ارايه ۱۵ لايحه مربوط به قيمت خدمات شهري دردقيقه 90 سال 1402 پارلمان شهري پايتخت را شوكه كرد

انتقاد شوراي شهر از «ترك فعل» شهرداري

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۰۱:۱۲:۳۵
کد خبر: ۳۰۸۴۴۲

تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران يك فوريت مجموعه‌اي از لوايح را به دليل انتقاد از ديركرد ارايه اين لوايح از سوي شهرداري تهران تصويب نكردند و خواستار توضيح شهرداري در اين مورد شدند.

گروه راه و شهرسازي|

تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران يك فوريت مجموعه‌اي از لوايح را به دليل انتقاد از ديركرد ارايه اين لوايح از سوي شهرداري تهران تصويب نكردند و خواستار توضيح شهرداري در اين مورد شدند.

اعضاي شوراي شهر تهران صبح ديروز بررسي يك فوريت ليست لوايح اصلاحيه محاسبه مديريت پسماند، پسماند ساختماني و عمراني و اصلاحيه مصوبه نرخ بهاي نظارت بر دفع و جمع‌آوري پسماند پزشكي، بهاي ورود خودروها به ميادين ميوه و تره بار، خدمات كارشناسي و تجاري به صورت سرقفلي در ميادين ميوه و تره بار، بهاي خدمات كارشناسي و فني سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني، خدمات آرامستان بهشت زهرا(س)، استفاده از مراكز تفريحي و باغ پرندگان، بهاي خدمات حوزه فني و عمران، بهاي لكه‌گيري و آسفالت و بهاي خدمات استفاده از مراكز فرهنگي و تفريحي و مراكز فرهنگي و هنري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، در دستور كار خود قرار دادند.

محمد آخوندي رييس كميسيون بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينكه حداكثر يك جلسه از جلسات امسال شورا باقي مانده است، گفت: مگر اين لوايح جزو وظايف شهرداري نيست و مگر سازمان و شركت و اداره كل ندارد؟چه زماني بايد اين لوايح بررسي شود؟ مگر جزو وظايف ذاتي شهرداري تهران نيست؟ و بايد به شورا توضيح دهند كه چرا دير آوردند؟ وي با بيان اينكه من حتما تا آخر سال جلسه‌اي تشكيل نمي‌دهم تا اين لوايح را بررسي كنم، اظهار كرد: بررسي اين لوايح به سال جديد موكول مي‌شود.

اماني عضو شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه امروز ۱۵ لايحه از سوي شهرداري تهران به شوراي شهر آورند كه همه آنها بهاي خدمت است و بايد از مردم پول گرفت، گفت: اين لوايح بايد توسط چند كميسيون بررسي شود و بايد براي اين ديركرد تذكر جدي به شهرداري تهران داده شود.

وي با بيان اينكه آقاي تشكري هاشمي با لحن آرام تذكر دادند اما بايد محكم‌تر تذكر داد، تاكيد كرد: چرا تا امروز اين لايحه ارايه نشده و چرا بايد امروز ۱۵ لايحه ارايه دهند و انتظار داشته باشند كه اين لوايح بررسي شود. بنده تا پايان سال در كميسيون جلسه‌اي براي بررسي اين لوايح تشكيل نخواهم داد. مهدي پيرهادي رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شورا هم با بيان اينكه با توجه به تذكرات ارايه شده واقعا براي اين اتفاق متأسفم كه اين رويه ايجاد شده، گفت: قطعا بنده در كميسيون خدمات شهري، اين لوايح را بررسي نخواهم كرد. اين شيوه غلط است و اعضا چندين بار تذكر دادند و اين اقدام بي‌احترامي به شوراست. علت بايد توضيح داده شود تا بدانيم به چه دليل اين روند پيش گرفته شده است. اعضاي شوراي شهر تهران در نهايت يك فوريت اين لوايح و همچنين يك فوريت لايحه تعيين قائم مقامان ذي حسابان شهرداري را تصويب نكردند.

 

لايحه تعيين بهاي ناوگان عمومي

هنوز نيامده است

جعفر تشكري هاشمي نيز در تذكر پيش از دستور خود در جلسه ديروز شوراي شهر تهران با اشاره به ارايه لايحه تعيين بهاي ناوگان حمل و نقل عمومي به شوراي شهر، گفت: به‌طور معمول شهرداري در ماه پاياني سال لوايح مربوط به نرخ كرايه حمل و نقل عمومي را به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه مي‌دهد تا بررسي شود؛ اما متأسفانه درحالي كه واپسين روزهاي سال را مي‌گذرانيم؛ هنوز لايحه تعيين بهاي ناوگان حمل و نقل عمومي به كميسيون تخصصي ارسال نشده است و اين به هيچ‌وجه رويه صوابي نيست كه كارها را به دقايق آخر بسپاريم تا لوايح به صورت كارشناسي نشده و فوري به تصويب برسند. وي با بيان اينكه تعيين بهاي كرايه ناوگان حمل و نقل عمومي صيانت از حقوق شهروندان و رانندگان است، اظهار كرد: تعيين بهاي كرايه ناوگان حمل و نقل عمومي براي جلوگيري از تخلفات احتمالي و افزايش خودسرانه كرايه‌ها است و تقاضاي من اين است براي صيانت از حقوق مردم لوايح توسط شهرداري تهران به موقع ارايه شود. عضو شوراي شهر تهران با اشاره به دستور شوراي شهر تهران گفت: امروز به دنبال تصويب بودجه شركت‌ها و سازمان‌ها هستيم اما اين در حالي است كه درآمد اين شركت‌ها و سازمان‌ها از محل كرايه‌ها را در بودجه پيشنهادي تعيين كرده‌اند و اگر امروز اين لايحه تصويب شود ديگر تصويب كرايه‌ها بي‌معنا خواهد بود و اگر تصويب هم نشود لايحه بر زمين باقي خواهد ماند و اين تناقضات مايه نگراني است و از دوستان خود در شهرداري تهران مي‌خواهيم هرچه سريعتر اقدام كرده و لوايح باقيمانده را سريعتر ارسال كنند تا در روزهاي باقيمانده كار خود را انجام دهيم و رسيدگي به لايحه امروز واجد ايراد خواهد بود.

 

اصلاح بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي

تابعه شهرداري

در اين حال، اعضاي شوراي شهر تهران ديروز به نامه فرمانداري تهران در مورد ايرادات بودجه شهرداري تهران پاسخ دادند و ايرادات بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه شهرداري تهران را رفع كردند. رييس كميسيون بودجه شوراي شهر با بيان اينكه هفته گذشته با حضور در فرمانداري بودجه شهرداري تهران را بررسي كرديم، گفت: فرمانداري تهران نيز نامه‌اي به شوراي شهر ارسال كرده و در مورد چند موضوع از جمله حريم و پروژه‌هاي نوسازي، حقوق پرسنل و... توضيح خواستند و براي ايرادات مستندات تهيه شده است.

آخوندي با بيان اينكه اصلاحات بودجه عمومي بايد در بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها لحاظ شود، تصريح كرد: شهرداري تهران معمولا بودجه شركت‌ها و سازمان‌ها را با بودجه خودش ارسال مي‌كرد؛ اما امسال با تأخير به شوراي شهر ارسال كرد و بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه ۱۳۰ هزار ميليارد تومان خواهد بود كه از اين ميزان، ۳۷ هزار ميليارد تومان بودجه خالص و در بودجه عمومي شهرداري تهران نيز ۹۳ هزار ميليارد تومان منظور شده است كه بايد در نامه فرمانداري قيد شود. او با بيان اينكه در كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران جلساتي با حضور تمامي سازمان‌ها و شركت‌ها برگزار شد، خاطرنشان كرد: درآمدهاي عملياتي و غيرعملياتي، پرسنل، كمك‌ها و تمام موارد در جلسات مورد بررسي قرار گرفت و با توجه به روالي كه طي شده مشكلي براي بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها وجود ندارد. ناصراماني عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه شوراي شهر مسوول نظارت بر عملكرد شهرداري تهران است، گفت: زمان تصويب بودجه بايد مديرعامل‌هاي شركت‌ها وسازمان‌هاي شهرداري تهران به شوراي شهر بيايند، اظهار كرد: به‌طور مثال روز گذشته مديرعامل متروي تهران مصاحبه كرده و گفته علت خرابي قطارها عدم بودجه است و اين درحالي است كه مادر شوراي شهر اين بودجه را تصويب كرديم و نبايد خيال مديران شركت‌هاو سازمان‌ها از عدم پاسخگويي به شورا راحت باشد.

مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران هم درباره اظهارات مديرعامل شركت متروي تهران مبني بر تأمين نشدن بودجه براي خريد قطعات جهت اورهال مترو، اظهار كرد: انتظار نداشتم و تعجب كردم كه مديرعامل مترو بگويد كه اين شركت بودجه نداشته است و بنده اين را نمي‌پذيرم. يك وقت ممكن است بگوييم نتوانستم بخرم كه قبول مي‌كنم چراكه خريدها خارجي است اما اينكه بگويد بودجه نداشتم را قبول نمي‌كنم و حتما بايد در شورا توضيح دهند كه چرا نتوانستند قطعات خريد كنند.

وي با بيان اينكه مترو براي ما مهم است و بودجه خوبي برايشان در نظر گرفتيم، گفت: وقتي مترو وجود دارد قدر آن را نمي‌دانيم و وقتي يك ايستگاه با مشكل مواجه شود مي‌بينيم كه نيمي از شهر دچار اختلال مي‌شود. شهرداري امسال همه لوايح را دير ارايه داده و بايد بابت اين ديركرد جريمه در نظر بگيريم؟ و اميد است براي سال آينده به موقع آورده شود. اعضاي شوراي شهر تهران ايرادات فرمانداري تهران در مورد لايحه بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه شهرداري تهران در سال ۱۴۰۳ را برطرف و به تصويب رساندند.

ارسال نظر