صمت کوتاه آمد؛ اما برخی طلافروشان همچنان تعطیل هستند

ثبت موجودی طلا منتفی شد

۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۰۰:۵۶:۵۵
کد خبر: ۳۱۲۵۷۳
ثبت موجودی طلا منتفی شد

در پی موضوعات مربوط به ثبت معاملات طلا و به‌ویژه بحث ثبت موجودی طلافروشان در سامانه جامع تجارت، وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به ريیس اتحادیه طلا وجواهر تهران شفاف‌سازی و به صراحت اعلام کرده که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفا برای تولید طلا الزامی است که پس از استخراج شمش طلا از معادن صورت می‌گیرد یا طلای حاصل از صادرات یا واردات می‌شود؛ بنابراین مشمول واحد‌های ساخت و طلافروشی‌ها نخواهد بود.

تعادل |

در پی موضوعات مربوط به ثبت معاملات طلا و به‌ویژه بحث ثبت موجودی طلافروشان در سامانه جامع تجارت، وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به ريیس اتحادیه طلا وجواهر تهران شفاف‌سازی و به صراحت اعلام کرده که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفا برای تولید طلا الزامی است که پس از استخراج شمش طلا از معادن صورت می‌گیرد یا طلای حاصل از صادرات یا واردات می‌شود؛ بنابراین مشمول واحد‌های ساخت و طلافروشی‌ها نخواهد بود.

 

چرا طلافروشان اعتصاب کردند؟

طی روز‌های گذشته شاهد اعتراض طلافروشان بودیم که برخی به اشتباه آن را مربوط به حوزه مالیات می‌دانند. البته باید توجه کرد که اعتراض طلافروشان از ابتدای دی ‌ماه سال گذشته شروع شده است که مربوط به حوزه مالیات نیست، بلکه آن‌ها به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت اعتراض دارند. البته موضوعی که مورد غفلت قرار گرفته بود، این بود که طلافروشان اگر اطلاعات موجودی طلای خود را ثبت کنند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد؛ چون اصولا آن قانون مربوط به افراد غیرتجاری است. نکته دیگر اینکه که مالیات بر عایدی سرمایه ۳ سال پس از قانونی شدن اجرایی خواهد شد و به اصصلاح ۳ سال تنفس دارد. البته این مالیات هنوز قانونی نشده و ایرادات شورای نگهبان به آن در مجلس اصلاح شده است. حال باید منتظر نظر نهایی شورای نگهبان ماند.

در روز‌های پایانی هفته گذشته وزارت صمت با هدف شفاف‌سازی و رفع اعتراض معامله‌گران بازار طلا بیانیه جدیدی صادر کرد که در بخشی از آن نوشته شده بود: «درخصوص مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT یا مالیات بر سوداگری هر چند هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده و قانون نشده است، ولی لازم است اطلاع‌رسانی شود که طبق متن مصوبات مجلس این مالیات مشمول واحد‌های صنفی نمی‌شود و درخصوص نگرانی‌های ایجاد شده در مردم به عنوان مشتریان اصناف نیز باید توجه کرد که در متن مصوبات علاوه بر معافیت تا ۱۵۰ گرم برای هر گونه فروش طلا به واحد‌های صنفی که توسط این واحد‌ها در سامانه مودیان ثبت می‌شود معافیت کامل از هرگونه مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است و لذا در صورت اطلاع‌رسانی صحیح نه تنها مردم هیچ نگرانی نخواهند داشت، بلکه مشتاق ثبت اطلاعات به جهت بهره‌مندی از معافیت مالیاتی خواهند بود.» مشاهدات به عمل آمده از بازار طلا حاکی از آن است که بخشی از فعالان این صنف دست از اعتصاب کشیده و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. در هفته گذشته خبر اعتصاب طلافروشان در اعتراض به قانون مالیات بر عایدی سرمایه منتشر شد. در مقابل سازمان امور مالیاتی با هدف جلب رضایت فعالان بازار طلا اقدام به شفاف‌سازی و اعلام برخی سیاست‌های تسهیلگرانه کرد که به نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران طلا به این سیاست‌ها واکنش مثبتی نشان داده‌اند. از ابتدای مراحل تدوین قانون مالیات بر عایدی سرمایه، معامله‌گران بازار طلا از مخالفان جدی آن محسوب می‌شدند. آن‌ها چند باری در اعتراض به قانون مذکور دست به اعتصاب زدند که آخرین آن در دو هفته گذشته بود. از جمله مهم‌ترین مشکلات این افراد اطلاعات خواسته شده توسط سامانه‌های دولتی نظیر حجم دارایی‌های آن‌ها بود.

