دغدغه‌هاي بازار نفت در آستانه ۲۰۲۴

۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ۰۱:۰۲:۱۵
کد خبر: ۳۰۲۹۱۲

سرمايه‌گذاران نفت سال ۲۰۲۴ را در حالي آغاز خواهند كرد كه نگراني‌هاي شديد نسبت به مازاد عرضه، كند شدن رشد اقتصادي و تنش در خاورميانه وجود دارد و مي‌تواند موجب نوسان قيمت‌ها شود.

سرمايه‌گذاران نفت سال ۲۰۲۴ را در حالي آغاز خواهند كرد كه نگراني‌هاي شديد نسبت به مازاد عرضه، كند شدن رشد اقتصادي و تنش در خاورميانه وجود دارد و مي‌تواند موجب نوسان قيمت‌ها شود.
به گزارش ايسنا، پس از سال ۲۰۲۲ كه طي آن قيمت‌ها به دنبال حمله نظامي روسيه به اوكراين، به بالاي ۱۰۰ دلار در هر بشكه افزايش يافته بود، ميانگين قيمت نفت برنت در سال ميلادي جاري، حدود ۸۰ دلار در هر بشكه بوده است. با وجود اينكه تقاضا به بيش از ۱۰۰ ميليون بشكه در روز رشد كرده است، رشد قيمت‌ها در سال جاري تحت تاثير دلار قوي و توليد بالاي غيراوپك، محدود شده است. در نظرسنجي رويترز از ۳۰ اقتصاددان و تحليلگر پيش‌بيني شدكه ميانگين قيمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴، به ۸۴ دلار و ۴۳ سنت در هر بشكه مي‌رسد.
اين انتظارات با وجود برآوردهاي مختلف از ميزان رشد تقاضا از يك ميليون بشكه در روز توسط آژانس بين‌المللي انرژي تا ۲.۲۵ ميليون بشكه در روز تخمين اوپك، مطرح است.
شركت‌هاي مشاوره ريستاد انرژي، جي پي مورگان، كپلر و وود مكنزي مي‌گويند انتظار مي‌رود عرضه نفت در سال ۲۰۲۴، بين ۱.۲ ميليون تا ۱.۹ ميليون بشكه در روز رشد كند كه تحت تاثير افزايش عرضه توليدكنندگان غيراوپك است. ويكاس دويودي، استراتژيست انرژي جهاني شركت مك كواري در اين باره مي‌گويد ما هر سه ماهه سال آينده، بازار را از نظر مازاد عرضه بررسي خواهيم كرد. رويترز در گزارشي عوامل كليدي تاثيرگذار بر بازار نفت در سال ۲۰۲۴ را بررسي كرده است:  سرمايه‌گذاران منتظر داده‌هاي سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ خواهند بود تا ببينند آيا اوپك و متحدانش معروف به اوپك پلاس، برنامه كاهش توليد داوطلبانه ۲.۲ ميليون بشكه‌اي برنامه‌ريزي شده را دنبال مي‌كنند يا خير.
به گفته تحليلگران گروه بانكي ANZ، اگر اين گروه به تعهدات خود در خصوص محدوديت عرضه پايبند باشد، ممكن است به كسري كوچك كمتر از ۵۰۰ هزار بشكه در روز منجر شود. آن لوئيز هيتل از شركت وودمك در اين باره گفت: سه ماهه اول مهم خواهد بود زيرا مي‌توانيم پايبندي به كاهش داوطلبانه عرضه اوپك پلاس را ارزيابي كنيم.
