«تعادل» ادامه روند نااميدكننده در بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

شاخص در مرز سقوط

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۰:۳۳:۵۳
کد خبر: ۳۱۲۳۵۵
شاخص در مرز سقوط

بورس تهران اولین روز کاری هفته را با سرخ‌پوشی آغاز کرد تا بازدهی منفی را مهمان پرتفوی سهامداران کند. بازار در حال تجربه روزهای تلخی است و احتمالا به همین زودی‌ها حمایت 2.2 میلیونی را از دست می‌دهد.

بورس تهران اولین روز کاری هفته را با سرخ‌پوشی آغاز کرد تا بازدهی منفی را مهمان پرتفوی سهامداران کند. بازار در حال تجربه روزهای تلخی است و احتمالا به همین زودی‌ها حمایت 2.2 میلیونی را از دست می‌دهد. بورس اکنون نیازمند یک سیگنال مثبت و بسیار قوی در بازار است تا بتواند شرایط خود را جبران کند و سبزپوش شود. قیمت دلار بازار آزاد تکانی نمی‌خورد و از سوی دیگر دلار نیمایی نیز به صورت بسیار آهسته رشد می‌کند به نوعی این ارز تاثیر مثبتی روی بازار سهام ندارد و تنها به صورت روانی تاثیر منفی روی تالار شیشه‌ای دارد. عمیقا بازار سهام بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک شوک مثبت از سوی بازارساز است (البته بیش از یک ماه است که بازارسازها دارای محدودیت هستند). اکنون بیش از دو الی سه سال گذشته نیاز به این موضوع دارد و روز به روز اعتماد سهامداران کاهش پیدا می‌کند. آینده بازار سرمایه در گرو اعتمادسازی و اگر اعتماد به بورس بازنگردد و سیاست دولت سیزدهم اصلاح نشود وضعیت وخیم‌تر از گذشته خواهد بود و به نظر می‌رسد هیچ یک از شعارهای دولت سیزدهم عملی نشود. عرفان کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اتمسفر بورس، آینه تمام‌نمای جو کلی اقتصاد با غلظتی از رکود است. ارزش کم معاملات و عدم اطمینان از شرایط آینده، وضعیت مبهمی برای سرمایه‌گذاران ترسیم کرده و خریداران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری ندارند. بازار در یک سال گذشته به ریزش کم‌سابقه و اتفاقات ۱۷اردیبهشت‌ واکنش نشان داد. بسیاری از نماد‌ها در یک سال گذشته حدود ۲۰ تا ۴۰درصد ریزش قیمتی تجربه کردند. به نظر می‌رسد بررسی ابعاد موضوع برای افزایش شفافیت با گذشت یک سال چندان نتیجه‌‌بخش نخواهد بود. سال جاری هم بورس در رکود خواهد بود و علی‌رغم افزایش نرخ برخی شرکت‌ها و تزریق اخبار مثبت، وضعیت تعادلی ادامه پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود وضعیت متعادل باشد.

 

