تخصيص 15 ميليارد دلار ارز به واردات

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۵۸:۳۸
کد خبر: ۳۱۵۰۸۷

روند تخصيص ارز از ابتداي سال جاري تا 28 خرداد نشان مي‌دهد ۱۵ميليارد و ۱۸۴ميليون دلار ارز براي واردات «كالاهاي اساسي»، «دارو»، «كالاهاي تجاري و بازرگاني»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» تامين شده است. 

روند تخصيص ارز از ابتداي سال جاري تا 28 خرداد نشان مي‌دهد ۱۵ميليارد و ۱۸۴ميليون دلار ارز براي واردات «كالاهاي اساسي»، «دارو»، «كالاهاي تجاري و بازرگاني»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» تامين شده است. 
ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد در بازه زماني مورد بررسي ۳ ميليارد و ۵۲۷ ميليون دلار براي «كالا‌هاي اساسي و دارو»، ۸ ميليارد و ۵۹۲ ميليون دلار براي «كالا‌هاي تجاري و بازرگاني»، ۳۲۴ ميليون دلار براي «خدمات» و ۲ ميليارد و ۷۴۱ ميليون دلار براي «واردات در مقابل صادرات» تامين ارز صورت گرفت.
براساس گزارش مركز مبادله ارز و طلاي ايران، در اين مدت براي واردات كالاي اساسي كشاورزي شامل «گندم»، «دانه‌هاي روغني» و «نهاده‌هاي دامي» ۲ ميليارد و ۹۳۱ ميليون دلار و براي «دارو»، «مواد اوليه دارويي» و «تجهيزات پزشكي» ۵۹۶ ميليون دلار و در مجموع ۳ ميليارد و ۵۲۷ ميليون دلار و براي «كالاي اساسي» و «دارو» ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به كالا‌هاي ضروري با قيمت ارزان‌تر پرداخت شد.
با توجه به داده‌هاي اعلام شده مي‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسي تامين ارز نيمايي براي «صنايع حمل و نقل و خودرو» معادل يك ميليارد و ۱۷۰ميليون دلار، «صنايع تجهيزات برق و الكترونيك» معادل يك ميليارد و ۴۰۸ميليون دلار، «صنايع معدني» معادل ۵۷۳ ميليون دلار، «ماشين آلات و تجهيزات توليد» معادل ۷۴۷ ميليون دلار و «منسوجات و پوشاك» معادل ۳۹۷ ميليون دلار صورت گرفته است. اين گروه‌هاي صنايع همچنين به ترتيب ۶۵۳، ۱۳۹، ۵۲۷، ۴۹۲ و ۲۲ ميليون دلار ارز توافقي يا واردات در مقابل صادرات تا روز ۲۸ خرداد ماه سال جاري دريافت كرده‌اند.
علاوه بر اين گروه‌ها، ۴ ميليارد و ۲۹۷ ميليون دلار ارز نيمايي و ۹۰۸ ميليون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به ساير صنايع اختصاص داده شده است.
به گفته اصغر بالسيني سخنگوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران، ميانگين موزون نرخ ارز يك ماهه منتهي به ۲۸ خرداد، ۳۸ هزار و ۳۳۱ تومان براي دلار، ۴۱ هزار و ۱۶۵تومان براي يورو، ۱۰ هزار و ۴۳۷ تومان براي درهم و ۵ هزار و ۲۸۳ تومان براي يوآن، ۴۳۵ تومان براي روبل و ۱هزار و ۱۷۶ تومان براي لير محاسبه شده است.
بالسيني افزود: تاكنون در مجموع ۳۳ حراج شمش طلاي انجام شده در مركز مبادله ارز و طلاي ايران ۵.۴ تن طلا تومان معامله شده است. 

ارسال نظر