وي اضافه كرد: بر اساس پيش‌بيني وودمك از تقاضاي فعلي، اوپك پلاس پس از سه ماهه اول سال ميلادي آينده، نيازي به تمديد كاهش داوطلبانه توليد نخواهد داشت. شركت انرژي اسپكتس انتظار دارد عربستان سعودي پس از اشاره صريح به احياي تدريجي عرضه، كاهش توليد خود را در سه ماهه دوم كاهش دهد، اما اين امر مانع از آن نمي‌شود كه در صورت لزوم، كاهش توليدش را مجددا تمديد كند. نفت ونزوئلا از زمان تعليق شش ماهه تحريم‌هاي واشنگتن عليه اين توليدكننده اوپك، به بازارهاي جهاني بازگشته است. به گفته تحليلگران بانك جي پي مورگان، تا زماني كه دولت نيكلاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا، به نقشه راه انتخاباتي توافق شده با مخالفان براي انتخابات رياست‌جمهوري پايبند باشد، احتمال تمديد شش ماهه ديگر وجود دارد. انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۴ در هر دو كشور، سرنوشت طولاني مدت تحريم‌هاي امريكا و توليد نفت ونزوئلا را تعيين مي‌كند.
طبق گزارش جي پي مورگان، لغو تحريم‌ها عليه شركت نفت دولتي PDVSA، به تدريج توليد نفت ونزوئلا را از ۷۶۰ هزار بشكه در روز در سال ۲۰۲۳، به ۸۸۰ هزار بشكه در روز در سال ۲۰۲۴ و ۹۶۳ هزار بشكه در روز در سال ۲۰۲۵ افزايش خواهد داد.
به گفته معامله گران، از سرگيري صادرات نفت سنگين ونزوئلا به امريكا و هند ممكن است تقاضا براي گريدهاي رقيب مانند نفت سنگين بصره عراق و كلد ليك كانادا را كاهش دهد زيرا پالايشگاه‌هاي منطقه گلف كاست امريكا، ميزان بيشتري از نفت ونزوئلا بيشتري را پالايش مي‌كنند و ممكن است نفت بيشتري از امريكا براي صادرات به آسيا موجود شود.
تحليلگران انتظار دارند كه جريان نفت روسيه و ايران با وجود تحريم‌ها به بازارهاي جهاني ادامه پيدا كند و قيمت بنزين را در آستانه انتخابات امريكا پايين نگه دارد. ايران توليد نفت خام خود را ۳.۶ ميليون بشكه در روز تا مارس ۲۰۲۴ هدف گذاري كرده است كه در حال حاضر ۳.۴ ميليون بشكه در روز است. به گفته تحليلگران، كمبود عرضه محصولات پالايش شده به خصوص ديزل پس از حمله روسيه به اوكراين، با اضافه شدن بيش از يك ميليون بشكه در روز ظرفيت جديد پالايش در چين، هند، مكزيك، خاورميانه و نيجريه در سال ۲۰۲۴ برطرف خواهد يافت. توليدكنندگان غيراوپك شامل برزيل، گويان و امريكا، رشد توليد نفت را در سال ۲۰۲۴ هدايت كرده و عرضه نفت شيرين سبك را افزايش مي‌دهند، در حالي كه گريدهاي ترش متوسط به دليل كاهش عرضه اوپك پلاس، محدود مي‌مانند.
به گفته تحليلگر مك كواري، اين وضعيت مي‌تواند اختلاف قيمت بين گريدهاي نفت خام را در سطح جهاني كاهش دهد و اختلاف قيمت گريدهاي ترش متوسط دو تا چهار دلار در هر بشكه در مقايسه با نفت سبك شود و اختلاف قيمت نفت سنگين نسبت به نفت سبك، از هشت دلار، به چهار دلار در هر بشكه كاهش پيدا كند. بخش بزرگي از ظرفيت پالايش در چين، هند و امريكا براي توليد نفت خام سنگين‌تر طراحي شده است كه با از سرگيري فعاليت پالايشگاه‌ها پس از تعمير و نگهداري در سه‌ ماهه دوم، ممكن است باعث ايجاد محدوديت عرضه شود. به گفته تحليلگران، امريكا و هند ممكن است براي خريد نفت سنگين بيشتر به ونزوئلا روي بياورند، در حالي كه پيش‌بيني مي‌شود چين و هند همچنان به عرضه روسيه و ايران متكي باشند.

ارسال نظر