«تعادل» وضعیت بازار سرمایه را بررسی می‌کند

قرمزپوشی بورس در تعطیلات

۱۴۰۳/۰۳/۰۴ - ۲۲:۳۳:۰۹
کد خبر: ۳۱۳۲۳۷
قرمزپوشی بورس در تعطیلات

بورس تهران در هفته اخیر به علت درگذشت ريیس‌جمهوری و همرامان وی دچار شوک شدیدی شد و روند نزولی به خود گرفت و باعث شد بازار سرمایه یکبارچه سرخ پوش شود. البته پیش از خبر شهادت ريیس‌جمهور یعنی روز شنبه بورس تهران سقوط سنگینی داشت که همین موضوع باعث شد که روز بعد بازار تعطیل شود تا از رفتار هیجانی در بازار جلوگیری شود.

بورس تهران در هفته اخیر به علت درگذشت ريیس‌جمهوری و همرامان وی دچار شوک شدیدی شد و روند نزولی به خود گرفت و باعث شد بازار سرمایه یکبارچه سرخ پوش شود. البته پیش از خبر شهادت ريیس‌جمهور یعنی روز شنبه بورس تهران سقوط سنگینی داشت که همین موضوع باعث شد که روز بعد بازار تعطیل شود تا از رفتار هیجانی در بازار جلوگیری شود.
در این هفته تنها روزهای شنبه، یکشنبه و سه‌شنبه معامله در بازار سرمایه انجام شد که بازدهی 2.34 درصدی منفی داشت و شاهد خروج نقدینگی سنگین از دایره معاملات بازار بودیم. به عقیده بسیاری از کارشناسان روز شنبه نیز بورس همچنان روند نزولی خواهد داشت و احتمالا بازدهی این هفته نیز منفی شود؛ چراکه همچنان تنش و هیجان در بازار سرمایه وجود دارد.
البته به گفته کارشناسان این روند منفی و هیجان در بازار سرمایه کنترل خواهد شد؛ زیرا بازارهای مالی یک روند معقول دارند و پس از شهادت‌ريیس‌جمهور، جایگزینی برای اداره امور مملکت تعیین شده که این موضوع می‌تواند ثبات اقتصادی را در پی داشته باشد.

 

تغییر در بازارهای مالی

همچنین وزیر اقتصاد اعلام کرد با موضوع انتقاد به انتشار اوراق گواهی خاص با سود ۳۰ درصد موافقیم و با بانک مرکزی در این خصوص مذاکره خواهیم کرد که کمک کننده خواهد بود تا گلایه‌های فعالان بازار سرمایه حل و فصل شود. رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد بانک مرکزی با هدف تسریع در رفع تعهد ارزی و برگشت ارز صادرکنندگان خرد بخش خصوصی که سالانه حدودا ۸ تا ۹ میلیارد دلار است و در راستای عمق بخشی به ‌بازار رسمی ارز در راستای سیاست تثبیت ارزی، تصمیم گرفته است با همکاری وزارت صمت، تالار ارز اشخاص (بازار ارز توافقی) را در ‌مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک راه‌اندازی کند.
در بازارهای جهانی نفت برنت بدون تغییر خاصی در ۸۲ دلار در بشکه قرار داشت. قیمت جهانی طلا مجددا به بیش از ۲۴۰۰ دلار در اونس رسید. قیمت جهانی مس سرانجام با پشت سر گذاشتن سقف تاریخی به ۱۱ هزار دلار در تن رسید. قیمت روی هم رو به رشد است و به ۳۱۳۰ دلار در تن صعود کرد. سرب و آلومینیوم هم به ۲۳۵۰ و ۲۶۸۰ دلار در تن صعود کردند. قیمت دلار بعد از صعود هیجانی ابتدای هفته مجددا به محدوده ۵۷ هزار تومانی رسید، قیمت سکه علی رغم رشد قیمت جهانی طلا مجددا به کمتر از ۴۰ میلیون تومان افت کرد و حباب آن به ۷.۵ میلیون تومان کاهش یافت.

