تكميل حلقه‌اي از پذيره‌نويسي الكترونيكي حق تقدم‌هاي بازار سهام

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۰۱:۵۳:۴۱
کد خبر: ۳۰۶۷۲۸

به گفته كارشناسان، با فراهم شدن امكان واريز بيش از ۱۰۰ ميليون تومان، حلقه ديگري از پذيره‌نويسي الكترونيكي حق تقدم‌هاي بازار سهام تكميل شد. افزايش سرمايه شركت‌ها به چند روش صورت مي‌گيرد كه هر كدام از اين روش‌ها ويژگي‌هاي خاص خود را داشته و در شرايط مختلف از آنها استفاده مي‌شود. يكي از روش‌ها، افزايش سرمايه از محل مطالبات و آورده نقدي است.

باشگاه خبرنگاران| به گفته كارشناسان، با فراهم شدن امكان واريز بيش از ۱۰۰ ميليون تومان، حلقه ديگري از پذيره‌نويسي الكترونيكي حق تقدم‌هاي بازار سهام تكميل شد. افزايش سرمايه شركت‌ها به چند روش صورت مي‌گيرد كه هر كدام از اين روش‌ها ويژگي‌هاي خاص خود را داشته و در شرايط مختلف از آنها استفاده مي‌شود. يكي از روش‌ها، افزايش سرمايه از محل مطالبات و آورده نقدي است. ماده ۶۸ قانون برنامه ۵ ساله ششم اين اجازه را به سازمان بورس داده بود كه دستورالعملي در اين زمينه تدوين و فرآيند را به صورت الكترونيكي طراحي كند كه در نهايت سال گذشته اين دستورالعمل تدوين و در دي به تصويب هيات‌مديره سازمان بورس رسيد.
در نهايت ۳۰ ارديبهشت امسال نخستين پذيره‌نويسي الكترونيكي حق تقدم براي افزايش سرمايه يك شركت بورسي انجام شد.
الكترونيكي شدن فرآيندي كه محمود حسنلو مدير فناوري شركت سپرده‌گذاري مركزي گفته بود: بر اساس دستورالعمل، ارسال پستي برگه‌هاي حق تقدم توسط شركت به سهامداران و ارسال پستي مدارك توسط سهامداران براي شركت حذف شد و تمامي فرآيند‌ها به همراه واريز وجوه مورد نياز براي افزايش سرمايه و تايديه‌هاي استفاده از مطالبات توسط سهامداران با استفاده درگاه ايجاد شده انجام مي‌شود. بر اين اساس سهامدار مي‌تواند وارد سامانه درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه (ddn) شوند موارد را كامل مشاهده و اقدامات لازم را انجام دهند.
البته كه استفاده از اين خدمت پيش نيازي هم دارد، موضوعي كه حسنلو در رابطه با آن مطرح كرد: تنها پيش نيازي كه جهت استفاده از اين خدمت وجود دارد سجامي بودن سهامداران است كه طبق بررسي‌ها حدود ۹۵ تا ۹۷ درصد سهامداران حقيقي و ناشران سجامي شده‌اند، پس اين موضوع چالش محسوب نمي‌شود. قابليت پرداخت بالاي ۱۰۰ ميليون تومان براي مشاركت در پذيره‌نويسي حق تقدم الكترونيكي فراهم شد.
اما يكي از مواردي كه جزو محدوديت‌ها براي اين فرآيند محسوب مي‌شود عدم امكان واريز بيش از ۱۰۰ ميليون توماني بود بر همين اساس باشگاه خبرنگاران جوان هم اين موضوع را ۲۶ بهمن از نيما قجري، مديريت سامانه‌هاي خدمات ارزش افزوده شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه پيگيري كرد و او گفت: با توجه به محدوديت‌هاي درگاه‌هاي پرداخت و وجود سقف ۱۰۰ ميليون توماني براي تراكنش‌هاي روزانه و در جهت افزايش مشاركت سهامداران بازار سرمايه و تسهيل اين موضوع، با پيگيري‌هاي انجام شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، همكاري بانك مركزي و شركت شبكه الكترونيكي پرداخت كارت (شاپرك) امكان واريز مبالغ بيش از ۱۰۰ ميليون تومان براي كليه سهامدارن حقيقي و حقوقي جهت مشاركت در فرآيند پذيره نويسي برخط از طريق درگاه ذي‌نفعان بازار سرمايه فراهم شد.
اين مقام مسوول در ادامه اظهار كرد: لذا از اين پس سهامداران بازار سرمايه مي‌توانند براي واريز اين مبالغ كه به دليل محدوديت‌هاي موجود امكان‌پذير نبود، با كارت‌هايي كه متعلق به خودشان است جهت مشاركت در پذيره نويسي حق تقدم در درگاه ذينفعان بازار سرمايه اقدام كنند.
به گفته كارشناسان، حالا با توجه به رفع اين محدوديت امكان مشاركت بيشتر براي سهامداران در اين زمينه هم فراهم خواهد فرآيندي كه داراي مزيت‌ها متفاوتي است و در همين راستا محمد خبري‌زاده كارشناس بازار سرمايه گفت: در خصوص بحث افزايش سرمايه از محل آورده نقدي يكي از مواردي كه همواره سبب دردسر سهامداران مي‌شود فرآيند مربوطه و واريز وجه مورد نياز بود فرآيندي كه گاهي سبب مي‌شود سهامداران از حق قانوني خود چشم پوشي كنند و اصلا وارد فرآيند افزايش سرمايه نشوند.
اين كارشناس بازار سرمايه مي‌گويد: سرانجام با الكترونيكي شدن اين فرآيند علاوه بر تشويق سهامداران به مشاركت و حضور در بحث افزايش سرمايه كه حق قانوني آنها بود حالا هر دو سمت يعني سهامداران و خود ناشران سود مي‌برند به‌طوري كه در هزينه‌هاي انجام افزايش سرمايه براي شركت با حذف ارسال پستي صرفه‌جويي مي‌شود و سريع‌تر فرآيند طي مي‌شود البته براي سهامدار نيز اين موضوع صدق مي‌كند و سهامدار بدون نياز به مراجعه حضوري به بانك و پست مي‌تواند در فرآيند افزايش سرمايه شركت كند.
او بيان كرد: كاهش مدت زمان تجميع اطلاعات سهامداران، تسريع در روند افزايش سرمايه، افزايش امنيت اطلاعات، صرفه‌جويي در زمان و هزينه‌ها با اين اقدام عملياتي مي‌شود. نكته ديگر اينكه گاهي سهامداران از اين افزايش سرمايه‌ها اطلاع نداشتند كه با اين سامانه بر اساس پيامك زنجير اطلاع‌رساني هم تكميل مي‌شود.
اما نحوه پذيره‌نويسي الكترونيكي حق تقدم سهام چگونه است؟ سهامداران با ورود به «درگاه يكپارچه ذينفعان بازار سرمايه» به آدرس و ورود به داشبورد «پذيره‌نويسي سهامدار» مي‌توانند اطلاعات پذيره‌نويسي حق‌تقدم و ميزان مطالبات و حق تقدم تعلق گرفته خود را مشاهده كنند و در صورت نياز مبلغ را به صورت برخط پرداخت كرده و اين داده‌ها به صورت اتوماتيك در سيستم‌ها درج مي‌شود.

ارسال نظر