رهبر انقلاب ضمن تاكيد بر اهميت دور دوم انتخابات در تكميل مجلس جديد:

هرچه مجلس قوي‌تر باشد امكان كار در كشور بيشتر است

۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۰۰:۵۹:۲۰
کد خبر: ۳۱۲۲۴۳
هرچه مجلس قوي‌تر باشد  امكان كار در كشور بيشتر است

رهبر انقلاب اسلامي تصريح كردند: انتخابات نشانه اراده و تصميم‌گيري مردم است، هر چه مجلس قوي‌تر باشد امكان كار در كشور بيشتر است و اهميت مرحله دوم انتخابات كمتر از مرحله اول نيست.

رهبر انقلاب اسلامي تصريح كردند: انتخابات نشانه اراده و تصميم‌گيري مردم است، هر چه مجلس قوي‌تر باشد امكان كار در كشور بيشتر است و اهميت مرحله دوم انتخابات كمتر از مرحله اول نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از حضور در دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي اظهار داشتند: انتخابات في‌نفسه يك كار اساسي و مهمي براي كشور و براي مردم است. انتخابات نشانه حضور مردم است، نشانه اراده و تصميم‌گيري مردم است. بنابراين وظيفه ملّي هر انساني كه مايل است كشور پيشرفت داشته باشد، كار بكند و به مقاصد بزرگ نزديك بشود، اين است كه در انتخابات شركت كنند. مرحله اول و دوم انتخابات هيچ فرقي با هم ندارد. همان اهميتي كه مرحله اول دارد مرحله دوم هم دارد.
ايشان افزودند: شما در مرحله اول، تعدادي را انتخاب كرديد و فرستاديد به مجلس؛ لكن ظرفيت همچنان تمام نشده است. در مرحله دوم، ظرفيت را تكميل مي‌كنيد. اگر چنانچه ما آنجا شركت كرديم -فرض كنيد در تهران- تعدادي را انتخاب كرديم و و بقيه ماندند و شركت نكرديم، درواقع كار را كأنه نيمه تمام رها كرديم.
بنابراين اهميت مرحله دوم كمتر از مرحله اول نيست.
رهبر انقلاب تصريح كردند: ان‌شاءالله كه مردم عزيزمان همه شركت كنند و رأي بدهند و مجلس را تكميل كنند. هر چه رأي بيشتر باشد مجلس قوي‌تر است. هر چه مجلس قوي‌تر باشد امكان كار در كشور بيشتر است.
دور دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از ساعت ۸ صبح ديروز در ۲۲ حوزه انتخابيه آغاز شده و بار ارايه اصل يكي از مدارك هويتي پنجگانه انجام مي‌شود. در تهران و هفت حوزه انتخابيه ديگر انتخابات به صورت تمام الكترونيكي برگزار مي‌شود.
تفاوت مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم با دور اول آن در الكترونيكي شدن شعب اخذ راي است.در اين دوره، حدود هشت حوزه تمام الكترونيك است و بيش از ۶۰ درصد نمايندگان را شامل مي‌شود.
در كل حوزه انتخابيه تهران تعداد ۳۷۰۰ صندوق راي و در شهر تهران ۲۸۷۴ صندوق راي آراي مردم را ثبت مي‌كنند.
در دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي باتوجه به اينكه اين دوره هم مثل دوره گذشته احراز هويت و استعلامات به شكل برخط انجام و در هشت حوزه انتخابيه هم انتخابات به شكل كاملاً الكترونيك رخ مي‌دهد، نقش ارتباطات مهم است.
سيدابراهيم رييسي بعد از شركت در دور دوم انتخابات مجلس با تبريك ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: از خداوند مي‌خواهم در دهه كرامت كه مزين به نام مبارك علي بن موسي الرضا (ع) و خواهرشان حضرت معصومه (س) است، بركات را بر اين كشور و نظام مقدس و امت اسلامي نازل كند.
وي گفت كه از مجريان برگزاري انتخابات قدرداني مي‌كنم كه در حال برگزاري انتخاباتي امن، سالم، رقابتي و مشاركتي هستند، همانطور كه رهبري فرمودند.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: اين از افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي است كه نظام و شكل‌گيري تمامي نهادها در اين كشور براساس راي و اراده مردم است؛ ديگران تنها قيافه دموكراسي گرفته و حرف از راي مردم مي‌زنند، اما نظام جمهوري اسلامي ايران به آن عمل مي‌كند.