 

وزارت صمت کوتاه آمد

حال براساس اعلام رییس اتحادیه طلافروشان تهران، وزارت صمت عصر روز یکشنبه در نامه ای اعلام کرده که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفا برای واردات، صادرات و تولید اصل طلاست و برای طلافروشان الزامی نیست. حسن میرزایی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران اعلام کرد که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفا برای واردات، صادرات و تولید اصل طلاست و به‌طور قطع، زنجیره‌های بعد از تولید، همچون کارگاه‌های ساخت، پرداخت و طلافروشی‌ها مصداق آن نیستند. در این نامه آمده است: «پیرو نامه شماره ۲۶۷۳۹۰۹ در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ و با عنایت به نامه‌های شماره ۲۶۷۱۳۲۲ تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ و ۶۹۹۵۶/ م / ص تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به جلسه هم‌اندیشی روز یکشنبه (٢٣ اردیبهشت ماه) در محل مسجد امام بازار که با حضور معاونت تجارت و خدمات وزارت متبوع، ريیس اتاق اصناف ایران، مسوولان مربوطه و اعضای آن صنف برگزار شد به اطلاع می‌رساند: «براساس مکاتبات مذکور ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت صرفا برای واردات و صادرات و تولید است و منظور از تولید، تولید اصل طلا است که در معدن انجام می‌شود؛ بنابراین زنجیره‌های بعد از تولید نظیر کارگاه‌های ساخت و پرداخت، طلافروشی‌ها و کیفی‌ها مصداق آن نیستند. لذا شایسته است مراتب در اسرع وقت ضمن اطلاع‌رسانی به صنف مربوطه اقدامات و پیگیری‌های موثر جهت فعالیت واحدهای صنفی استان با فوریت انجام و نتیجه به این اداره کل اعلام شود.»

 

طلافروشان همچنان تعطیلند

نادر بذرافشان، ريیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا وجواهر، نقره و سکه تهران در این رابطه به مهر گفت: بعد از جلسه‌ای که دیروز عصر در مسجد امام خمینی (رده) با جمع کثیری از مسوولان دولتی اعم از معاون سازمان صمت استان تهران، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، اعضای اتاق اصناف ایران و تهران و... با حضور بازاریان تشکیل شد. وی افزود: در این جلسه همکاران ما نگرانی‌های خود در مورد سامانه‌های جامع تجارت و امور مودیان مطرح کردند. در نهایت اعلام شد که در این راستا کارگروهی تشکیل شود و پس از اخذ تصمیمات، فعالان صنف و صنعت طلا به کار ادامه دهند. بذرافشان ادامه داد: وزارت صمت نیز عصر روز گذشته نامه‌ای خطاب به اتحادیه ابلاغ کرد و ما نیز به تبع آن به واحدهای صنفی اعلام کردیم که نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: با وجود هماهنگی میان وزارت صمت و اتحادیه طلا، اما دیشب در یک برنامه تلویزیونی الفاظ نامناسبی خطاب به طلافروشان گفته شد و نماینده کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم گفتند که «نباید استثنایی برای طلافروشان قائل بود». این موضوع باعث می‌شود واحدهای طلا نسبت به آینده خود نگران باشند. بذرافشان تاکید کرد: وقتی هنوز مسوولان به یک نقطه نظر مثبتی نرسیده‌اند، چگونه می‌توانیم همکاران خود را متقاعد کنیم که نسبت به بازگشایی واحدهای خود اقدام کنند؟ ابتدا مسوولان به جمع‌بندی برسند و بعد در مورد اصناف تصمیم بگیرند. به گفته او، مهم‌ترین مشکل تناقض صحبت‌های مسوولان در وزارت صمت با ستاد مبارزه با قاچاق کالاست؛ وزارت صمت می‌گوید الزامی در ثبت در دو سامانه وجود ندارد ولی ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید دارد که باید در دو سامانه جامع تجارت و مودیان اطلاعات ثبت شود. از یک طرف می‌گویند اصناف از مالیات بر عایدی سرمایه معافند ولی از سوی دیگر صحبت‌های متضاد مطرح می‌شود و همین موضوع به نگرانی‌های این صنف دامن می‌زند. بذرافشان همچنین گفته است: با بستن مغازه ها هیچ کاری درست نمی‌شود باید نسبت به بازگشایی اقدام کنند؛ قول می‌دهیم تا رفع ایرادات موضوع را پیگیری کنیم. ريیس اتحادیه طلا درباره اینکه علت اعتراض طلافروشان مخالفت با شفافیت است؟ نیز به تسنیم گفته است: این موضوع را به‌شدت تکذیب می کنیم؛ هیچ مشکلی با شفافیت نداریم. فرار مالیاتی در تمام صنف‌ها وجود دارد ولی ما نمی‌توانیم به خاطر یک عده محدود تمام صنف را زیر سوال ببریم، برای پرداخت مالیات عادلانه هیچ اعتراضی نداریم بحران اصلی ما الان سامناه جامع تجارت و ثبت سرمایه است و طلافروشان می‌گویند برای چه باید سرمایه‌ای که به صورت اعتباری و امانی روی ویترین‌هاست را ثبت کنیم. بذرافشان تاکید کرد: در سامانه جامع تجارت هیچ بخشی به امانات و اعتبارات تعلق نگرفته و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد ضمن اینکه آینده همکاران در حوزه مالیاتی هم مبهم است.

او با تاکید براینکه در دو هفته گذشته واحدهای تولیدی طلا هیچ فعالیتی نداشتند و این موضوع خیلی به کارگران و امرار معاش فعالان این بخش ضربه می‌زند، می‌گوید: از ابتدای سال شاید ۱۰درصد هم در کشور طلا تولید نشده است به همین دلیل باید با جلسات تخصصی بین اصناف و وزارت صنعت آسیب‌های موضوع بررسی و رفع شود.

ارسال نظر