«تعادل» گزارش مي‌دهد

فاصله گرفتن نفت از بودجه محقق مي‌شود؟!

۱۴۰۲/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۴:۱۲
کد خبر: ۳۰۳۱۱۲
فاصله گرفتن نفت از بودجه محقق مي‌شود؟!

گزارش رشد اقتصادي شش ماهه اول سال كه اخيراً بانك مركزي و مركز آمار ايران آن را منتشر كرده‌اند، نشان از رشد اقتصادي 7 و نيم درصدي كشور دارد. بر اساس اين گزارش، رشد اقتصادي كشور با احتساب نفت در بهار امسال ۷.۹ درصد بوده است. اين در حالي است كه رشد اقتصادي در اين بازه زماني بدون احتساب نفت، ۶.۱ درصد برآورد مي‌شود.

گزارش رشد اقتصادي شش ماهه اول سال كه اخيراً بانك مركزي و مركز آمار ايران آن را منتشر كرده‌اند، نشان از رشد اقتصادي 7 و نيم درصدي كشور دارد. بر اساس اين گزارش، رشد اقتصادي كشور با احتساب نفت در بهار امسال ۷.۹ درصد بوده است. اين در حالي است كه رشد اقتصادي در اين بازه زماني بدون احتساب نفت، ۶.۱ درصد برآورد مي‌شود.
به گزارش خبرنگار «تعادل» شواهد نشان مي‌دهد كه صنعت نفت و گاز كشور بيشترين استفاده را از توليدات بار اول داشته است و بومي‌سازي تجهيزات راهبردي در دستور كار قرار دارد. در سايه اعتماد به توان داخلي توانستيم به تجهيز پالايشگاه‌هاي نيمه‌كاره ديگر كشورها بپردازيم و از طريق همكاري در اين پالايشگاه‌ها براي نفت خود بازارسازي تضميني داشته باشيم. بهره‌برداري از فاز 11 پارس جنوبي را هم مديون اعتماد به متخصصان داخلي هستيم.
در خصوص رشد صنعت نفت و گاز كشور و اينكه چه طور توانستيم در شرايط تحريمي به رشد اقتصادي دست پيدا كنيم، نظرات شهباز حسن پور، عضو كميسيون اقتصادي مجلس را در ادامه مي‌خوانيد.
حسن‌پور با اشاره به اين موضوع كه يكي از بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي دولت در وزارت نفت صورت گرفته است، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» تصريح كرد: وزارت نفت توانست از طريق به اجرا گذاشتن سياست‌هاي صحيح و با استفاده از زيرساخت‌هاي موجود و بهره گرفتن از رايزني‌هاي خوب و موثر و به دور از هر گونه حاشيه به فروش نفت كشور در شرايط تحريمي كامل بپردازد و درآمدزايي خوبي براي كشور داشته باشد.
وي در خصوص آمار منتشره توسط مركز آمار ايران مبني بر رشد اقتصادي 7 و نيم درصدي كشور در شش ماهه اول سال گفت: تلاش‌هاي معاونت بين‌المللي وزارت نفت نيز در توفيق دولت در فروش نفت كشور موثر بود. تعامل، همراهي و همدلي متخصصان و پرسنل وزارت نفت نيز در اين امر دخيل بوده است. 
عضو كميسيون اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: بر اثر ديپلماسي انرژي فعالي كه دولت به اجرا گذاشت، شاهد ركوردشكني بي‌سابقه طي ده سال گذشته در زمينه فروش نفت بوديم. به نحوي كه توليد ناخالص داخلي كشور با احتساب نفت به 7.1 درصد مي‌رسد و بدون احتساب نفت 4.2 درصد است. 
حسن‌پور گفت: توفيق كشور در بازارسازي براي نفت كشور در شرايط تحريمي كامل نشان داد كه اگر عزم خود را براي انجام كاري جزم كنيم، تحريم‌ها نمي‌توانند مانع مهمي باشند و مي‌توانيم با خنثي‌سازي تحريم‌ها كارهايمان را پيش ببريم. 
وي ادامه داد: دولت در زمينه ديپلماسي اقتصادي نسبت به گذشته فعاليت بيشتري داشت و ارتباط با كشورهاي منطقه با جديت در دستور كار قرار گرفت. حضور فعال در مناسبات اقتصادي منطقه باعث شد شرايط بهتري را براي خودمان رقم بزنيم. حسن‌پور گفت: تكيه بر توان داخلي و اعتماد به متخصصان و نخبگان كشور فرصتي برايمان ايجاد كرد كه به بومي‌سازي محصولات مورد نياز خود بپردازيم و حتي در برخي موارد مانند كاتاليست‌ها به صادرات مبادرت كنيم.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در خصوص اين موضوع كه قرار است درآمدهاي نفتي كشور به امور زيربنايي و پروژه‌هاي توسعه‌اي و عمراني نفت و گاز اختصاص پيدا كند، تصريح كرد: اين امر همواره مورد تأكيد مقام معظم رهبري بوده است كه از صرف درآمدهاي نفتي در هزينه‌هاي جاري كشور پرهيز كنيم و درآمد حاصل از فروش سرمايه‌هاي بين نسلي كشور را در زيرساخت‌ها به كار بيندازيم. حسن‌پور گفت: فاصله گرفتن از تكيه به نفت در بودجه‌ريزي يكي از آرزوهاي ديرينه كارشناسان، مسوولان و مردم بوده است كه گام‌هاي اساسي در راستاي تحقق اين امر در دولت سيزدهم برداشته شده است. 
وي ادامه داد: لازم است بودجه مورد نياز براي هزينه‌هاي جاري كشور را از منابع درآمدي پايدار تأمين كنيم و حتي الامكان از اتكا به نفت در بودجه دوري كنيم. اين سياست درستي است كه در دستور كار قرار گرفته است.

ارسال نظر