مقام مسوول در بنياد مسكن مطرح كرد

گلايه از بانك‌ها در پرداخت وام مسكن روستايي

۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۰۱:۰۹:۱۴
کد خبر: ۳۱۴۴۷۴

گلايه از بانك در زمينه عدم پرداخت وام ساخت مسكن به مسكن روستايي رسيد. ديروز مديركل دفتر نظارت و تهيه طرح‌هاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: افزايش وام در روستاها ابلاغ شده اما بانك‌هاي عامل در پرداخت وام كارشكني مي‌كنند و هرچند در برخي از استان‌ها سرعت پرداخت وام مطلوب است اما در برخي مناطق هم روند پرداخت وام مناسب نيست.

گروه راه و شهرسازي|

گلايه از بانك در زمينه عدم پرداخت وام ساخت مسكن به مسكن روستايي رسيد. ديروز مديركل دفتر نظارت و تهيه طرح‌هاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: افزايش وام در روستاها ابلاغ شده اما بانك‌هاي عامل در پرداخت وام كارشكني مي‌كنند و هرچند در برخي از استان‌ها سرعت پرداخت وام مطلوب است اما در برخي مناطق هم روند پرداخت وام مناسب نيست. علي خوئيني ديروز در يك نشست خبري با اشاره به مقاوم سازي مسكن روستايي اظهار كرد: از سال ١٣٨۴ تا به امروز حدود ٣ ميليون واحد روستايي تحت نظر بنياد مسكن مقام سازي شده كه اين واحد در مقابل زلزله تا ٨ ريشتر هم مقاوم هستند. 

به گزارش ايلنا، وي ادامه داد: ۵۵ درصد از ۵ ميليون و ٢٠٠ هزار واحد مسكوني روستايي مقاوم سازي شده‌اند و با اين اقدام ديگر نگران آسيب‌هاي جاني پس از وقوع زلزله در روستاها نيستيم و امروز ۵۵ درصد مقاوم سازي شده است.

مديركل دفتر نظارت و تهيه طرح‌هاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي با اشاره به ادعاي وزارت جهاد كشاورزي براي تولي‌گري روستاها تاكيد كرد: مقوله تولي‌گري روستاها نياز به بررسي بيشتر دارد چراكه روستا با دو بُعد سكونت و فعاليت شكل گرفته و اينكه جهاد كشاورزي مدعي شده متولي توسعه روستا باشد، حرف سنجيده‌اي نيست. خوئيني گفت: اين ادعاي وزارت كشاورزي در حالي است كه بنياد مسكن سال‌ها تجربه كار در ساخت مسكن روستايي را دارد و بدنه كارشناسي متخصص در اين حوزه در بنياد مسكن مشغول به كار هستند و اين نهاد تجربه بازسازي مناطق سيل زده و آسيب ديده در حوادث طبيعي را دارد. وي ادامه داد: بنياد مسكن بيش از ٣ ميليون و ٧٠٠ هزار جلد سند را به مردم روستا تقديم كرديم كه اين اقدام اختلافات قوم و قبيله‌اي را در روستاها از بين برده است. مديركل دفتر نظارت و تهيه طرح‌هاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي با اشاره به شبكه سازي بنياد مسكن در سراسر كشور گفت: بنياد در تمام شهرستان نمايندگي دارد و كارشناسان  فني بنياد مسكن در سراسر كشور حضور دارند و روستا بخش جدا ناپذيري از بنياد مسكن محسوب مي‌شود. اساسا حضور بنياد مسكن در ساخت مسكن روستايي قانون كشور است و تا اين مدت هم بنياد به عنوان يك بخش غير دولتي بدون اخذ ريالي از بودجه دولت نسبت به توسعه روستايي اقدام كرده است.  خوئيني با بيان اينكه كار وزارت جهاد كشاورزي در مزرعه است، افزود: اين ادعاي وزارت جهاد كشاورزي خوشبينانه به اين دليل است از آنجايي كه بخش عمده كشاورزي در روستا بوده بنابراين بايد متولي روستا هم باشد. در حالي كه عمده كشاورزي در بخش صنعتي جدي انجام مي‌شود و در قالب در گلخانه صنعتي كه در حريم شهري است، وزارت كشاورزي از آن غافل مانده است. معتقد هستيم كه جهاد كشاورزي نمي‌تواند كار عمراني كند و با ورود وزارت كشاورزي سيستم توليد مسكن در روستاها مختل مي‌شود.  وي در پاسخ به سوالي مبني بر ايجاد وفقه‌اي در ساخت مسكن در روستاها به دليل كند شدن پرداخت وام‌هاي روستايي اظهار داشت: افزايش وام در روستاها ابلاغ شده اما بانك‌هاي عامل در پرداخت وام كارشكني مي‌كنند و هرچند در برخي از استان‌ها سرعت پرداخت وام مطلوب است اما در برخي مناطق هم روند پرداخت وام مناسب نيست و اعلام كرده‌ايم كه تنها ضامن براي اين وام‌ها بايد همان روند زنجيره‌اي ٣ نفره باشد. 

ارسال نظر