با روش جديد كنكور فقط بچه پول‌دارها دانشگاه تهران قبول مي‌شوند

۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۰۱:۱۹:۵۷
کد خبر: ۳۱۳۸۷۰
با روش جديد كنكور فقط بچه پول‌دارها دانشگاه تهران قبول مي‌شوند

عليرغم اينكه روش جديد سنجش و پذيرش دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه‌ها تغيير كرده است اما همچنان موافقان و مخالفان خود را دارد. سنجش دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه‌ها بعد از سال‌ها برگزاري آزمون سراسري تغيير كرد، با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار شد سهم آزمون سراسري كم و در عوض اين سهم كم شده به مدارس و نتايج امتحانات نهايي برسد،

عليرغم اينكه روش جديد سنجش و پذيرش دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه‌ها تغيير كرده است اما همچنان موافقان و مخالفان خود را دارد. سنجش دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه‌ها بعد از سال‌ها برگزاري آزمون سراسري تغيير كرد، با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار شد سهم آزمون سراسري كم و در عوض اين سهم كم شده به مدارس و نتايج امتحانات نهايي برسد، براين اساس سنجش سال گذشته دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه با سهم ۶۰ درصدي كنكور و تاثير قطعي ۴۰ درصدي نمرات در مدارس برگزار شد، اين سهم‌بندي براي آزمون امسال به وضعيت پنجاه- پنجاه رسيد و قرار است در سال آينده سهم نمرات امتحانات نهايي ۶۰ درصد شود و آزمون سراسري سهمي ۴۰ درصدي در پذيرش دانش‌آموزان داشته باشد. ضمن اينكه ديگر از آزمون دروس عمومي در كنكور خبري نيست و تاثيرگذاري آنها در همان معدل امتحانات نهايي است و كنكور سالي دوبار برگزار مي‌شود.

 

صف ثبت نام در مدارس غيرانتفاعي

روش جديد سنجش و پذيرش براي ورود به دانشگاه‌ها مخالفان و موافقان خود را دارد، علي امرايي، عضو كميسون ديده‌بان شفافيت و عدالت در اين باره به خبرآنلاين گفت: «در روش جديد يك يا دو بار كنكور تبديل به ۳۰ بار امتحان نهايي شده است، در حالي كه هدف مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كاهش استرس بود، اما همين روش به مراتب استرس را اضافه كرده است، در واقع دانش‌آموز از پايه نهم براي گرفتن نمره خوب به دنبال كتاب‌ها و كلاس‌هاي تقويتي مي‌رود.»

او بيان كرد: «روش جديد، فشار مالي زيادتري براي خانواده‌ها ايجاد شده و گردش مالي درون آموزش را بيشتر كرده است، آموزش مانند كالاي اقتصادي نيست، از اين جهت مادامي كه به مدارس دولتي كم توجه باشيم و مدارس غير انتفاعي رونق پيدا كنند هزينه‌هاي آموزش بالا مي‌رود، چراكه دانش‌آموز براي كسب نمرات بهتر سراغ آموزش بهتر است كه اين آموزش بهتر را در مدارس غيرانتفاعي و خصوصي به دست مي‌آورد. الان با اين سياست جديد براي ثبت نام در مداس غير دولتي و غير انتفاعي صف بسته‌اند، اگر مدارس دولتي كيفيت لازم را داشت حتما دانش‌آموز و اوليا دنبال مدارس غير دولتي نبودند.» او ادامه داد: «امروز برخي از مدارس دولتي از كيفيت لازم برخوردار نيستند و از طرفي كتاب‌هاي درسي ما لاغر شده است و برعكس شاهد چاق شدن كتاب‌هاي كمك آموزشي هستيم، ضمن اينكه كمبود معلم هم داريم، همه اين عوامل سبب ضعف تحصيلي دانش‌آموز در مدارس دولتي مي‌شود.»

با روش جديد كنكور فقط بچه پولدارها دانشگاه تهران قبول مي‌شوند؛ سرايت مافياي كنكور به مدرسه‌ها روش جديد جلوي مافياي كنكور را گرفته است

 

فقط بچه پولدارها دانشگاه تهران

قبول مي‌شوند

درهمين باره احمد نادري، نماينده مجلس به ديده‌بان ايران گفت: «بيش از هشت هزار ميليارد مافياي كنكور درآمد داشته است. اين براي سه سال قبل است كه من مطرح مي‌كردم. بله، حذف اين مافياها ارزشمند است، اما آيا به اين قيمت است كه اين مافيا را ما بايد حل بدهيم درون مدارس؟ قانوني كه اينها نوشتند و با گردن‌كلفتي مقابل مجلس هم ايستادند و اين قانون را اجرايي كردند كه ما هم به دلايلي زورمان نرسيد، اين قانون، آن مافيا را به آموزش و پرورش سرايت مي‌دهد.»

او بيان كرد: «اين روش سه سال استرس را روي بچه‌هاي مردم مي‌گذارد و بين خانواده‌ها يك مسابقه‌اي راه افتاده و خواهد افتاد براي فرستادن بچه‌ها به مدرسه‌هاي غيرانتفاعي؛ خانواده‌هايي كه نان ندارند، خانواده‌هايي كه به نان شب محتاج هستند، مجبورند براي اينكه بچه‌شان در دانشگاه خوب قبول شود او را مي‌فرستند غيرانتفاعي. با اين وضعيت فقط بچه پولدارها مي‌روند دانشگاه تهران.»

 

روش جديد سنجش و پذيرش تغيير نمي‌كند

با اين وجود مجلسيازدهم در آخرين روزهاي خودش مصوبه‌اي تصويب كرد كه به دليل مخالفت شوراي نگهبان اين مصوبه به تشخيص مصلحت نظام ارسال شد، طبق اين مصوبه آموزش و پرورش بايد تا سال ۱۴۰۶ زيرساخت‌هاي لازم براي روش جديد سنجش و پذيرش در دانشگاه‌ها را اماده كند و تا آن روز كنكور بايد به همان روش گذشته برگزار شود.

درهمين‌باره حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: «به خانواده‌ها تاكيد مي‌كنم كه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بحث كنكور كه سال گذشته اجرا شد و امسال هم اجرا شد و دارد مي‌شود؛ اين مصوبه مستقر شده است. بنابراين مصوبه تغيير پيدا نخواهد كرد و مصوبه، مصوبه‌اي قطعي است و امسال هم به عنوان دومين سال با دقت و درايت، وزارت آموزش و پرورش دارد مصوبه را اجرا مي‌كند.» او بيان كرد: «اين مصوبه شورا، يك مصوبه كاملا تمدني است. هم جلوي دست و پاي اين مافيايي كه در اين زمينه دنبال ثروت اندوزي بودند گرفتند و از طرفي هم كه خيلي مهم است دانش‌آموزان با تاكيد بر كتب درسي و استفاده از معلمان، درس‌ها را دنبال مي‌كنند و مي‌گذرانند. بنابراين خانواده‌ها دلهره نداشته باشند اين مصوبه را مصوبه قطعي بدانند كه سال‌هاي آينده هم اجرا خواهد شد.»

ارسال نظر