كارشناس حوزه انرژي در گفت‌وگو با «تعادل» بررسي كرد

جهت جلوگيري از تشديد ناترازي بنزين چه كنيم؟!

۱۴۰۳/۰۳/۱۶ - ۲۳:۵۰:۱۸
کد خبر: ۳۱۴۰۳۰
جهت جلوگيري از تشديد  ناترازي بنزين چه كنيم؟!

اولين و مهم‌ترين اقدام، تمركز بر هدايت مصرف بنزين كشور بر روي كارت سوخت و سپس اعطاي سهميه جديد مبتني بر پيمايش براي كليه خودروهاي صنعت حمل و نقل است. سهميه جديد مبتني بر پيمايش نيز سوخت جايگزين بنزين و سوخت CNG خواهد بود.

گلناز پرتوي مهر |

اولين و مهم‌ترين اقدام، تمركز بر هدايت مصرف بنزين كشور بر روي كارت سوخت و سپس اعطاي سهميه جديد مبتني بر پيمايش براي كليه خودروهاي صنعت حمل و نقل است. سهميه جديد مبتني بر پيمايش نيز سوخت جايگزين بنزين و سوخت CNG خواهد بود. ظرفيت قابل توجه توليد گاز طبيعي ايران و در دسترس بودن زيرساخت‌هاي گازي گسترده، بستري مهم و راهبردي براي افزايش پذيرش CNG به عنوان سوخت جايگزين در خودروهاي صنعت حمل و نقل فراهم مي‌كند. فرشاد جامع، كارشناس حوزه انرژي، در رابطه با رويكرد كشور در مواجهه با واردات و تشديد ناترازي بنزين، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، اظهار كرد: يكي از مشكلات جدي در زمينه ناترازي بنزين، لزوم تعبيه روشي فوري براي مقابله با افزايش افسارگسيخته و نامتعارف مصرف بنزين در كشور است. اولين و مهم‌ترين اقدام، تمركز بر هدايت مصرف بنزين كشور بر روي كارت سوخت و سپس اعطاي سهميه جديد مبتني بر پيمايش براي كليه خودروهاي صنعت حمل و نقل است. سهميه جديد مبتني بر پيمايش نيز سوخت جايگزين بنزين و سوخت CNG خواهد بود.
وي تصريح كرد: ظرفيت قابل توجه توليد گاز طبيعي ايران و در دسترس بودن زيرساخت‌هاي گازي گسترده، بستري مهم و راهبردي براي افزايش پذيرش CNG به عنوان سوخت جايگزين در خودروهاي صنعت حمل و نقل فراهم مي‌كند. ايران با بهره‌برداري از تجربه اواخر دهه 80 خود و همچنين هدايت مصرف خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل به سمت استفاده مبتني بر پيمايش CNG مي‌تواند به‌طور موثري عدم تعادل بنزين را برطرف كرده و اتكاي خود به بنزين‌هاي وارداتي را كاهش دهد. وي در مورد مزاياي اين مدل و حركت به سمت CNG سوز كردن خودروهاي صنعت حمل و نقل كشور گفت: دولت بعدي با جايگزيني CNG به جاي بنزين، مي‌تواند نياز به واردات سوخت‌هاي گران‌قيمت تصفيه‌شده را كاهش دهد و از اين طريق، بار ذخاير ارزي كشور را كاهش داده و امنيت كلي انرژي آن را بهبود بخشد. همچنين ظرفيت قابل توجه توليد گاز طبيعي ايران را مي‌توان براي پاسخگويي به نيازهاي انرژي بخش حمل و نقل، كاهش اتلاف اين منبع ارزشمند و كمك به بهينه سازي تركيب انرژي كشور، بهتر مورد استفاده قرار داد. وي ادامه داد: اگر كاهش مصرف بنزين ناشي از CNG با رشد مستمر ظرفيت پالايش داخلي همراه شود، ايران در آينده نزديك با توجه به طرح‌هاي افزايش ظرفيت بنزين كشور به راحتي مي‌تواند به صادرات دوباره بنزين برسد و همچنين مصرف نيز با توجه به سقف مصرف كارت سوخت شخصي كنترل خواهد شد و به اين ترتيب ايران در مدت زمان كوتاهي مي‌تواند علاوه بر رفع ناترازي فعلي، بنزين مازاد توليد كند و فرصت‌هايي را براي صادرات باز كند و درآمد اضافي ايجاد كند. همچنين استفاده از CNG به عنوان سوخت حمل‌ونقل، مزاياي زيست‌محيطي را نسبت به بنزين سنتي ارايه مي‌كند، زيرا انتشار كمتر آلاينده‌ها و گازهاي گلخانه‌اي را انجام می دهد و به بهبود كيفيت هوا و كاهش ردپاي كربن كمك مي‌كند. اين كارشناس انرژي در پايان با اشاره به لزوم اجراي يك استراتژي جامع انتقال CNG اظهار كرد: همكاري با خودروسازان داخلي براي الزام توليد خودروهاي دوگانه سوز با قابليت كاركرد با بنزين و CNG. اين امر عرضه ثابت خودروهاي سازگار با CNG را براي پشتيباني از انتقال تضمين مي‌كند. پرداختن به موضوع ناترازي و عدم تعادل بنزين در چشم‌انداز انرژي كشور نيازمند رويكردي چندوجهي است. اولويت‌بندي افزايش استفاده از CNG به عنوان سوخت جايگزين براي بخش حمل‌ونقل، فرصتي استراتژيك براي كاهش اين مشكل و در عين حال بهره‌برداري از منابع فراوان گاز طبيعي ايران است. كشور با پذيرش پتانسيل CNG به عنوان يك سوخت جايگزين، نه تنها مي‌تواند با ناترازي بنزين در سريع‌ترين زمان ممكن مقابله كند، بلكه اين تغيير استراتژيك مي‌تواند به اهداف اقتصادي و امنيت انرژي كشور كمك كند.

ارسال نظر