توليد بنزين ۲۲ درصد افزايش يافت

۱۴۰۲/۱۱/۲۳ - ۰۰:۵۶:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۳۴۶

آنطور كه وزير نفت در روزهاي اخير اعلام كرده متوسط توليد بنزين در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ ميليون ليتر در روز بود كه اين عدد اكنون با رشدي ۲۲ درصدي به ۱۱۴ ميليون ليتر رسيده است.

آنطور كه وزير نفت در روزهاي اخير اعلام كرده متوسط توليد بنزين در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ ميليون ليتر در روز بود كه اين عدد اكنون با رشدي ۲۲ درصدي به ۱۱۴ ميليون ليتر رسيده است. به گزارش ايسنا، بر اساس برنامه هفتم توسعه، صنعت پالايش تا پايان سال ۱۴۰۶ دستيابي به توليد روزانه حدود ۱۳۰ ميليون ليتر بنزين و نفت گاز را هدف‌گذاري كرده است كه ۷۵ درصد از اين مقدار، مربوط به فرآورده‌هاي با كيفيت يورو ۴ و بالاتر از آن خواهد بود. هم‌اكنون به‌طور ميانگين روزانه ۱۱۴ميليون ليتر بنزين و ۱۱۲ ميليون ليتر گازوئيل باكيفيت در كشور توليد مي‌شود كه طبق اهداف كمي شاخص‌هاي عملكردي انرژي (نفت و گاز) در لايحه برنامه هفتم توسعه، ‌توليد اين دو فرآورده اصلي در كشور با رشد حدود ۱۵ درصدي به روزانه ۱۲۹ ميليون ليتر (بنزين) و ۱۳۰ ميليون ليتر گازوئيل تا پايان سال ۱۴۰۶ (هم‌زمان با پايان برنامه هفتم توسعه) افزايش خواهد يافت. همچنين بيش از ۷۰ درصد فرآورده‌هاي توليدي اصلي بنزين و گازوئيل كشور، معادل بيش از ۷۵ ميليون ليتر بنزين و ۷۰ ميليون ليتر از نفت‌گاز توليدي روزانه كشور داراي استانداردهاي يورو ۴ و ۵ است كه طبق برنامه هفتم توسعه تا پايان سال ۱۴۰۶ به ۷۵ درصد افزايش خواهد يافت. علاوه بر اين درحال حاضر به‌طور ميانگين روزانه حدود ۶۵ ميليون ليتر نفت كوره (مازوت) در كشور توليد مي‌شود كه حدود ۱۸ درصد از فرآورده‌هاي توليدي در پالايشگاه‌هاي نفت ده‌گانه كشور را تشكيل مي‌دهد. طبق لايحه برنامه هفتم توسعه، مقدار نفت كوره توليدي كشور با اجراي طرح‌هاي كيفي‌سازي در پالايشگاه‌ها، با كاهش ۵ درصدي به ۱۲.۹ درصد (معادل ۴۹ ميليون ليتر در روز) خواهد رسيد. در اين بين دولت برنامه‌هايي را براي افزايش ظرفيت توليد بنزين در دستور كار دارد، آنطور كه جليل سالاري، معاون وزير نفت در امور پالايش اعلام كرده ظرفيت توليد روزانه ۲ ميليون ليتري بنزين و ۳.۵ ميليون ليتري گازوئيل كشور تا ارديبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ وجود دارد. به گفته وي در طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان، بخشي از طرح‌هاي توسعه كيفي تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد كه به‌دنبال آن ظرفيت توليد اين پالايشگاه حدود ۲ ميليون ليتر افزايش مي‌يابد، همچنين در پالايشگاه اصفهان نيز افزايش ظرفيت توليد حدود ۳ ميليون ليتري بنزين پيش‌بيني شده است كه اميدواريم آن هم بزودي محقق شود. به موازات آن طرح‌هاي جامع كيفي‌سازي نفت كوره پالايشگاهي را نيز در حال اجرا داريم كه براي نخستين‌بار در كشور با استفاده از ظرفيت‌هاي شركت‌هاي دانش‌بنيان در حال اجرا هستند. اجراي طرح‌هاي كيفي‌سازي نفت كوره كمك موثري به تأمين سوخت نيروگاهي كشور در سال آينده مي‌كند. مصرف بنزين كشور در ماه‌هاي گذشته به‌طور ميانگين روزانه حدود ۱۱۶ ميليون ليتر بود