بر اساس آخرين گزارش‌ها در پي ‌۲ انفجار تروريستي در ‌كرمان‌ با ۲ كيف بمب‌گذاري‌شده‌ 103 نفر از هموطنانمان شهيد و 215 نفر مصدوم‌ شدند

كرمان در خون

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۰۰:۲۲:۰۹
کد خبر: ۳۰۳۹۰۸
كرمان در خون

در پي ۲ انفجار تروريستي در مسير منتهي به گلزار شهداي كرمان، ‌‌تعداد زيادي به شهادت رسيده و تعداد زيادي مصدوم‌ شدند كه به مراكز درماني منتقل شده‌اند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از كرمان، ساعت 14:50 دقيقه در مسير منتهي به گلزار شهداي كرمان و در جمع مردم‌ انفجار‌ مهيبي به گوش رسيد‌ كه بلافاصله تيم واكنش سريع در محل حضور يافت‌.

در پي ۲ انفجار تروريستي در مسير منتهي به گلزار شهداي كرمان، ‌‌تعداد زيادي به شهادت رسيده و تعداد زيادي مصدوم‌ شدند كه به مراكز درماني منتقل شده‌اند.
به گزارش خبرگزاري تسنيم از كرمان، ساعت 14:50 دقيقه در مسير منتهي به گلزار شهداي كرمان و در جمع مردم‌ انفجار‌ مهيبي به گوش رسيد‌ كه بلافاصله تيم واكنش سريع در محل حضور يافت‌.
15:05| در نخستين انفجار تروريستي كه در مسير منتهي به گلزار شهداي كرمان رخ داد ‌‌تعدادی زيادي به شهادت رسيده و تعدادي زيادي مصدوم‌ شدند كه به مراكز درماني منتقل شده‌اند.
15:10| برخي از منابع به خبرنگار تسنيم مستقر در كرمان كه در صحنه انفجار امروز حضور دارد، اعلام كردند كه در ورودي گلزار شهداي كرمان، دو‌ كيف بمب‌گذاري شده وجود داشته است كه عامل يا عاملين اين حادثه ظاهرا با ريموت بمب‌ها را منفجر كرده‌اند؛ اين در حالي بود كه در برخي خبرها عنوان شده بود كه دو عمليات انتحاري صورت گرفته است.
15:16| طبق گزارش خبرنگار تسنيم، تعداد زيادي آمبولانس در محل اين انفجار حاضر شده‌اند تا اگر بر اثر اين انفجار افرادي مجروح شده باشند به مراكز درماني منتقل شوند.
15:17| طبق گزارش خبرنگار تسنيم حاضر در محل انفجار، در پي ازدحام جمعيت در محل‌، تعدادی از هم‌وطنان دچار مصدوميت شده‌اند كه بلافاصله به مراكز درماني منتقل شد‌ند.
15:20| لحظاتي پس از انفجار نخست، در ساعت 15:17 دقيقه دومين انفجار در درگاه قلي بيگ رخ داد و بلافاصله ‌مردم از مسير منتهي به گلزار شهدا تخليه شده و نيروهاي امنيتي و انتظامي در حال كنترل اوضاع بوده تا سريعا علت اين انفجار را اعلام كنند.
15:23|روابط عمومي اورژانس كشور در گفت‌وگو با تسنيم درباره آمار مصدومان حادثه انفجار در مسير گلزار شهداي كرمان اظهار كرد: دقايقي پيش يك مورد حادثه انفجار در زيرگذر گنبد جبيله رخ داده كه به دنبال آن 10 نفر از مصدومان به مراكز درماني منتقل شده‌اند. دقايقي پس از بروز اين سانحه نيز انفجار دوم رخ داده كه در اين حادثه نيز 20 نفر بر اثر ازدحام جمعيت مصدوم شده‌اند.مصدومان عمدتاً به دليل ازدحام جمعيت و فرار مردم از صداي مهيب، دچار مصدوميت شده‌اند.
.15:30| در حال حاضر مسوولان گلزار شهداي كرمان از مردم حاضر در گلزار درخواست دارند تا سريعا گلزار را تخليه كنند.
15:35| خبرنگار تسنيم كه در منطقه حضور دارد اعلام كرد كه تعداد مجروحان و شهداي اين 2 حادثه انفجار بالاست و به احتمال زياد بيش از 50 نفر جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی در حدود 50 تا 60 نفر مجروح شده باشند.
15:40| ‌‌معاون سياسي امنيتي استاندار كرمان با بيان اينكه اين دو انفجار ‌تروريستي بوده است، گفت: تاكنون 20 نفر شهيد و 50 نفر مصدوم شده‌اند كه توسط اورژانس به مراكز درماني منتقل شده‌اند.
