كاهش زمان توزيع كتاب با سيستم سورتينگ هوشمند پست

۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۰۰:۵۱:۲۰
کد خبر: ۳۱۲۵۶۷

همزمان با برگزاري سي‌ و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران، شركت ملي پست به منظور همراهي با دوستداران كتاب جهت تسهيل روند ارسال و توزيع مرسوله‌هاي پستي اقداماتي را مانند استقرار سه باجه در محل نمايشگاه، انتخاب ۱۲ دفتر پستي در نقاط مختلف تهران، استقرار ۱۱ پايگاه سيار در نمايشگاه و استفاده از سيستم سورتينگ هوشمند و مكانيزه براي كاهش زمان توزيع كتاب انجام داده است.

همزمان با برگزاري سي‌ و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران، شركت ملي پست به منظور همراهي با دوستداران كتاب جهت تسهيل روند ارسال و توزيع مرسوله‌هاي پستي اقداماتي را مانند استقرار سه باجه در محل نمايشگاه، انتخاب ۱۲ دفتر پستي در نقاط مختلف تهران، استقرار ۱۱ پايگاه سيار در نمايشگاه و استفاده از سيستم سورتينگ هوشمند و مكانيزه براي كاهش زمان توزيع كتاب انجام داده است. به گزارش ايسنا، سي‌وپنجمين نمايشگاه كتاب تهران در مصلاي امام خميني (ره) از چهارشنبه هفته گذشته (۱۹ ارديبهشت) با شعار «بخوانيم و بسازيم» آغاز به كار كرد و اين رويداد فرهنگي تا شنبه، ۲۹ ارديبهشت در دو بخش فيزيكي و مجازي به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. اين نمايشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۸ شب (۱۰:۰۰ الي ۲۰:۰۰) ميزبان بازديدكنندگان خواهد بود و در بخش مجازي نيز سامانه ketab.ir امكان خريد براي علاقه‌مندان به كتاب را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز مهيا مي‌كند و در خريد به شيوه مجازي از نمايشگاه كتاب تهران مي‌توان از بن‌كارت تخفيف استفاده كرد. امسال ۲ هزار و ۶۱۹ ناشر در نمايشگاه كتاب در دو بخش مجازي و حضوري حاضر هستند و همچنين حدود ۶۰ ناشر خارجي در نمايشگاه شركت كردند. در اين راستا عبدالرضاجنتي-مديركل پست استان تهران- درباره اقدامات و خدمات اين شركت براي بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب اظهار كرد: همانند سنوات گذشته پست استان تهران اقدام به نشست‌هاي مكرري با موسسه خانه كتاب و ادبيات ايران داشته و توانسته توافقاتي را با اين عزيزان داشته باشد و خوشبختانه در محل برگزاري نمايشگاه سه باجه مستقر داريم كه از ابتداي شروع كار تا پايان وقت نمايشگاه همكاران پستي حضور دارند.

 

انتخاب ۱۲ دفتر پستي در نقاط مختلف تهران براي دريافت مرسولات پستي

وي افزود: به منظور رفاه حال انتشاراتي‌ها وتسهيل در مبادله سفارش‌ها امسال ۱۲ دفتر پستي درجه يك خود را در نقاط مختلف تهران به عنوان باجه‌هاي قبول انتخاب كرديم كه انتشاراتي‌ها مي‌توانند پس از آماده‌سازي، كتاب‌ها را آنجا تحويل دهند. همچنين ما ۱۱ پايگاه سيار هم در نظر گرفته‌ايم كه از شروع نمايشگاه همكاران پستي من مستقرند و طي چند نوبت هر چقدر كه خودروهاي ما تكميل شود؛ خودروي بعدي را عنوان سيار قرار مي‌دهيم و تلاش مي‌كنيم در اولين فرصت و كمترين بازه زماني اين مرسولات را به گيرندگان خود برسانيم. مديركل پست استان تهران در ادامه گفت: طبق معمول شيوه نامه‌اي توسط اداره كل مهندس عملياتي پستي شركت ملي پست به كل كشور ابلاغ شده و حساسيت موضوع به تمام همكارنمان گوشزد شده است كه در اين بازه زماني مرسولات نمايشگاه در اولويت است تا در اولين فرصت زماني به دست گيرندگانش برسد. قطعا در اين مدت زمان به ميزان سفارش‌هايي كه انتشارات‌ها دريافت مي‌كنند و ميزاني كه مي‌خواهند به ما تحويل دهند به روز، به اندازه دريافت سفارشات نيست. جنتي تأكيد كرد: بنابراين خواهشمان از انتشاراتي‌ها سرعت بخشيدن به تهيه، آماده‌سازي و تحويل مرسولات به اكيپ‌هاي پست است تا ما هم بتوانيم هرچه سريع‌تر به گيرنگان تحويل دهيم. ما حدودا سال گذشته بيش از ۸۳۰ هزار مرسوله نمايشگاه كتاب را به صورت مجازي و حدود ۲۰۰۰ و خورده‌اي را به صورت فيزيكي در نمايشگاه دريافت و تحويل گيرندگان داديم كه امسال هم چنين چيزي پيش‌بيني مي‌شود.

