مخالفت با كاهش ساعت كاري زنان

تعطيلات آخر هفته بي‌نتيجه ماند

۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۰۱:۵۱:۰۴
کد خبر: ۳۱۲۶۶۴

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد كاهش ساعت كاركنان زن دستگاه‌هاي اجرايي به ۲۰ ساعت در هفته مخالفت كردند. 

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد كاهش ساعت كاركنان زن دستگاه‌هاي اجرايي به ۲۰ ساعت در هفته مخالفت كردند. 
حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز سه‌شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مديريت خدمات كشوري موسوم به افزايش تعطيلي آخر هفته به ارايه پيشنهاد اصلاح جزیي در اين لايحه پرداخت و گفت: در تبصره يك اين لايحه آمده است كه «كارمندان مي‌توانند با موافقت دستگاه اجرايي ساعات كار خود را تا يك چهارم ساعت كار روزانه حداكثر ۱۰ ساعت در هفته تقليل دهند و اين موضوع با درخواست خود كارمندان و با موافقت دستگاه اجرايي است و البته با توجه به داوطلبانه بودن اين موضوع، در ميزان حقوق و دستمزد نيز تاثيرگذار است»
 بنده در راستاي حمايت از خانواده و جواني جمعيت و با موافقت برخي از نمايندگان زن مجلس پيشنهاد مي‌دهم كه اين حكم در خصوص كارمندان زن متأهل به يك دوم و حداكثر ۲۰ ساعت تبديل شود و اين افراد بتوانند در شرايط خاص و در مواردي كه احساس مي‌كنند براي حضور در خانه و رسيدگي به فرزندان نياز دارند، با حفظ كارمندي خود، در يك دوره‌اي درخواست كنند كه حدود ۲۰ ساعت اجازه داشته باشند در اداره و محل كار خود حاضر نشوند.
به گزارش ايسنا، اين نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: ما همان مبنا و فلسفه‌اي كه براي همه كارمندان در نظر گرفته شده است را براي كارمندان زن در نظر گرفتيم كه تسهيل و تكريمي نسبت به آنها و در جهت حمايت از خانواده و فرزندآوري و جواني جمعيت است. محسن زنگنه نماينده تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با اين پيشنهاد تاكيد كرد: از دوستان عزيز مي‌خواهم كه نسبت به اصل ماده راي ندهند. اولا اين كاهش ساعات كاري با توجه به اينكه پيشنهاد دولت ۴۲.۵ ساعت است و ما به ۴۰ ساعت كاهش داديم، بار مالي دارد و بخش خصوصي به‌شدت مخالف اين پيشنهاد است؛ يعني در سال جهش توليد در حال افزايش هزينه‌هاي بخش خصوصي هستيم؛ اين قانون دقيقاً مخالف شعار سال است و تمام توليد كنندگان و كارآفرينان با بخش‌هايي از آن مخالفند.
وي درباره تاكيد اين طرح بر تعطيلي شنبه نيز گفت: در نظام سنتي و فرهنگي ما ايرانيان پنجشنبه را چه بخواهيد چه نخواهيد برخي از خانواده‌ها به مسائل دروني خود اختصاص مي‌دهند. در صورت تعطيلي شنبه‌ها، عملاً تعطيلات آخر هفته به ۴ روز افزايش مي‌يابد. بايد از اين امور با مردم مشورت كنيم و اجاره دهيم در فضاي رسانه مردم در اين باره نظر خود را ارايه دهند. اين نماينده مجلس با بيان اينكه «كليات اين طرح آفات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي در جامعه دارد»، افزود: درباره پيشنهاد آقاي ميرتاج‌الديني معتقدم كه اين پيشنهاد خيلي بدتر است چراكه گفته شده است كه زنان متاهل تا ۲۰ ساعت در هفته كار نكنند در حالي كه با اين طرح كه فكر مي‌شود به نفع خانم‌ها است همان به‌كارگيري آنها در ادارات نفي مي‌شود. به گزارش ايسنا، محمدرضا صباغيان نماينده مردم اردكان در مجلس در موافقت با پيشنهاد ميرتاج‌الديني با بيان اينكه «كانون آرامش در خانواده زن است، اما به مرور به دليل حقوق و مشكلات اقتصادي زنان نيز مجبور شدند كه مشغول به كار شوند»، اظهار كرد: متأسفانه امروز بيشترين آسيب‌هاي اجتماعي موجود اعم از اعتياد و طلاق و مشكلات ديگر به اين دليل است كه زن مجبور است همراه با مرد از صبح تا پايان روز مشغول به كار شود. ما بجاي حل كردن مشكلات اقتصادي جامعه زمان را به‌كار گرفته‌ايم در اين شرايط موضوع تربيت فرزندان چه مي‌شود؟
وي گفت: امروز يكي از مصيبت‌هايي كه بر جامعه حاكم است اين است كه زنان را از وظيفه اصلي‌شان كه در روايات و احاديث و قرآن وجود دارد با عناوين و دلايل مختلف جدا كرديم؛ بنابراين پيشنهاد ميرتاج‌الديني هم باعث مي‌شود كه زن مشغول به كار باشد، هم در جامعه باشد و هم بيمه داشته باشد و هم وقت كمتري را كار كند. با كاهش ساعت كاري زنان چندين هدف همزمان محقق مي‌شود؛ هم مشكلات اقتصادي گا‌ها حل مي‌شود و هم اينكه كانون خانواده و تربيت فرزند مورد حمله قرار نمي‌گيرد.
پس از اعلام نظر مخالفت دولت و كميسيون اجتماعي با پيشنهاد ميرتاج‌الديني، نمايندگان مجلس با تصويب اين پيشنهاد مخالفت كردند.

ارسال نظر