سخنگوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران خبر داد

تامين ۱۴،۱ميليارد دلار ارز واردات

۱۴۰۳/۰۳/۲۴ - ۰۰:۴۹:۳۲
کد خبر: ۳۱۴۵۵۴

از اول فروردين ماه تا ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳، ۱۴ميليارد و ۱۳۶ميليون دلار ارز براي واردات كالاهاي اساسي، دارو، كالاهاي تجاري و بازرگاني، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامين شده است.

از اول فروردين ماه تا ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳، ۱۴ميليارد و ۱۳۶ميليون دلار ارز براي واردات كالاهاي اساسي، دارو، كالاهاي تجاري و بازرگاني، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامين شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، اصغر بالسيني سخنگوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران گفت: براي كالاهاي اساسي ۳ ميليارد و ۳۶۰ ميليون دلار، براي كالاهاي تجاري و بازرگاني مبلغ ۷ ميليارد و ۹۸۱ ميليون دلار و براي خدمات ۳۰۳ ميليون دلار و براي واردات در مقابل صادرات ۲ ميليارد و ۴۹۲ ميليون دلار تأمين ارز صورت گرفت.
بالسيني بيان كرد: براي واردات كالاي اساسي كشاورزي شامل گندم، دانه‌هاي روغني و نهاده‌هاي دامي ۲ ميليارد و ۸۲۸ ميليون دلار، براي دارو، مواد اوليه دارويي و تجهيزات پزشكي ۵۳۲ ميليون دلار و در مجموع ۳ ميليارد و ۳۶۰ ميليون دلار براي كالاي اساسي و دارو ارز با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان با هدف حمايت از مصرف كنندگان و دسترسي اقشار جامعه به كالاهاي ضروري با قيمت ارزان‌تر پرداخت شد.
سخنگوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران افزود: تأمين ارز نيمايي براي «صنايع حمل و نقل و خودرو» معادل يك ميليارد و ۸۰ ميليون دلار، «صنايع تجهيزات برق و الكترونيك» معادل يك ميليارد و ۳۲۱ ميليون دلار، «صنايع معدني» معادل ۵۵۳ ميليون دلار، «ماشين آلات و تجهيزات توليد» معادل ۶۶۳ ميليون دلار و «منسوجات و پوشاك» معادل ۳۸۳ ميليون دلار صورت گرفته است. اين گروه‌هاي صنايع همچنين به ترتيب ۶۲۸، ۱۲۴، ۴۶۲، ۴۵۴ و ۲۲ ميليون دلار ارز توافقي يا واردات در مقابل صادرات تا روز ۲۳ خرداد ماه سال جاري دريافت كرده‌اند. علاوه بر اين گروه‌ها، ۳ ميليارد و ۹۸۱ ميليون دلار ارز نيمايي و ۸۰۲ ميليون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به ساير صنايع اختصاص داده شده است.
بالسيني افزود: ميانگين موزون نرخ ارز يك ماهه منتهي به ۲۲ خرداد، ۳۷ هزار و ۹۳۴ تومان براي دلار، ۴۰ هزار و ۷۱۳ تومان براي يورو، ۱۰ هزار و ۳۲۹ تومان براي درهم و ۵ هزار، ۲۲۹ تومان براي يوآن، ۴۲۲ تومان براي روبل و ۱ هزار و ۱۷۳ تومان براي لير محاسبه شده است. وي گفت: تاكنون در مجموع ۳۲ حراج شمش طلاي انجام شده در مركز مبادله ارز و طلاي ايران ۵.۲ تن طلا به ارزش ۲۲ هزار ميليارد تومان معامله شده است. همچنين ۱۷۸ هزار و ۶۱۰ قطعه انواع سكه در حراج مركز مبادله توسط متقاضيان خريداري شده است.
گفتني است، در روز ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسكناس ارز مركز مبادله ايران، دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۶۲۴ تومان، يورو با نرخ ۴۸ هزار و ۹۶۷ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۴۲۳ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همين ترتيب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۲ هزار و ۵۹۹ تومان، يورو با نرخ ۴۵ هزار و ۷۲۰ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۵۹۹ تومان بود.

ارسال نظر