15:44|خبرنگار تسنيم از محل حادثه گزارش داد كه متاسفانه بر اثر اين انفجارها، اجساد بسياري متلاشي شده است.
16:00| طبق گزارش خبرنگار تسنيم در حال حاضر آرامش در منطقه برقرار شده و مردم از مسير منتهي به گلزار تخليه شده و نيروهاي امنيتي در حال بررسي منطقه براي شناسايي عامل يا عاملان اين انفجار تروريستي هستند.
16:10| ‌مصدومان اين حادثه انفجار در مسير منتهي به گلزار شهداي كرمان ‌تا اين لحظه به 71 نفر افزايش يافته كه توسط اورژانس به مراكز درماني منتقل شده‌اند و متأسفانه 53 نفر از مصدومان در اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند و به شهادت رسيده‌اند.مراكز درماني و كدهاي پشتيبان دانشگاه‌هاي معين در حالت آماده‌باش قرار دارند.
طبق گزارش خبرنگار تسنيم از محل انفجار، انفجار نخست 700 متري مزار شهيد سليماني و انفجار دوم در يك كيلومتري مزار بوده و خارج از مسير زائران و گيت‌هاي بازرسي بوده است.
طبق اعلام سخنگوي سازمان اورژانس كشور تاكنون در اين حادثه تروريستي‌ 73 نفر به شهادت رسيده‌اند‌ و 171 ‌نفر مصدوم شده‌اند و حال تعدادي از مجروحان وخيم است و احتمال افزايش شهدا وجود دارد.
در حال حاضر تمام مجروحان به بيمارستان‌هاي شهيد مهرگان، شفا، باهنر و افضلي‌پور منتقل شده‌اند و روند درمان مجروحان ادامه دارد و در حال حاضر همه بيمارستان‌ها و مراكز درماني استان در آماده‌باش بوده و روند درمان مجروحان در حال انجام ا‌ست.
در پي 2 انفجار تروريستي در كرمان، برخي اكانت‌هاي اسراييلي مدعي شدند در اين انفجار يكي از فرماندهان ارشد سپاه كشته شده است كه پيگيري خبرنگار تسنيم نشان داد اين خبر كذب بوده و هيچ كدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالي منطقه انفجار حضور نداشته‌اند.
خبرنگار تسنيم از گلزار شهداي كرمان گزارش داد كه در پي انفجار تروريستي، با درخواست مقامات امنيتي و انتظامي گلزار شهداي كرمان به منظور تامين تا اطلاع ثانوي بسته شد و از همه مردم خواسته شده هرگونه حركت مشكوكي را به مقامات امنيتي اطلاع دهند.
طبق آخرين گزارش خبرنگار تسنيم از بيمارستان‌هاي كرمان، تاكنون 103 نفر در انفجار تروريستي كرمان به شهادت رسيده‌اند.
خبرنگار تسنيم از مسوولان دانشگاه علوم پزشكي كرمان پيگير اسامي شهدا‌ ‌و مجروحان حادثه تروريستي كرمان شد كه اعلام شد به‌ زودي اسامي منتشر مي‌شود و از مردم خواهشمنديم ‌به بيمارستان‌ها مراجعه نكنند.

   هيچ توقفي در جابه‌جايي زائران
 شهيد سليماني در كرمان نخواهيم داشت
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان كرمان گفت: در حال حاضر هيچ توقفي در جابه‌جايي زائران به مقصد كرمان و از مقصد كرمان به ساير استان‌ها وجود ندارد.
احسان عراقي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در كرمان، با اشاره به وقوع 2 انفجار در حادثه تروريستي امروز محدوده گلزار شهداي كرمان، اظهار داشت: در حال حاضر هيچ توقفي در جابه‌جايي زائران به مقصد كرمان و از مقصد كرمان به ساير استان‌ها وجود ندارد.
وي با بيان اينكه ناوگان اتوبوسي، ريلي و هوايي كرمان در آماده باش است، گفت: تمام راهدارخانه‌هاي استان كرمان در حال آماده‌باش هستند.ناوگان اتوبوسي در آمادگي كامل براي انتقال زائران به مقاصد سراسر كشور است.
احمد وحيدي وزير كشور در ارتباط با جزييات انفجار تروريستي كرمان اظهار داشت: ساعت 15 ظهر اولين انفجار رخ مي‌دهد و هنگامي كه باقي زائران به كمك مصدومان مي‌آيند انفجار دوم در ساعت 15:20 رخ مي‌دهد و تعدادي ديگر از افراد در حادثه دوم دچار حادثه مي‌شوند.