صعود نفت نصفه ماند

بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۹ سنت معادل ۱.۳درصد کاهش، در ۸۲ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با یک دلار معادل ۱.۳درصد کاهش، در ۷۸ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه بسته شد. برای کل هفته، نفت برنت ۰.۲درصد کاهش داشت اما شاخص نفت امریکا ۰.۲ درصد رشد نشان داد. لوری لوگان، ريیس فدرال رزرو دالاس روز جمعه گفت: مشخص نیست که آیا سیاست پولی به حد کافی، انقباضی است تا تورم را به هدف ۲درصدی بانک مرکزی امریکا کاهش دهد یا خیر. نرخ‌های بهره بالاتر معمولا فعالیت اقتصادی را کاهش می‌دهد و تقاضا برای نفت را ضعیف می‌کند. رافائل بوستیک، ريیس فدرال رزرو آتلانتا هم به رویترز گفت که تصور می‌کند تورم، احتمالا تحت سیاست‌های پولی فعلی کاهش خواهد یافت و به بانک مرکزی اجازه می‌دهد تا نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ کاهش دهد؛ البته شاید کاهش نرخ بهره تنها یک‌چهارم درصد باشد و تا قبل از ماه‌های پایانی سال انجام نشود. جان کیلداف، یکی از شرکای «اگین کپیتال» هم در این باره گفت: به نظر می‌رسد دو مقام ارشد فدرال‌رزرو، چشم‌انداز کاهش نرخ‌ها را از میان برده‌اند. در پی اظهارات مقامات فدرال رزرو، دلار امریکا تقویت شد و کالاهای قیمت‌گذاری شده به دلار شامل نفت را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر کرد. نرخ‌های بهره بالای امریکا به مدت طولانی‌تر، می‌تواند به تقاضا برای نفت، ضربه بزند. جیم ریتربوش از شرکت «ریتربوش و همکاران» در این باره گفت: قیمت نفت همچنین از افزایش ذخایر سوخت امریکا در آستانه فصل رانندگی تابستانی، تحت فشار نزولی قرار گرفت. با توجه به کاهش قیمت نفت در ماه گذشته و روند ضعیف‌تر از حد انتظار تقاضا برای بنزین و دیزل در امریکا، تعدیل انتظارات از میزان تقاضا، محتمل به نظر می‌رسد. انتشار داده‌های تورم امریکا در هفته جاری، می‌تواند بر تصمیمات فدرال رزرو در خصوص نرخ‌ها تاثیر بگذارد. گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز که نشان دادتعداد دکل‌های نفتی امریکا در هفته گذشته، با سه حلقه کاهش، به ۴۹۶ حلقه رسید، از قیمت نفت حمایت چندانی نکرد.

با این حال، داده‌های رسمی که پنجشنبه گذشته منتشر شد و نشان داد چین در آوریل، نفت بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته وارد کرده است، مانع کاهش بیشتر قیمت نفت شد. صادرات و واردات چین در آوریل به رشد بازگشت و کاهش ماه قبل از آن را معکوس کرد. در همین بین، به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا به احتمال زیاد، کاهش نرخ بهره را در ژوئن آغاز می‌کند. خبرگزاری دولتی ریا روز جمعه گزارش کرد در حمله پهپاد اوکراینی، یک پالایشگاه نفت در منطقه کالوگای روسیه، دچار آتش‌سوزی شد که جدیدترین حمله کی‌یف در سلسله حملاتش به زیرساخت‌های انرژی روسیه است. عامل دیگری که هفته گذشته از قیمت نفت پشتیبانی کرد، احتمال تمدید محدودیت عرضه اوپک پلاس برای محدود نگه داشتن عرضه جهانی بود. تحلیلگران شرکت آی‌ان‌جی اعلام کردند همان‌طور که پیش از این اشاره کرده بودیم، ضعیف شدن قیمت، احتمال این که اعضای اوپک پلاس، کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تمدید کند را افزایش می‌دهد و اگر هیچ سورپرایز نزولی در بخش تقاضا نباشد، باعث محدودتر شدن عرضه در بازار می‌شود. براساس گزارش رویترز، ساکنان فلسطینی اعلام کردند نیروهای اسرايیلی روز پنجشنبه، مناطقی از شهر رفح در جنوب غزه را بمباران کردند. این اظهارات نشان می‌دهد پس از عدم پیشرفت در جدیدترین دور مذاکرات برای توقف جنگ در غزه، درگیری در خاورمیانه ادامه دارد.

 

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، شاخص کل بورس تهران 10 هزار و 846 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 208 هزار و 244 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 4 هزار و 429 واحدی در رقم 733 هزار و 515 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 194 واحدی به رقم 24 هزار و 625 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با کاهش 921 واحد به سطح 133 هزار و 963 واحد رسید. روز شنبه برای نهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 272 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه بیش از 5 برابر -معادل 444 درصد- افزایش یافته است. نماد فکمند بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از فکمند، نمادهای کیسون، ثامان، خساپا و سفار بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای توسن، خاهن، ثفارس، حفارس و غفارس تعلق داشت. روز گذشته نمادهای فارس، فولاد، وبملت و شپنا نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وامید، ثفارس و دامین از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای بپاس، آریا و هرمز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای ساوه، فزر و ثباغ نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 720 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 117 میلیارد تومان بود که 32 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 11 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 120 میلیارد تومان رسید. در معاملات شنبه، 51 نماد صف خرید داشتند و 71 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 59درصدی نسبت به روز کاری قبل به 153 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 17درصدی به 154 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر