رشد اقتصادي و اهميت سرمايهگذاري
وقتي برجام به امضاء رسيد همه منتظر بودند كه آثار آن از جمله ورود سرمايهگذار خارجي به كشور را سريع مشاهده كنيم ولي واقعيت اين است وقتي توافقنامه يا قراردادي به امضا ميرسد تا نظر سرمايهگذاران خارجي به كشور جلب شود كمي طول ميكشد. وضعيت سرمايهگذار خارجي در هر كشوري به اندازه زيادي بستگي به وضعيت سرمايهگذاري داخلي هم دارد.
وقتي برجام به امضاء رسيد همه منتظر بودند كه آثار آن از جمله ورود سرمايهگذار خارجي به كشور را سريع مشاهده كنيم ولي واقعيت اين است وقتي توافقنامه يا قراردادي به امضا ميرسد تا نظر سرمايهگذاران خارجي به كشور جلب شود كمي طول ميكشد. وضعيت سرمايهگذار خارجي در هر كشوري به اندازه زيادي بستگي به وضعيت سرمايهگذاري داخلي هم دارد. اينكه در داخل شرايط اقتصادي و بازگشت سرمايه و سود براي سرمايهگذاران چگونه است ميتواند بر سرمايهگذاران خارجي تاثير داشته باشد. طبيعتا وقتي كسي بخواهد ثروت و سرمايه خود را به كشور بياورد، بررسي ميكند و ميبيند كه در كشورهاي مشابه وضعيت سرمايهگذاري چگونه است و در كدام كشور سود بيشتري عايدش خواهد شد. بهطور كلي سرمايهگذار وقتي ميخواهد سرمايه به كشوري وارد كند به دو موضوع ريسك سرمايهگذاري و سوددهي آن توجه ميكند و تمايل دارد به كشوري ورود كند كه ابتدا ريسك سرمايهگذاري در آن كشور پايين بوده و سود بيشتري عايدش شود. يكي از مشكلات مهمي كه اكنون ورود سرمايهگذار خارجي به ايران را تهديد ميكند مشكل بازار فروش است اكنون فقط ۳۰ درصد از بازار فروش ما در اختيار توليدكنندگان داخلي است و مابقي آن در اختيار واردكنندگان قرار ميگيرد. در چنين شرايطي چگونه ميتوان انتظار سرمايهگذاري داشت. توليدكننده بايد درآمدي داشته باشد كه بتواند سرمايهگذاري كند. در زمينه سرمايهگذاري خارجي موضوع تعرفهها بسيار مهم است. دولت بايد به فكر اين باشد كه تعرفهها را در حدي تعيين كند كه هم توليدكننده ضرر نكند و هم اينكه انگيزهاي براي سرمايهگذاران خارجي براي ورود سرمايه خود وجود داشته باشد. اقتصاد مقاومتي نيز در زمان حاضر به سمت توليد و اشتغال تغيير مسير داده است. بنابراين ضروري است كه پيشفرضها و مباني توليد و اشتغال در ايران فراهم و به عبارتي تمام موانع توليد و اشتغال برطرف شوند. موانعي مانند موانع كسب و كار، موانع ديوانسالاري اداري، موانع انباشت قوانين و مقررات دست و پاگير اداري، موانع مديريتهاي ضعيف دولتي و جايگزيني آن با چابك و كوچكسازي دولت از طريق خصوصيسازي صحيح، مبارزه دايمي و بيامان با مفاسد از طرق مختلف مانند تقويت نهادهاي جامعه مدني و شفافيتهاي رسانهاي و ايجاد اصلاحات واقعي از طريق شايستهسالاري. اقتصاد ايران در زمان تحريم و اقتصاد ايران پس از برجام شرايط بسيار متفاوت و خاص را رقم زدهاند و لذا مفهوم اقتصاد مقاومتي در دو وضعيت خاص و بسيار متفاوت از يكديگر نميتوانند داراي يك تعريف و تفسير ثابت باشند. دفاع و مقاومت در زمان وقوع جنگ و حمله مهاجم با شرايط دفاع و مقاومت در زمان و شرايط صلح مسلحانه بسيار متفاوت است.