وي با بيان اينكه هم‌اكنون اوضاع در كرمان عادي است و همه‌چيز در كنترل نيروهاي انتظامي و امنيتي است و آرامش برقرار است، بيان كرد: اين توطئه جديد ادامه همان توطئه‌هايي بود كه اين افراد مدت‌ها به دنبال آن بودند و در مراسمات مختلف سعي در رسيدن به اعمال شوم خود داشتند.
وزير كشور گفت: افرادي كه اين جنايات را رقم زدند منتظر پاسخ كوبنده و قاطع دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي ايران باشند و اين افراد بدانند كه سيلي محكمي مي‌خورند؛ اين جنايت عليه افرادي واقع شد كه به دنبال عشق خود و اسطوره مقاومتشان يعني حاج قاسم بودند.
طبق گزارش خبرنگار تسنيم، در انفجار تروريستي امروز در گلزار شهداي كرمان، ‌سه امدادگر اورژانس كه براي خدمات‌رساني به محل اعزام شده بودند ‌دو نفر مجروح و يك نفر هم به شهادت رسيد.
ساعتي پس از انفجار تروريستي در ورودي گلزار شهداي كرمان، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، مردم عزادار با تجمع در سر مزار حاج قاسم، با شعار «مرگ بر اسراييل، مرگ بر امريكا و مرگ بر منافق»عمليات تروريستي را محكوم كردند.
با توجه به احتمال افزايش مصدومان اين انفجار و براي تسريع در روند درمان مجروحان،یک تيم تخصصي درماني از تهران به كرمان اعز‌ام خواهند شد.
همچنين يك فروند هواپيماي c130 ارتش براي انتقال مجروحان بدحال به تهران يا ساير مراكز درماني به كرمان اعزام خواهد شد.
در پي انفجار تروريستي در كرمان و افزايش مصدومان اين حادثه تروريستي، سازمان انتقال خون استان كرمان از همه مردم اين استان دعوت كرد براي اهداي خون به مراكز دريافت خون مراجعه كنند.
طبق گزارش خبرنگار تسنيم، با توجه به افزايش مصدومان به 188 نفر بيماران به ساير بيمارستان‌هاي كرمان منتقل شدند.
در پي حادثه تروريستي كرمان، هيات دولت امروز پنج شنبه را در سراسر كشور عزاي عمومي اعلام كرد.
ساعت 14:50 و 15:18 دقيقه عصر امروز دو انفجار در حاشيه گلزار شهداي كرمان به وقوع پيوست كه تا اين لحظه 103 شهيد و 143 مجروح داشته است.طبق گفته مسوولان امدادي، مجروحان اين دو انفجار به بيمارستان‌هاي پيامبر اعظم، باهنر، شفا و افضلي‌پور منتقل شده‌اند.
گلزار شهداي كرمان هم با تصميم مسوولان امنيتي از ساعتي پيش تعطيل شد و نيروهاي امنيتي و امدادي در حال پاكسازي هستند.
درباره حادثه شايعات زيادي مطرح شده ولي چيزي كه مشخص است اين است كه انفجار اول در ورودي گلزار بوده و آن‌طور كه بعضي منابع اعلام كردند، داخل زيرگذر نبود بلكه ده‌ها متر پس از زيرگذر و به سمت گلزار شهدا رخ داد.
برخلاف برخي اظهارنظرها مبني بر اينكه هر دو انفجار در يك نقطه بوده است، بايد گفت كه اين دو انفجار با فاصله‌ حداقل 300متري از هم رخ داده است.
درباره نوع انفجارها هم 3 روايت وجود دارد: روايت اول مدعي انفجار كيف‌هاي جاسازي‌شده كنترل‌شونده داخل سطل زباله است، روايت دوم حاكي از حضور يك دستگاه خودروي پژو در محل حادثه و انفجار بخشي از خودرو به محض توقف است.
روايت سوم هم حاكي از اين است كه يك عامل انتحاري هنگام تفتيش توسط ماموران، خود را منفجر كرده كه اين روايت همان ابتدا تكذيب شد. اما اطلاعات به دست‌آمده خبرنگار تسنيم حاكي از اين است كه روايت نخست دقيق‌تر است و عامل يا عاملان اين حادثه تروريستي، دو كيف حاوي مواد منفجره جاسازي‌شده را از راه دور به وسيله ريموت، منفجر كرده‌اند. در حال حاضر مردم كرمان و بسياري از افرادي كه براي سالگرد شهادت حاج قاسم سليماني به اين شهر آمده‌اند، به مراكز انتقال خون رفته‌اند تا خون مورد نياز مجروحان حادثه تروريستي را تأمين كنند.
