زمستاني سهل در راه است؟

۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۰:۴۱:۵۹
کد خبر: ۳۰۲۷۸۶

اگر نگاهي به بورس سال 99 داشته باشيم متوجه خواهيم شد كه در 90 درصد سهام بازار قيمت‌ها كاذب بوده و در نتيجه حباب بزرگي شكل گرفته بود و در نهايت اين حباب تخليه شد.از آن تاريخ بيش از 3 سال گذشته است و بورس دقيقا به نقطه قبلي برگشته است اما نكته‌اي كه حائز اهميت است اين مورد است كه سهم‌هاي زيادي وجود دارند كه بيش از 70 درصد نسبت به سال 99 در زيان هستند پس در نتيجه وضعيت كلي بازار بحراني است. در حال حاضر اگر نگاهي به كليت داشته باشيم و با توجه به تورمي بودن اقتصاد كشور و اصلاح قيمتي كه در اكثر نمادها رخ داده است با قاطعيت مي‌توان بيان داشت كه حباب عظيم تخليه شده و اكثر سهم‌ها به نقطه ارزندگي رسيده‌اند.

نوید رجایی

اگر نگاهي به بورس سال 99 داشته باشيم متوجه خواهيم شد كه در 90 درصد سهام بازار قيمت‌ها كاذب بوده و در نتيجه حباب بزرگي شكل گرفته بود و در نهايت اين حباب تخليه شد.از آن تاريخ بيش از 3 سال گذشته است و بورس دقيقا به نقطه قبلي برگشته است اما نكته‌اي كه حائز اهميت است اين مورد است كه سهم‌هاي زيادي وجود دارند كه بيش از 70 درصد نسبت به سال 99 در زيان هستند پس در نتيجه وضعيت كلي بازار بحراني است. در حال حاضر اگر نگاهي به كليت داشته باشيم و با توجه به تورمي بودن اقتصاد كشور و اصلاح قيمتي كه در اكثر نمادها رخ داده است با قاطعيت مي‌توان بيان داشت كه حباب عظيم تخليه شده و اكثر سهم‌ها به نقطه ارزندگي رسيده‌اند. صرفا ارزندگي ملاك خريد نيست و اين جذابيت است كه قيمت سهام را تعيين مي‌كند.يكي از متغيرهاي مهم كه مي‌تواند قيمت سهام را تحت تاثير قرار دهد قيمت دلار است كه بانك مركزي تمام تلاش خود را به كار گرفته تا رنج قيمت ثابتي را براي قيمت دلار در نظر  بگيرد و با توجه به فروش نفت تا حد زيادي هم موفق عمل كرده است اما بايد توجه داشت در اقتصاد‌هاي تورمي همه‌چيز به حالت تعادلي برخواهد گشت. از سوي ديگر سياست‌هاي انقباضي فدرال‌رزرو نيز قيمت كاموديتي‌ها كه محرك مهمي براي رشد هستند نيز ثابت بوده و يك وضعيت ركودي شكل گرفته است. حال مي‌رسيم به موضوع مهمي به نام افزايش سرمايه كه همواره مورد استقبال و علاقه بازاريان بوده و خواهد بود و آن افزايش سرمايه شركت‌هاست.افزايش سرمايه مي‌تواند شرايط مالي و اعتباري شركت‌ها را بهبود ببخشد و در نتيجه فرصت‌هاي بيشتري پيش رو قرار بگيرد.زماني كه وضعيت مالي يك شركت بهبود پيدا كند آن شركت به نوعي تجهيز شده است و مي‌تواند نيروهاي بهتر، پروژه‌هاي بهتر و متعدد‌تر و در نتيجه قدرت رقابتي بيشتري به دست آورد و اين دقيقا همان چيزي است كه باعث جذابيت بازار سهام خواهد شد.

زماني كه صحبت از افزايش سرمايه به ميان مي‌آيد سهامداران صرفا نبايد به قيمت تئوري توجه كنند بلكه اين شفافيت‌هاي شركت‌هاست كه در افق بلندمدت مي‌تواند سودآوري را تحت تاثير قرار دهد. افزايش سرمايه شركت‌ها به خصوص شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس نيز مي‌تواند به اقتصاد كمك كند چرا كه تراز مالي يك شركت بهبود پيدا كند و قدرت بيشتري براي رقابت داشته باشد باعث خواهد شد اشتغال نيز بهبود پيدا می‌كند و اين دقيقا همان چيزي است كه بايد به دنبال آن بود. از آنجايي كه افزايش سرمايه باعث توان و قدرت بنگاه‌ها در جذب نقدينگي بيشتر خواهد شد توليد‌كنندگان مي‌توامند تجهيزات خود را به روز كرده و حتي تكنولوژي‌هاي بهتر و به روز‌تري استفاده كنند. اما متاسفانه مشكل عمده‌اي كه پيش روي شركت‌ها قرار دارد مساله مربوط به تحريم‌هاست و همين عامل باعث چالش‌هاي بزرگ بر سر راه توليد‌كننده‌ها خواهدبود.شركت‌ها زماني كه افزايش سرمايه مي‌دهند بهتر است برنامه استراتژيك خود را به روز كرده و در نتيجه براساس افق بلندمدت به سمت هدف‌ها و برنامه‌هايي كه بهترين بازدهي را نصيب شركت مي‌كند حركت كنند و اين نكته ويژه‌اي است.مساله مهم درتجارت پول است. هرچه پول در دسترس‌تر باشد عمق برنامه‌هاي استراتژيكي بالاترخواهد بود. نقدينگي براي شركت‌ها بسيار حائز اهميت است و افزايش سرمايه يكي از پلن‌هاي بسيار مهمي است كه مي‌تواند زمينه‌ساز ورود نقدينگي به شركت شود.

ارسال نظر