 

لزوم توجه انتشارات‌ها به لفاف مرسولات

وي درباره هزينه‌ها توضيح داد: براساس توافقاتي كه انجام شده تلاش كرده‌ايم نسبت به ساير مرسولات هزينه كمتري را اخذ كنيم ضمن اينكه از انتشارات‌ها درخواست مي‌شود كه نسبت به لفاف مرسولات توجه كنند چراكه بسيار مهم بوده و بايد نسبت به سنگيني كتاب لفافش درنظر گرفته شود تا آسيبي به مرسولات وارد نشود. علاوه بر اظهارات اين مسوول شركت ملي پست روز گذشته محمد احمدي - معاون فني بازرگاني شركت ملي پست در پنجمين روز برگزاري نمايشگاه ضمن بازديد از باجه‌هاي پستي مستقر در اين نمايشگاه، در نشست مشترك با علي رمضاني -مديرعامل خانه كتاب و ادبيات ايران- و قائم‌مقام و سخنگوي نمايشگاه كتاب تهران گفت: پيش‌بيني مي‌شود علاقه‌مندان كتاب از طريق نمايشگاه مجازي حدود يك ميليون كتاب خريداري كنند. به گفته وي، به همين دليل شركت ملي پست باجه‌هاي سيار خود را در سطح شهر و در نزديكي محل انتشارات مستقر كرده است تا در سريع‌ترين زمان ممكن، كتاب‌هاي خريداري شده را به دست گيرندگان برساند.

كاهش زمان توزيع كتاب با استفاده  از سيستم سورتينگ هوشمند و مكانيزه مرسولات

او با اشاره به اينكه ميانگين زمان توزيع مرسولات نمايشگاه كتاب سال گذشته حدود سه و نيم روز بود، افزود: تلاش ما اين است امسال زمان توزيع كتاب‌ها كاهش يابد به همين دليل، براي تجزيه مرسولات در نواحي توزيع، از سيستم سورتينگ هوشمند و مكانيزه مرسولات استفاده شده است. احمدي تاكيد كرد: البته فرايند آماده سازي كتب توسط ناشران در تحقق اين هدف و ارسال به موقع مرسولات، نقش كليدي و اثرگذار دارد. معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست با اشاره به اينكه در چهار روز اول نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بالغ بر ۲۰۰ هزار مرسوله توسط ثبت سفارش شده كه براساس اولويت‌بندي ناشران توزيع خواهد شد، تشريح كرد: در روزهاي آينده با توجه به افزايش حجم ترافيك مرسولات، تمام مجموعه پستي كشور به ويژه همكاران حوزه‌هاي اجرايي و عملياتي بسيج مي‌شوند تا مرسولات را در كوتاه‌ترين زمان و با بهترين كيفيت در آدرس خريداران توزيع كنند. براساس اعلام شركت ملي پست، در ادامه مديرعامل خانه ادبيات و كتاب ايران با ابراز رضايت از خدمات شركت ملي پست در برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، اظهار كرد: حضور و همكاري پست در برگزاري نمايشگاه كتاب به عنوان يك اقدام كم نظير در سطح جهان، در تسهيل دريافت خدمات به خريداران كتاب با نرخ مناسب و كيفيت قابل قبول، از اهميت بالايي برخوردار است.

ارسال نظر