در يك رويداد واكاوي شد

توانايي نسل زِد و تقاضاي بازار كار

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ۰۱:۴۶:۰۸
کد خبر: ۳۰۸۵۵۸

در حالي كه نسل زِد (Z) آماده ورود به بازار كار مي‌شود، ضرورت دارد انطباقي بين مهارت‌هاي اين نسل با نياز بازار ايجاد شود و مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق بازرگاني تهران در همين راستا و با هدف هدايت مسير شغلي نيروي كار جوان اين نسل رويدادي با عنوان فانوس راه در دانشكده فني و حرفه‌اي شريعتي تهران برگزار كرد.

در حالي كه نسل زِد (Z) آماده ورود به بازار كار مي‌شود، ضرورت دارد انطباقي بين مهارت‌هاي اين نسل با نياز بازار ايجاد شود و مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق بازرگاني تهران در همين راستا و با هدف هدايت مسير شغلي نيروي كار جوان اين نسل رويدادي با عنوان فانوس راه در دانشكده فني و حرفه‌اي شريعتي تهران برگزار كرد. در اين رويداد كه با حضور جمع كثيري از دانشجويان، اساتيد دانشكده و مسوولان اتاق بازرگاني تهران و مركز نوآوري اين اتاق برپا شد، ندا گرشاسبي، از اساتيد دانشكده، با اشاره به ضرورت تربيت نيروي ماهر جهت حضور در بازار كار كشور، تاكيد كرد كه صرف برخوردار بودن از تحصيلات آكادميك به معناي ماهر بودن نيروي كار نيست. به گزارش روابط عمومي اتاق تهران، گرشاسبي عنوان كرد: هر فرد جوياي كار لازم است با كسب مهارت‌ها و شناخت از بازار كار بتواند در جايگاه شغلي خود جا بيفتد. در ادامه اين رويداد، صائبه سلوكي، مديرعامل شركت نيرو فراز، ضمن تشريح فلسفه و ماهيت برگزاري رويداد فانوس راه با بيان اينكه دانشكده شريعتي در زمره دانشگاه‌هايي است كه بر اساس آموزش‌هاي مهارت‌محور فعاليت مي‌كنند، گفت: حضور دانشجويان در فضاهاي كارآموزي شركت‌ها كمك مي‌كند اين افراد سريع‌تر وارد بازار كار شوند. سلوكي ضمن ارايه آماري از وضعيت اشتغال دانشجويان دانشكده مذكور در بازار كار و تجربيات آنها در اين حوزه، بيان كرد: همه سعي ما اين است كه به سراغ دانشگاه‌ها برويم تا ارتباط ميان صنعت و دانشگاه را تسهيل كنيم. از اين رو، اين رويداد با هدف ايجاد تعامل ميان كارجويان و كارفرمايان و با نقش تسهيلگري ميان بازيگراني كه در عرصه تربيت و جذب نيروي انساني دغدغه دارند، ترتيب داده شده است. رييس مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق بازرگاني تهران از ديگر سخنرانان اين رويداد، ضمن بيان تاريخچه‌اي از شكل‌گيري و ماهيت فعاليت اتاق‌هاي بازرگاني در جهان و ايران به بيان خدمات ارايه شده توسط اتاق بازرگاني تهران پرداخت. سحر بنكدارپور ادامه داد: در اين حوزه عوامل و بازيگران مختلفي هستند كه دغدغه دارند اما از هم فاصله دارند. به همين دليل در مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق بازرگاني تهران تلاش كرديم تا با ايجاد تعامل و ادبيات مشترك بتوانيم اين فاصله را تا حد ممكن كاهش دهيم. وي افزود: با توجه به رسالت اتاق تهران در حوزه توانمندسازي بانوان و از آنجا كه بر اساس آمار، نقش زنان به ويژه پس از شيوع ويروس كرونا در بازار كار كمرنگ‌تر شده است برآن شديم به اين حوزه ورود كنيم. بنكدارپور اضافه كرد: از آنجا كه نسل‌هاي قبل از نسل Z مانند بيبي‌بومرها در حال بازنشسته شدن و كناره‌گيري از بازار كار هستند و نسل Y و X هم تا حدودي جايگاه شغلي خود را پيدا كرده و تكليفشان مشخص است تصميم گرفتيم روي نيروي جوان نسل Z كه در آستانه ورود به بازار كار هستند، تمركز كنيم. در ادامه اين رويداد پنل نقش سرمايه‌هاي انساني در توسعه پايدار بنگاه‌هاي اقتصادي از نگاه مديران صنعت با حضور نفيسه آزاد مدير صندوق سرمايه‌گذاري گروه «آن»، افشين كلاهي عضو هيات نمايندگان اتاق تهران و رييس مجمع تشكل‌هاي دانش‌بنيان ايران، سادينا آبايي رييس كميسيون فاواي اتاق ايران، محمد متشرعي مديرعامل شركت ترنا سيستم و اشكان بنكدار مدير منابع انساني هلدينگ فناپ برگزار شد.
مديرعامل شركت چارگون از ديگر ميهمانان اين مراسم بود كه پيرامون مهارت‌هاي كسب‌وكار و اهداف مرتبط با مسيرشغلي صحبت كرده و به تفاوت‌هاي كسب‌وكارها و لزوم انطباق با آنها توضيحاتي را ارايه كرد. ضرورت آموزش‌هاي مهارت‌محور، منطبق با نياز بازار آخرين بخش اين رويداد بود كه با ارايه توضيحاتي توسط رييس مركز آموزش اتاق بازرگاني تهران (آيتك) همراه بود. پيمان دارابيان در اين خصوص، اظهار كرد: كسب مهارت باعث مي‌شود بدانيم چيزهايي كه ياد گرفته‌ايم را براي چه ياد گرفته‌ايم و كجا و چگونه بايد آنها را به كار ببريم. از اين رو، در مركز آموزش اتاق تهران سعي كرديم با ارايه مهارت‌هاي كسب‌وكار محور بتوانيم تا حدودي خلاهاي موجود در سيستم آموزشي را كاهش داده و نيروي كار منطبق با بازار كار آموزش دهيم.

ارسال نظر