 

بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس ۲.۳۴ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۲.۸۲ درصدی در پله ۶۹۳ هزار و ۹۵۸ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۳۱ درصدی در ارتفاع ۲۳ هزار و ۴۹ واحدی ایستاد.
در این هفته کاری، شاخص صنعت انتشار و چاپ با افزایش ۱۶.۷۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت منسوجات در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت زغال سنگ هم با افت ۸.۸۱ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد. مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۷ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان بود. جزییات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۵۵۲ هزار میلیارد، یکشنبه ۳ هزار و ۳ میلیارد تومان و سه شنبه هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.
میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

 

بازدهی صنایع بورسی در اردیبهشت

بازار سهام در اردیبهشت ماه امسال نیز با چالش‌هایی مواجه بود و در واقع روند صعودی اسفند و فروردین ماه، در اردیبهشت ماه اصلاح شد. سال 1402 نیز روندی مشابه را تجربه کردیم. اردیبهشت ماه امسال تفاوتی نیز با اردیبهشت ماه 1402 داشت. در سال 1402 ما تنها با چالش‌های داخلی مواجه بودیم و نرخ گاز خوراک موجب افت تراز شاخص‌ها و ورود به یک روند اصلاحی شد. اردیبهشت ماه امسال پس از تشدید تنش‌های خاورمیانه آغاز شد و چالش‌ها فقط به داخل محدود نمی‌شد. در ابتدای اردیبهشت ماه تراز شاخص‌های سهامی ریزش انتهای فروردین ماه را که با تشدید تنش‌های خاورمیانه ایجاد شده بود، جبران کرد. اما چیزی نگذشت که شاخص کل بورس تهران وارد روندی اصلاحی شود و با چالش کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403 مواجه شد.
در بین شاخص 30 صنعت بزرگ بورس تهران، 10 صنعت بازدهی بهتری به نسبت متوسط بازار داشتند و دو صنعت نیز رشد تراز داشتند. صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با 4.5 درصد افزایش تراز توانست بیشترین بازدهی را در بین 30 صنعت بزرگ به ثبت برساند. صنعت رایانه نیز با رشد تراز نزدیک به یک درصد، دومین بازدهی مثبت را در بین شاخص این 30 صنعت به ثبت رساند.
صنایع انبوه‌سازی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز از جمله صنایع سنگینی بودند که ریزش تراز کمتری به نسبت شاخص هم‌وزن در اردیبهشت ماه تجربه کردند. صنایع استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز از جمله صنایع سنگینی بودند که در اردیبهشت ماه ریزش تراز بیشتری به نسبت شاخص کل داشتند. بیشترین ریزش تراز نیز در بین شاخص این 30 صنعت به صنعت رادیویی با 10.8 درصد و پس از آن به صنایع زراعت و قند و شکر، با بازدهی منفی 9.9 درصدی و منفی 9.8 درصدی تعلق گرفت.
آمار معاملات بورس کالای ایران در دومین ماه از سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در این ماه ۱۵ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۵۵۳ تن انواع کالا به همراه ۱۳۴ دستگاه خودرو به ارزش ۱۶۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان در بازار فیزیکی دادوستد شد که به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد ۳۰.۸ درصدی و ۲۶.۱ درصدی را نسبت به فروردین ماه دارد.
تالار محصولات صنعتی و معدنی در اردیبهشت ۱۴۰۳ میزبان معامله بالغ بر ۱۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۸ تن انواع کالا و ۱۳۴ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود.
در این تالار ۶ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۴۷۶ تن سیمان، ۴ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۵۰۰ تن سنگ آهن، یک میلیون و ۷۸۱ هزار و ۴۱۱ تن فولاد، یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۶۵۰ تن آهن اسفنجی، ۸۳ هزار و ۹۲۵ تن روی، ۵۳ هزار و ۵۱۰ تن آلومینیوم، ۴۳ هزار و ۴۲۰ تن مس، یک تن کنسانتره مولیبدن، ۵۰۰ تن کک متالورژی، ۳۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۱۳۴ دستگاه خودرو دادوستد شد. در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲ میلیون و ۳۷ هزار و ۶۴۹ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۴۴.۳ هزار میلیارد تومان در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.
به‌این‌ترتیب ۶۴۶ هزار و ۵۱۵ تن قیر، ۵۴۱ هزار و ۵۵۰ تن وکیوم باتوم، ۴۱۴ هزار و ۹۹۴ تن انواع مواد پلیمری، ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۱۷۰ هزار و ۱۲۷ تن مواد شیمیایی، ۵۰ هزار و ۲۴۵ تن گوگرد، ۲۲ هزار و ۷۶۸ تن روغن، ۲ هزار و ۵۰ تن گازها و خوراک ها و ۴۰۰ تن عایق رطوبتی در این تالار به فروش رفت. یک و نیم‌تن زعفران به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان در تالار کشاورزی به فروش رسید. همچنین ۷۲ هزار و ۴۷۴ تن انواع محصول به ارزش ۱.۱ هزار میلیارد تومان نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران معامله شد.

ارسال نظر