چاه‌هاي مجاز آب؛ غيرمجاز مي‌شوند؟

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۱۰:۵۴
کد خبر: ۳۰۶۰۹۳

معاون حفاظت و بهره‌برداري شركت آب منطقه‌اي تهران گفت: فعلا به صورت به مطلق به اين نرسيديم كه برداشت از آب چاه براي كشاورزي صفر شود.  راما حبيبي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره كاهش سطح آب‌هاي سطحي و سدها و تاثير آن بر كيفيت آب خام ارسالي اظهار داشت: اكنون با توجه به كاهش بارش‌ها و سطح آب‌هاي زيرزميني؛ آب‌هاي سطحي و زيرزميني باهم اختلاط مي‌شوند يعني آب سد و چاه مخلوط مي‌شود و به يك كيفيت مناسب مي‌رسد.  

معاون حفاظت و بهره‌برداري شركت آب منطقه‌اي تهران گفت: فعلا به صورت به مطلق به اين نرسيديم كه برداشت از آب چاه براي كشاورزي صفر شود. 
راما حبيبي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره كاهش سطح آب‌هاي سطحي و سدها و تاثير آن بر كيفيت آب خام ارسالي اظهار داشت: اكنون با توجه به كاهش بارش‌ها و سطح آب‌هاي زيرزميني؛ آب‌هاي سطحي و زيرزميني باهم اختلاط مي‌شوند يعني آب سد و چاه مخلوط مي‌شود و به يك كيفيت مناسب مي‌رسد.  وي تاكيد كرد: حفظ كيفيت و استاندارد آب براي ما مهم است و از چند گذرگاه اين مساله مورد كنترل قرار مي‌گيرد هم در خروجي سدها و هم خروجي و ورودي تصفيه‌خانه كنترل لازم را انجام مي‌دهيم، آبفاي تهران هم در مبادي مختلف آب را كنترل مي‌كند و قطعا به لحاظ كيفيت و هم پارمترهاي بهداشتي به يك سطح مناسبي رسيده و بعد داخل شبكه مي‌شود.  معاون حفاظت و بهره‌برداري شركت آب منطقه‌اي تهران يادآور شد: كيفيت آب تغيير چنداني نكرده چون با آب چاه اختلاط مي‌شود، يعني آب‌هاي زيرزميني و سطحي را باهم بالانس مي‌كنيم و چون مخلوط مي‌شود؛ كيفيت تغيير چنداني نمي‌كند. وي درباره استفاه از پساب گفت: تحويل آب به بخش كشاروزي و كساني كه حقابه دارند در صورت وجود آب از شبكه‌ها و كانال‌ها برابر حقابه صورت مي‌گيرد، استفاده از پساب هم در دستور كار است و خط لوله‌اي كه ما كار مي‌كنيم از تصفيه‌خانه جنوب براي شهرهاي جنوب شرق يعني پاكدشت، ورامين ري پساب را انتقال مي‌دهيم و حقابه‌بران قديم هم طبق حقابه و اسنادي كه دارند از كانال‌هاي آبياري حقابه خود را دريافت مي‌كنند. حبيبي درباره اينكه آيا باتوجه به كم‌آبي برنامه‌اي براي غيرمجاز اعلام كردن چاه‌هاي مجاز وجود دارد يا خير، توضيح داد: ما فعلا به صورت به مطلق به اين نرسيديم كه برداشت از آب چاه براي كشاورزي صفر شود، ولي پروژه‌هايي داريم كه به تدريج از پساب استفاده كنيم و برداشت از چاه‌ها را كم كنيم. وي خاطرنشان كرد: چاه‌هاي مجاز غيرمجاز اعلام نمي‌شود چون به هر حال حقي اكستابي مردم است و به قوت خود باقي خواهد ماند، ولي برنامه‌ها و پروژه‌هايي داريم و مذاكره مي‌كنيم؛ جاهايي كه امكان استفاده از پساب داشته باشند و به لحاظ بهداشتي نيز ميسر باشد از پساب استفاده كنند، غير از شركت‌ها و كارخانجاتي كه به لحاظ بهداشتي امكان استفاده از پساب ندارند؛ تفاهماتي با برخي مالكين انجام مي‌شود كه به سمت استفاده از پساب ترغيب شوند، ما اكنون كار را آغاز كرده‌ايم تا پايان سال جزييات مربوط به آن اعلام خواهد شد.

ارسال نظر