ایرادات فنی به تعیین سقف معافیت مالیاتی صندوقهای بورسی
سعید جمشیدی فرد با اشاره به حکم جدید بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری مبنی بر الحاق لایحه پیشنهادی در مجلس به هفتهنامه اطلاعات بورس، اعلام کرد: به موجب این بند مجموع معافیتها، نرخ صفر، کاهش نرخ و سایر مشوقهای مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از مجموع درآمدهای حاصل شده برای عملکرد سال ۱۴۰۳ کلیه مودیان به استثنای معافیتهای دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم و قانون جهش تولید دانش بنیان برای اشخاص حقوقی و حقیقی تا ۵۰۰ و ۵۰ میلیارد تومان قابل اعمال است.
سعید جمشیدی فرد با اشاره به حکم جدید بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری مبنی بر الحاق لایحه پیشنهادی در مجلس به هفتهنامه اطلاعات بورس، اعلام کرد: به موجب این بند مجموع معافیتها، نرخ صفر، کاهش نرخ و سایر مشوقهای مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از مجموع درآمدهای حاصل شده برای عملکرد سال ۱۴۰۳ کلیه مودیان به استثنای معافیتهای دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم و قانون جهش تولید دانش بنیان برای اشخاص حقوقی و حقیقی تا ۵۰۰ و ۵۰ میلیارد تومان قابل اعمال است.
موضوع سقف گذاشتن برای معافیتها در قالب مجموعه مقررات مورد بحث جدیدی نیست. سالها پروژههای مجموع درآمدهای مالیاتی اشخاص حقیقی، مالیات بر عایدی سرمایه و ساماندهی معافیتها در دستور کار بوده و به دلایل مختلفی از جمله نگرانی از فراهم نبودن زیرساختهای سیستمی و عدم استقرار کامل نظام جامع مالیاتی به تعویق افتاده است. در لایحه جدید اصلاحات قانون مالیاتهای مستقیم مصوب دولت که فعلا در مجلس متوقف است نیز مقررات سقف گذاری برای معافیتها در منابع مالیاتی مختلف در نظر گرفته شده که اجرای آن منوط به تصویب مقنن است. در چنین وضعیتی با وجود ابهامات و اشکالات بند «س» تبصره ۶ الحاق آن به قانون بودجه سال ۱۴۰۳ سوال برانگیز بوده و از دقت لازم برخوردار نیست.
از آنجا که آثار این حکم موجب نگرانی در محیط اقتصادی و خصوصا بازار سرمایه شده، لازم است تفکیکی بین عناوین در متن بند صورت گیرد. متن بر واژههای معافیت، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ و سایر مشوقها اشاره دارد. اگر چه سایر مشوقها عبارتی کلی و غیرشفاف است اما این عناوین منصرف از درآمدهایی که مالیات مقطوع دارند و همچنین حکم عدم اخذ مالیات مضاعف است.