كه اين مقدار در روندي كاهشي، در ماه جاري به ۱۱۳ ميليون ليتر رسيده است، افزايش مصرف بنزين در كشور ناترازي را رقم زده كه طبق اعلام كارشناسان و مسوولان لازم است راهكارهايي براي حل اين موضوع انديشيده شود، آنطور كه مرتضي بهروزي‌فر - كارشناس حوزه انرژي به ايسنا گفته براي حل ناترازي بنزين صرفا راهكارهاي قيمتي پاسخگو نيست و بايد به سراغ ابزارهاي غيرقيمتي نيز برويم، عملا قيمت بنزين يك شاخص تورم است و هرگونه افزايش قيمت بنزين تورم را در پي دارد، به همين دليل ابزار قيمتي نمي‌تواند كارساز باشد. وي با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي تنها مي‌توان به گزينه واردات اتكا و برنامه‌هايي را در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت تدوين كرد، تاكيد كرد: برخي از اين راهكارها بهبود وضعيت و توسعه پالايشگاه‌ها، افزايش حمل‌ونقل عمومي و بهبود وضعيت ناوگان خودروهاي كشور بوده و در همين راستا نيز دولت اخيرا اجازه واردات خودروهاي هيبريدي و كم‌مصرف را داده است كه مي‌تواند اثرات مثبتي داشته باشد. اين كارشناس با اشاره به لزوم و اهميت تنوع بخشي سبد سوخت براي حل ناترازي بنزين در كشور، اظهار كرد: براي توسعه سي‌ان‌جي اقدامات متعددي انجام شد اما چالش‌هايي در اين حوزه وجود دارد كه بايد برطرف و شرايطي ايجاد شود كه درخواست براي دوگانه‌سوز شدن خودروها افزايش يابد. بهروزي‌فر با تاكيد بر اينكه استفاده از خودروهاي برقي نيز نيازمند واردات و ايجاد زيرساخت است، گفت: در صورتي كه زيرساخت خودرو برقي فراهم شود، اين بخش نيز مي‌تواند كمك‌رسان باشد، علاوه‌بر اين بايد براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و پرمصرف نيز تدابيري درنظر گرفته شود. به گفته وي، در شرايط فعلي بايد به موضوع تنوع بخشي سبد سوخت، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و پرمصرف توجه و يك راهكار جامع براي اين موضوع درنظر گرفته شود. همچنين مهدي هاشم زاده، كارشناس ديگري در حوزه انرژي با بيان اينكه يكي از موضوعات مهمي كه در مصرف و ناترازي بنزين با آن مواجهيم، كمبود بنزين توليدي نيست، به ايسنا گفت: بنزين كمي در كشور توليد نمي‌شود به‌طوريكه در حال حاضر معادل ۱۱۵ ميليون ليتر آمار توليد بنزين در كشور است. اين عدد توليد بالاست و اگر استاندارد حتي منطقه‌اي در بحث خودروها رعايت مي‌شد، اكنون با ناترازي بنزين مواجه نبوديم، درحال حاضر مصرف سوخت خودروهاي داخلي دو تا دو نيم برابر است؛ يعني اگر با تعداد فعلي خودرو و با استاندارد منطقه بسنجيم، بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ ميليون ليتر مصرف بنزين در كشور مصرف صورت مي‌گرفت. وي با اشاره به راهكارهايي كه مي‌توان در اين حوزه در نظر گرفت، گفت: يك موضوع اصلاح صنعت خودروسازي در كشور و استفاده از رويكردهاي غير قيمتي است كه به‌طور مثال مي‌توان در بحث كنترل قاچاق اقداماتي را انجام داد. اين كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه ظرفيت سي ان جي سال آينده براي خودروهاي فعال در حوزه حمل و نقل ايجاد مي‌شود، گفت: يعني اگر تاكسي‌ها، وانت بارها و تاكسي‌هاي اينترنتي وارد اين حوزه شوند، با اين اقدام تنوع بخشي به سبد سوخت اتفاق مي‌افتد و هم ميزان ناترازي كاهش مي‌يابد.