تخصيص 10ميليارد دلار ارز به واردات

۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۰۱:۴۲:۳۳
کد خبر: ۳۱۳۴۴۰

 روند تخصيص ارز از ابتداي سال جاري تا 4 خرداد نشان مي‌دهد ۱۰ ميليارد و ۱۸۵ ميليون دلار ارز براي واردات «كالاهاي اساسي»، «دارو»، «كالاهاي تجاري و بازرگاني»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» تامين شده است.

 روند تخصيص ارز از ابتداي سال جاري تا 4 خرداد نشان مي‌دهد ۱۰ ميليارد و ۱۸۵ ميليون دلار ارز براي واردات «كالاهاي اساسي»، «دارو»، «كالاهاي تجاري و بازرگاني»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» تامين شده است.
ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد در بازه زماني مورد بررسي 2 ميليارد و 185 ميليون دلار براي واردات «كالا‌هاي اساسي و دارو» با نرخ 28 هزار و 500 تومان تخصيص داده شده است. داده‌هاي مركز مبادله ارز و طلاي ايران نشان مي‌دهد، در مدت زمان مورد بررسي ۵ ميليارد و ۵۱۴ ميليون دلار براي كالاهاي تجاري و بازرگاني و ۲۳۳ ميليون دلار براي خدمات و يك ميليارد و 881 ميليون دلار براي واردات در مقابل صادرات تامين ارز صورت گرفته است.
در گزارش منتشر شده از سوي اين مركز براي واردات كالاي اساسي كشاورزي شامل گندم، دانه‌هاي روغني و نهاده‌هاي دامي ۲ ميليارد و ۱۶۴ ميليون دلار، براي دارو، مواد اوليه دارويي و تجهيزات پزشكي ۳۹۳ ميليون دلار و در مجموع ۲ ميليارد و ۵۵۷ ميليون دلار براي كالاي اساسي و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمايت از مصرف كنندگان و دسترسي اقشار جامعه به كالاهاي ضروري با قيمت ارزان‌تر پرداخت شده است.
با توجه به داده‌هاي اعلام شده مي‌توان گفت، در مدت زمان مورد بررسي ارز نيمايي تخصيص يافته براي «صنايع حمل و نقل و خودرو» ۸۳۵ ميليون دلار، «صنايع تجهيزات برق و الكترونيك» ۷۷۱ ميليون دلار، «صنايع معدني» ۴۳۸ ميليون دلار، «ماشين‌آلات و تجهيزات توليد» ۴۰۵ ميليون دلار و «منسوجات و پوشاك» ۳۰۲ ميليون دلار صورت گرفته است. اين گروه‌هاي صنايع همچنين به ترتيب ۴۸۳، ۱۰۳، ۳۸۵، ۲۸۲ و ۱۷ ميليون دلار ارز توافقي يا واردات در مقابل صادرات تا پايان روز ۴ خرداد ماه دريافت كرده‌اند.
به گفته اصغر بالسيني سخنگوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران نرخ تامين ارز در سامانه نيما 41 هزار تومان است و در سرفصل واردات در مقابل صادرات نرخ به صورت توافقي صورت مي‌گيرد. 
سخنگوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران در ادامه عنوان كرد: در مدت زمان مورد بررسي ۲ ميليارد و ۷۶۳ ميليون دلار ارز نيمايي و ۶۱۱ ميليون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به ساير صنايع اختصاص داده شده است.

ارسال نظر