدنظر متعلق به يكي از بانك‌ها است كه آن را براي نفروختن آگهي كرده و صرفا قصد قيمت‌سازي دارد. البته در دو سال اخير كه دولت بانك‌ها را از بنگاه‌داري منع كرده تا حدودي دست بانك‌ها از بخش مسكن، ساخت و ساز و بخر و بفروشي كوتاه شده است.
كرباسيان، قيمت‌سازي در سايت‌ها و پلتفرم‌هاي فروش ملك را از ديگر عوامل افزايش قيمت مسكن دانست و گفت: زماني در سراسر كشور مشاوران املاك مبناي تعيين قيمت بودند. كسي كه مي‌خواست خانه‌اي بخرد يا بفروشد از مشاور املاك محله قيمت مي‌گرفت. اما در حال حاضر به اين صورت است كه فروشنده به سايت نگاه مي‌كند كه عمدتا قيمت‌سازي شده است. بعد از روي قيمت‌سازي سايت‌ها نرخ درمي‌آورد و مقداري هم خودش اضافه مي‌كند
عضو هيات رييسه اتحاديه مشاوران املاك اظهار كرد: الان شرايط به گونه‌اي است كه فروشنده به بنگاه قيمت مي‌دهد و از بنگاه قيمت نمي‌خواهد. وقتي مشاور املاك، قيمت اعلامي فروشنده را به خريدار مي‌گويد مي‌شود مقصر تلاطمات بازار مسكن. بعد به ذهن‌شان مي‌رسد كه كميسيون مشاوران املاك را كم كنند.
نائب رييس كميسيون تخصصي مشاوران املاك اتاق اصناف ايران يادآور شد: ممكن است گفته شود كه آگهي‌هاي درج شده در سايت‌ها توسط مشاوران املاك ارايه مي‌شود. راه‌حل اين است كه اتحاديه املاك در اين فرآيند مداخله كند. مثلا در فلان اپليكيشن به اتحاديه دسترسي داده شود تا قيمت‌گذاري مسكن را متناسب با موقعيت، امكانات و ديگر مولفه‌ها انجام دهد. در واقع اتحاديه نرخ را تعيين كند و به متعاملين يا مشاوران املاك اجازه دهد با همان نرخ بر روي فايل مورد نظر كار كنند.
كرباسيان خاطرنشان كرد: در ماه‌هاي اخير وقتي ۱۰ هزار واحد مسكن مهر در شهر جديد پرديس به متقاضيان تحويل داده شد قيمت مسكن در پرديس و تهران كاهش پيدا كرد. آپارتمان ۳ ميليارد توماني در پرديس به ۲ ميليارد تومان رسيد.
عضو هيات رييسه اتحاديه مشاوران املاك با بيان اينكه ريزش قيمت مسكن در تهران از پرديس آغاز شده است بيان كرد: پرديس حاشيه امن تهران است. بسياري از افراد وقتي ديدند نمي‌توانند در تهران خانه بخرند در پرديس اقدام به خريد كردند. در سال‌هاي اخير واحدهايي در پرديس آماده شده بود ولي به دليل آنكه زيرساخت نداشت تحويل نمي‌شد. بنابراين كمبود عرضه در رشد قيمت مسكن اثرگذار است.

ارسال نظر