شناسايي قطعي ۶۶ هزار خانه خالي در سال 1400

۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ۰۱:۲۵:۳۳
کد خبر: ۳۰۲۹۲۷

مديركل دفتر حسابرسي سازمان امور مالياتي گفت: بر اساس آخرين اطلاعات واحد‌هاي مسكوني خالي براي سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۶ هزار واحد بوده و ۱۴۰۰ ميليارد تومان ماليات واحد‌هاي خالي محاسبه شد كه تا اواسط ماه آينده به موديان ابلاغ مي‌شود.

مديركل دفتر حسابرسي سازمان امور مالياتي گفت: بر اساس آخرين اطلاعات واحد‌هاي مسكوني خالي براي سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۶ هزار واحد بوده و ۱۴۰۰ ميليارد تومان ماليات واحد‌هاي خالي محاسبه شد كه تا اواسط ماه آينده به موديان ابلاغ مي‌شود.
به گزارش تسنيم، شاهين مستوفي، مديركل دفتر حسابرسي سازمان امور مالياتي در خصوص پيشينه قانوني اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي گفت: بحث خانه‌هاي خالي از قوانين قبل از قانون ماليات‌هاي مستقيم كه در حال حاضر جاري هست هم در قانون وجود داشت، اما به دليل اينكه پايگاه‌هاي اطلاعاتي شناسايي اين خانه‌ها خيلي وجود نداشت و امكان مطالبه‌اش هم وجود نداشت، از قانون حذف كردند، اما در سال 1399 مجددا مطرح شد و در مجلس در اجراي ماده 54 مكرر قانون ماليات‌هاي مستقيم و همچنين ماده 169 قانون مكرر ماليات‌هاي مستقيم اضافه شد و به سازمان امور مالياتي تكليف شد تا نسبت به مطالبه اين ماليات اقدام كند.
وي ادامه داد: در اين قانون شرايط خانه‌هاي خالي تعيين شد و هر فردي مكلف است وضعيت اقامت خودش را نسبت به املاك در سامانه‌اي كه وزارت راه و شهرسازي آن را ايجاد كرده، تعيين كند و اگر كسي تاپايان تيرماه 1400 وضعيت اقامت خود را تعيين تكليف نمي‌كرد، خانه‌اي كه وضعيت اقامتش مشخص نشده بود خانه خالي تعريف مي‌شد.
مديركل دفتر حسابرسي سازمان امور مالياتي افزود: وزارت راه و شهرسازي اولين فهرست خانه‌هاي خالي را در خردادماه 1401 براي عملكرد 1400 و فقط براي واحد‌هاي مسكوني كه واقعا به واسطه سامانه‌ها مشخص شد به ما اعلام كردند كه نزديك به 510 هزار خانه خالي بود.
مستوفي افزود: مطالبه ماليات براي آن 510 هزار خانه خالي به اين شكل بود كه فهرست آنها از طرف وزارت راه و شهرساز‌ي به سازمان امور مالياتي ارسال شد و سازمان همين اطلاعات را به موديان و مالكان خانه‌ها به صورت ابلاغ پيامكي وهمچنين قرار دادن دركارپوشه‌هايي كه از طريق پنجره خدمات الكترونيك سازمان امور مالياتي براي همه موديان قابل دسترسي است، اطلاعات را براي همه موديان فرستاد.
وي ادامه داد: بعد از آن بلافاصله اعتراض موديان به سازمان امور مالياتي شروع شد و به واسطه اين اعتراضات سازمان هم مجددا از وزارت راه و شهرسازي درخواست پالايش مجدد اطلاعات را كرد و در اسفند ماه سال گذشته عدد مالكين و واحد‌هاي خالي كه مشمول اين طرح مي‌شدند با توجه به اصلاحاتي كه مردم در سامانه املاك و اسكان انجام داده بودند به 290 هزار واحد مسكوني تقليل پيدا كرد.
مستوفي در توضيح ميزان ماليات خانه‌هاي خالي گفت: اگر يك فرد در يك سال يك واحد مسكوني خالي تا 5 واحد مسكوني خالي داشته باشد در سال اول مشمول 6 برابر ماليات در آمد اجاره آن واحد مشمول ماليات خانه‌هاي خالي مي‌شود، اما سال دوم اين عدد به 12 برابر و سال سوم به بعد به 18 برابر افزايش پيدا مي‌كند. حال اگر يك فرد بيشتر از 5 واحد خانه خالي يا بيشتر از 30 دانگ خانه خالي داشته باشداين فرد ضرايب مالياتي‌اش دو برابر مي‌شود.
مديركل دفتر حسابرسي سازمان امور مالياتي خاطرنشان كرد: با توجه به پيگيري‌هاي مجدد و براي اينكه افرادي كه مشمول اين ماليات نبوده‌اند مالياتي پرداخت نكنند مجددا از وزارت راه و شهرسازي درخواست پالايش مجدد اطلاعات را داديم و بر اساس آخرين اطلاعات پالايش شده مربوط به سال 1400 كه آبان ماه امسال در اختيار سازمان مالياتي قرار گرفت، اين عدد به 66 هزار واحد مسكوني رسيد و سازمان امور مالياتي هم بر اساس اين اطلاعات نسبت به محاسبه ماليات اقدام كرد و برگه تشخيص‌ها را صادر كرد.

ارسال نظر