براساس آخرين گزارش از كرمان، تاكنون در پي انفجار تروريستي در كرمان، 211 نفر مجروح شده‌ا‌ند. احمد وحيدي -چهارشنبه ۱۳ دي ۱۴۰۲- در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني درباره انفجارهاي تروريستي در گلزار شهداي كرمان ضمن عرض تسليت به خاطر اين موضوع اظهار كرد: حدود ساعت ۳ بعد از ظهر امروز اولين انفجاررخ داد و وقتي مردم به كمك آمدند، انفجار دوم حدود ساعت ۳: ۲۰ روي داد و عمده شهدا و مجروحين در همين انفجار دوم دچار حادثه شدند.
وي افزود: شمار شهدا بيش از ۱۰۰ نفر است و مجروحان در بيمارستان‌ها مورد مراقبتند. الان اوضاع در كرمان عادي است و مردم نگراني نداشته باشند. همه‌چيز در كنترل نيروهاي امنيتي و انتظامي است و امدادگران، وزارت بهداشت و هلال احمر در حال انجام وظايف خود هستند و دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي در منطقه حضور كامل دارند.
وحيدي در پاسخ به اين سوال كه نوع انفجار چگونه بوده است؟ بيان كرد: اين موضوع در حال بررسي است. البته ما اطلاعاتي داريم ولي بهتر است پس از قطعي شدن به استحضار مردم عزيزمان برسانيم. از مردم خواهش مي‌كنم به شايعات توجه نكنند چرا كه دشمن در حال انجام عمليات رواني است اما اطلاعات درست و تكميلي از طريق رسانه ملي و مقامات مسوول به اطلاع مردم خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه «اين توطئه جديد در ادامه توطئه‌هاي قبلي صورت گرفت»، افزود: دشمنان هميشه دنبال چنين اقداماتي هستند و در مراسم مختلف تلاش كرده‌اند اما با هشياري نيروهاي امنيتي مورد هدف قرار گرفتنه‌اند و دستگير شده‌اند. اين دو مورد از ميان خيل اقداماتي است كه دشمنان درصدد انجام بوده و هستند.
وزير كشور با تاكيد بر اينكه «پاسخ مقتدرانه و كوبنده دستگاه‌هاي امنيتي و نظامي به اين اقدام در كوتاه‌مدت داده خواهد شد»، گفت: اين عمل بزدلانه و كوردلانه عليه كساني بود كه مي‌خواستند راه اسطوره مقاومت و سردار دل‌ها را ادامه دهند. دشمنان اين موضوع را نمي‌پسندند و به خاطر سيلي‌هايي كه از محور مقاومت خورده‌اند و ضرباتي كه دريافت مي‌كنند انتقام خود را از كودكان، زنان و كساني كه هيچ گناهي جز عشق به بهترين مجاهدشان ندارند مي‌گيرند.
وي در ادامه اظهار كرد: نيروهاي امنيتي و نظامي هشيار هستند و سيلي محكمي به جنايتكاران خواهند زد. اين مسير توفنده مردم پررهرو است و دشمنان در اشتباهند كه فكر مي‌كنند مي‌توانند با اين كارهاي بزدلانه و جنايت‌هاي كور، عزم ملت را كم كنند.
نماينده كرمان در مجلس به ارايه توضيحاتي از چگونگي وقوع انفجار در مسير منتهي به گلزار شهداي كرمان در جريان برگزاري مراسم سالگرد شهادت شهيد سليماني پرداخت و گفت: مجروحان در بيمارستان شهيد باهنر كرمان در حال مداوا هستند.
محمدرضا پورابراهيمي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به حادثه تروريستي در مسير منتهي به گلزار شهداي كرمان در جريان برگزاري مراسم سالگرد شهادت شهيد سليماني گفت: طبق گزارشات ارايه شده به ما، عمليات انتحاري بوده و بمبي را از مسير زيرگذر منفجر كردند كه تعدادي از عزيزان شهيد و تعدادي مجروح شدند.
وي ادامه داد: در مسيري كه فاصله با مسير اول داشته بمب ديگري را منفجر كردند كه بمب اولي شدت بيشتري داشته است.
 محسن رضايي در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس، نوشت: «پرچم و ميدان مقاومتي كه قاسم در جهان آغاز كرده، با انتقام، پاسخ كور و كشتن زنان و كودكان و مردم بيگناه خاتمه نمي‌يابد، بلكه پايان آن، پايان ‎اسراييل و صهيونيزم در جهان است. منتظر باشيد.»
رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه نهادهاي امنيتي و انتظامي با جديت نسبت به شناسايي عاملان و آمران حادثه خونين كرمان اقدام كرده و مراكز درماني در رسيدگي به وضعيت مجروحان و مصدومان عمل كنند.
متن پيام تسليت محمدباقر قاليباف، رييس مجلس در پي وقوع عمليات ترويستي در كرمان به شرح زير است. 
«بسم‌الله الرحمن الرحيم
وقوع حادثه ناجوانمردانه و تروريستي انفجار در گلزار شهداي كرمان كه به شهادت و مجروحيت جمع زيادي از هموطنان عزيز منجر شد، موجب تأسف و تأثر گرديد.
اين فاجعه مصيبت‌بار و غيرانساني كه در نهايت رذالت، بي‌شرمي و عداوت دشمنان عليه ملت رشيد ايران روي‌ داد و مردان، زنان و كودكان بي‌دفاع را مظلومانه در خون كشانيد ثابت كرد كه اين جاهلان و كوردلان تا چه اندازه از حضور پرشور مردم در دفاع از آرمان‌هاي نظام و ميثاق با شهدا ترس و نگراني دارند. مردم رشيد و متدين اين مرز و بوم از وفاداري خويش با مواضع انقلابي كه سال‌ها بر آن ايستادگي كرده‌اند دست برنخواهند داشت و اين اقدامات مذبوحانه و عاجزانه كه با دست عيان دشمنان اجرا مي‌شود هيچ‌گونه اثري در عزم راسخ و متعهدانه آنان نخواهد داشت.
عذاب و نفرين خداوند بر ايادي كفر و الحاد كه به‌دليل عجز و ناتواني از رويارويي در ميادين نبرد و رزم، اينگونه با بي‌شرمي و سفاكي بهترين بندگان خدا را آماج دشمني و كينه‌ورزي خويش قرار مي‌دهند. لازم است نهادهاي امنيتي و انتظامي با جديت نسبت به شناسايي عاملان و آمران اين حادثه خونين اقدام كرده و مراكز درماني در رسيدگي به وضعيت مجروحان و مصدومان عمل كنند. همچنين كميسيون امنيت ملي مجلس نيز با بررسي زواياي اين فاجعه گزارش آن را به مجلس شوراي اسلامي ارايه نمايند.
ضمن عرض تسليت به پيشگاه حضرت ولي عصر 
ارواحناله الفدا، مقام معظم رهبري، مردم ولايت‌مدار ايران و خانواده‌هاي شهداي اين حادثه، براي ارواح طيبه شهيدان والامقام علو درجات و رحمت واسعه و براي مجروحين شفاي عاجل و كامل را از درگاه خداوند متعال مسئلت مي‌نمايم.» نماينده كرمان درباره اينكه آيا انفجار انتحاري بوده است، گفت: هنوز دقيق مشخص نشده است ولي ظاهرا عمليات انتحاري بوده و اطلاعات دقيقي نداريم.
پورابراهيمي درباره وضعيت مجروحان گفت: من الان بيمارستان شهيد باهنر كرمان هستم كه مجروحان را به اين بيمارستان آوردند. كل كادر بيمارستان براي ارايه خدمات و مداواي مجروحان بسيج شده‌اند.
يك عضو مجمع نمايندگان استان كرمان در مجلس شوراي اسلامي گفت: حادثه تروريستي امروز در كرمان نشان مي‌دهد كه حتي نام حاج قاسم نيز مي‌تواند براي دشمن ايجاد ترس و وحشت كند.
حجت‌الاسلام حسين جلالي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ابعاد حادثه تروريستي در مسير گلزار شهداي كرمان، بيان كرد: هنوز مشخص نشده است كه منشأ اين انفجار چه بوده است؟ آنچه كه مشخص است تاكنون بيش از ۲۰ نفر به شهادت رسيدند و تعداد مصدومان زياد است.
وي در ادامه اظهار كرد: دو انفجار با فاصله كوتاهي رخ داده اما فاصله محل انفجار از مزار حاج قاسم تقريبا زياد است. اين حادثه تروريستي نشان مي‌دهد كه حتي نام حاج قاسم نيز مي‌تواند براي دشمن ايجاد ترس و وحشت كند. حتي مزار و زائران حاج قاسم نيز در جان دشمن ترس مي‌اندازد.
نماينده مردم رفسنجان در مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: همانطوري كه زور اسراييل به حماس نمي‌رسد و زنان و كودكان را مي‌كشد امروز نيز عوامل اسراييل دست به اين جنايت زدند و نشان دادند كه از زائران حاج قاسم نيز وحشت دارند. بايد منتظر اخبار تكميلي ماند.

ارسال نظر