رييسي اضافه كرد: ما دور دوم دوازدهمين دوره انتخابات شركت كرديم و انتخابات جريان دارد كه از افتخارات نظام است؛ دليل حقد و كينه دشمنان به نظام اين است كه نظام مبتني بر راي و اراده مردم است.
وي با ابراز اميدواري از اينكه با راي مردم، مجلس در زمان مقرر تشكيل شده و مجلس قوي شكل گيرد، گفت: مجلس قوي مي‌تواند قوانين مورد نياز كشور را تصويب كرده و ريل‌گذاري قوي براي كشور داشته باشد؛ مجلس قوي در كنار دولت قوي مي‌تواند ايران قوي را رقم زند.
 محمد مخبر با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات كشور، اظهار كرد: نظام ما مردم‌پايه است و نماد اصلي مردم‌سالاري ديني كشور همين انتخابات است. در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد كه موضوع انتخابات چند ماه پس از وقوع انقلاب تا به امروز ادامه يابد. در هيچ شرايط و بحراني انتخابات در جمهوري اسلامي يك ساعت به تاخير نيفتاده است.
وي با اظهار اميدواري از مشاركت مردم در انتخابات، تاكيد كرد: اميدوارم مردم در اين دور هم مثل دور اول مشاركت كنند. از وزارت كشور و شوراي نگهبان و ساير دست‌اندركاران انتخابات قدردانيم و اين را جزو افتخارات دولت سيزدهم مي‌دانيم كه يك انتخابات افتخارآميز در سلامت و امنيت كامل براي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري برگزار شد.
مخبر يادآور شد: اميدواريم مجلسي كه به تعبير امام راحل عصاره فضائل مردم هستند پس از پايان انتخابات شكل گيرد.
محمدباقر قاليباف، رييس مجلس شوراي اسلامي بعد از شركت در دور دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه صبح ديروز (جمعه، ۲۱ ارديبهشت ماه۱۴۰۳) با حضور در مسجد امام علي (ع) شهرستان پرديس تهران صورت گرفت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره ضرورت حضور مردم در اين مرحله از انتخابات، گفت: اميدوارم همه بتوانيم با شركت در اين مرحله از انتخابات به وظيفه ملي خود عمل كنيم و در مرحله دوم انتخابات كاري را كه در دوره اول آغاز كرده بوديم به اتمام برسانيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه رأي دادن را حق همه مردم دانست و افزود: رأي دادن يعني حق تعيين سرنوشت خودمان و يعني حق داريم از اين طريق در نحوه اداره كشور در بخش‌هاي مختلف اثرگذار باشيم. در نظام مقدس جمهوري اسلامي، همه مسوولان در قواي مختلف با رأي مستقيم يا غيرمستقيم مردم انتخاب مي‌شوند كه بي‌شك اگر به دنبال ايجاد تحول و تغيير هستيم، نزديك‌ترين پنجره براي دستيابي به اين هدف، مشاركت در انتخابات است كه همه سلايق، نگاه‌ها، گروه‌ها و افراد بتوانند در آن حضور داشته باشند.
وي افزود: در عين حال كه رأي و شركت در انتخابات يك حق قطعي مردم است از سوي ديگر تكليف ما از بعد شرعي و ملي نيز هست چرا كه در نظام مقدس جمهوري اسلامي، هم اسلاميت و هم جمهوريت نظام بايد همپاي هم باشند. نماد تبلور بخش جمهوريت نظام مقدس نيز مردم هستند كه سرنوشت خود را تعيين كرده و حركت سياسي دارند. قاليباف ادامه داد: اميدوارم در اين حوزه همه به وظيفه خود عمل كرده و به حق خود كه مطالبه براي بهبود شرايط، تغيير و تحول و انجام تكليف و وظيفه ملي است، عمل كنند.
رييس قوه مقننه در ادامه با بيان اينكه از اين جهت براي حضور در انتخابات به پرديس آمده است كه اين شهرستان از مناطقي است كه بايد به آن توجه ويژه شود، عنوان كرد: از مردم عزيز در سراسر كشور خواهشمنديم در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به ويژه در شهر تهران كه ۱۶ نفر از نمايندگان آن براي حضور در مجلس باقي مانده‌اند حضور يافته و به وظيفه شرعي خود در حق انتخاب عمل كنند.
رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره قرار دادن يك نماينده از شهر تهران مختص شهرستان پرديس، خاطرنشان كرد: اين يكي از موضوعاتي است كه پيش از اين نيز مطرح بود. اينكه پرديس نماينده مستقل داشته باشد يك بحث است، اخيرا طرح افزايش تعداد نمايندگان سراسر كشور در مجلس رأي نياورد اما اينكه از ميان ۳۰ نفر نماينده شهرستان تهران حتماً يك نفر مستقيماً بايد امورات پرديس را دنبال كند، قولي است كه ما به مردم پرديس داده‌ايم و اميدواريم در همين نوبت اين كار را انجام دهيم.
هادي طحان‌نظيف، عضو حقوقدان و سخنگوي شوراي نگهبان در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد مركزي نظارت بر انتخابات دومين مرحله دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي به ارايه توضيحاتي درباره فرآيند راي‌گيري انتخابات پرداخت و گفت: از ساعات آغازين، فرآيند راي‌گيري در ۲۳ حوزه انتخابيه در ۱۵ استان و ۴۷ شهرستان آغاز شده و فرآيندها به خوبي در حال طي شدن است و به فضل خدا با مشكل خاصي مواجه نبوديم.
وي افزود: چه در حوزه‌هايي كه به‌صورت دستي برگزار شده و چه در حوزه‌هايي كه به‌صورت الكترونيكي درحال برگزاري انتخابات هستيم، فرآيندها بصورت روان در حال طي شدن است. همچنين گزارش تخلف خاصي را نداشتيم و مردم شريف‌مان موارد معدودي را به ما از طريق سامانه مردم ناظر گزارش كرده‌اند كه همكاران ما در ستاد مركزي نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان همان موارد اندك را هم پيگيري كردند و فرآيندها يه خوبي در حال طي شدن است.
سخنگوي شوراي نگهبان همچنين از مردم خواست تا راي‌گيري را به ساعات انتهايي موكول نكنند و در ساعات باقي مانده راي خود را به صندوق‌هاي اخذ راي بيندازند.
طحان نظيف در پاسخ به پرسش ايسنا درباره احتمال تمديد مهلت راي‌گيري تاكيد كرد: در جاهايي كه انتخابات به‌صورت تمام الكترونيكي بوده رضايت نسبي وجود داشته و سرعت نسبت به موارد دستي بهبود يافته و بيشتر بوده است. بر اساس قانون، مهلت راي‌گيري از ساعت ۸ تا ۱۸ است و در قانون امكان تمديد پيش‌بيني شده‌ است؛ طبيعتاً در جايي كه تقاضا باشد مجري و ناظر يعني وزارت كشور و شوراي نگهبان بررسي مي‌كنند در صورت لزوم تصميم‌گيري و اطلاع‌رساني مي‌كنند.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا از زمان آغاز اخذ راي در حوزه‌هايي كه انتخابات بصورت الكترونيكي برگزار مي‌شود، اتصال سامانه‌هاي الكترونيكي كاملا برقرار بوده؟ گفت: موارد اندكي در ابتداي صبح وجود داشت كه سريعا برطرف شد و حسب اعلام وزارت ارتباطات كيفيت ارتباط بيش از ۹۹ درصد است و مشكلي در اين زمينه وجود نداشته است.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به پرسشي درباره زمان اعلام نتايج انتخابات با بيان اينكه «اعلام نتايج را نسبت به ادوار گذشته سريع‌تر خواهيم داشت» عنوان كرد: سامانه احراز هويت به‌صورت برخط فعاليت مي‌كند اما صندوق‌هاي اخذ راي به لحاظ امنيتي به هيچ جايي وصل نيست و به‌صورت آفلاين فعاليت مي‌كند و به محض پايان فرآيند راي‌گيري شمارش آرا به‌صورت مكانيزه انجام مي‌شود؛ بنابراين طبق روال و مانند شيوه دستي هيچ كس اطلاعي از محتواي صندوق‌ها ندارد و با پايان راي‌گيري، آغاز شمارش را خواهيم داشت كه با توجه به برگزاري الكترونيكي انتخابات در برخي حوزه‌هاي انتخابيه شمارش آرا سريع‌تر صورت مي‌گيرد.

ارسال نظر