تحريم غرب چه تاثيري بر فروش نفت روسيه داشت؟

۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ۰۱:۰۲:۴۰
کد خبر: ۳۰۲۹۱۳

بررسي كارنامه صادرات نفت روسيه پس از اعمال تحريم غرب در دسامبر 2022 نشان مي‌دهد كه روس‌ها توانسته‌اند ميزان صادرات نفت خود را بالاتر از رقم سقف قيمت 60 دلار حفظ كنند. به گزارش فارس، تحريم يكي از اسلحه‌هاي موثر غرب عليه كشورهاي نفتي است كه پس از اعمال آن در مه‌2018 عليه ايران، پس از گذشت يك‌سال، رقم صادرات نفت ايران را 70 درصد كاهش داد. مشابه اين اتفاق در تحريم نفتي ونزوئلا نيز رقم خورد اما ماجرا براي نفت روسيه متفاوت است.

بررسي كارنامه صادرات نفت روسيه پس از اعمال تحريم غرب در دسامبر 2022 نشان مي‌دهد كه روس‌ها توانسته‌اند ميزان صادرات نفت خود را بالاتر از رقم سقف قيمت 60 دلار حفظ كنند.
به گزارش فارس، تحريم يكي از اسلحه‌هاي موثر غرب عليه كشورهاي نفتي است كه پس از اعمال آن در مه‌2018 عليه ايران، پس از گذشت يك‌سال، رقم صادرات نفت ايران را 70 درصد كاهش داد. مشابه اين اتفاق در تحريم نفتي ونزوئلا نيز رقم خورد اما ماجرا براي نفت روسيه متفاوت است.
روز گذشته رويترز اذعان كرد كه در ماه اكتبر ميانگين قيمت نفت روسيه در بازار هند به 84.2 دلار بر بشكه رسيده كه بسيار بالاتر از سياست تحريمي غرب در اعمال «سقف قيمت» 60 دلاري در دسامبر 2022 است. طبق سياست سقف قيمت، خدمات بيمه‌اي شركت‌هاي غربي تنها شامل آن دسته از محموله نفت روسيه مي‌شود كه با قيمت كمتر از 60 دلار معامله شوند اما در طول يكسال گذشته، روسيه با شبكه‌سازي در ناوگان نفتكش‌ها همواره نفت خود را بالاتر از اين قيمت به فروش رسانده است. همچنين طبق گزارش موسسه كپلر، بعد تحريم واردات روزانه 2 ميليون بشكه نفت روسيه به اروپا از طريق دريا در دسامبر 2022، اين كشور مقصد صادراتي خود را به هند و چين تغيير داده و به خصوص با تعميق روابط با دهلي نو، سطح صادرات نفت خود را حفظ كرده است. سخنگوي كرملين ابتداي ماه دسامبر در مصاحبه‌اي با رويترز عنوان كرد كه «روسيه با فرض ماندگاري تحريم‌ها برنامه‌ريزي مي‌كند» طوري‌كه انگار تحريم‌هاي امريكا و متحدانش عليه اين كشور براي سال‌هاي طولاني ادامه خواهد داشت و از ظرفيت روابط با شرق استفاده خواهد كرد.

ارسال نظر