«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس بر مدار ترديد

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۰۰:۴۹:۳۴
کد خبر: ۳۱۵۲۷۷
بورس بر مدار ترديد

بورس تهران بالاخره پس از گذشت مدت‌ها توانست سبزپوش شود و روز خوبي براي سهامداران رقم بزند و به عقيده برخي از كارشناسان اين مثبت شدن بازار تا چند روزي ادامه خواهد داشت و پس از انتخاب دولت جديد بازار كمي رمق مي‌گيرد تا برنامه‌هاي اين دولت مشخص شود و در نهايت با مشخص شدن شرايط دولت چهاردهم بازار سرمايه نيز جان مي‌گيرد.

بورس تهران بالاخره پس از گذشت مدت‌ها توانست سبزپوش شود و روز خوبي براي سهامداران رقم بزند و به عقيده برخي از كارشناسان اين مثبت شدن بازار تا چند روزي ادامه خواهد داشت و پس از انتخاب دولت جديد بازار كمي رمق مي‌گيرد تا برنامه‌هاي اين دولت مشخص شود و در نهايت با مشخص شدن شرايط دولت چهاردهم بازار سرمايه نيز جان مي‌گيرد.

تا چند سال پيش بيان مي‌شد كه بازار سرمايه آينه تمام‌نماي اقتصاد كشور است و مي‌تواند سودي چند برابر تورم بدهد و به نوعي يك سد محكمي در برابر تورم است؛ اما اين روزها شاهديم با تغيير تورم كشور بازدهي بورس نيز كمتر مي‌شود. براساس آخرين اطلاعات از مركز آمار از تورم خرداد نشان مي‌دهد، سطح تورم ماهانه نسبت به ارديبهشت تغييري نكرده و ۲.۸ درصد باقي مانده است. از ميان اقلام خوراكي، بيشترين تورم ماهانه مربوط به ميوه و خشكبار بود. بين كالاهاي غيرخوراكي و خدمات نيز آموزش كمترين تورم ماهانه را داشت.

بر اساس اين گزارش، تورم نقطه به نقطه از 31 درصد در ارديبهشت به 31.9 درصد در خرداد رسيد. بالاترين تورم نقطه به نقطه در ميان كل اقلام مصرفي سبد خانوار به گروه مسكن تعلق دارد. همچنين تورم سالانه نيز نسبت به ارديبهشت اُفت كرده و از 37 درصد در ارديبهشت ماه به 36.1 درصد رسيده است. اين نرخ كمترين تورم سالانه اعلام شده از سوي مركز آمار از بهمن 99 تاكنون است.

اگر به بهار سال 99 و پيش آن بازگرديم خواهيم ديد كه بورس تهران يك روند معقول و قابل توجه دارد و حتي يك سد محكم در برابر تورم است؛ يعني سرمايه‌گذاران در هر دوره بيش از تورم سود مي‌گيرند و مي‌توانستند تعادلي ميان سرمايه‌گذاري و تورم و فشار اقتصادي برقرار كنند؛ اما اكنون سرمايه‌گذاري در بورس تبديل به يك زيان شده است و اغلب سرمايه‌گذاران حرفه‌اي نيز در اغلب اوقات با توجه به ريسك و فشار سياسي با زيان سنگين مواجه مي‌شوند.

روز جمعه انتخابات رياست‌جمهوري قرار است برگزار شود و بدين‌ترتيب اگر انتخابات به دور دوم نكشد روز شنبه احتمالا رييس دولت چهاردهم مشخص شود و آن زمان بازارهاي مالي با توجه به اينكه كدام يك از نامزدهاي رياست‌جمهوري، منتخب مردم شده‌اند واكنش نشان مي‌دهند. بسياري از كارشناسان عقيده دارند كه اگر يكي از كانديداهاي اصلاح‌طلب بتواند با آراي مردمي رييس دولت چهاردهم شود بازارهاي مالي خصوصا بورس واكنش نشان خواهد داد و همگي براي چند روز مثبت خواهند شد و پس از آن با توجه به سياست‌ها و مسير دولت جديد روندي پيش مي‌گيرند. در مقابل اگر كانديدهاي اصولگرا رييس دولت چهاردهم شوند ممكن است بازارهاي مالي واكنش منفي نشان دهند و به نوعي نزولي شوند و پس از آن با ارايه برنامه‌هاي جديد بازار بتواند روند صعودي به خود بگيرد.

فردين آقابزرگي، كارشناس بازار سرمايه درخصوص انتخابات رياست‌جمهوري در صفحه خود نوشت: نگاه دولت ذي‌نفعانه است و معمولا تصميماتي اتخاذ مي‌شود كه بعضا برخلاف منافع سهامداران به‌ويژه سهامداران خرد است. اين عوامل كماكان به جاي خود باقي است و نمي‌توان انتظار داشت كه با جايگزيني دولت براي مثال دولت اصلاح‌طلب و وعده‌هايي كه كانديدا‌ها مطرح مي‌كنند، فضاي بورس تغيير كند. متاسفانه زيرساخت‌هاي لازم به لحاظ ابعاد حقوقي و به لحاظ مشاركت بخش خصوصي در اتخاذ چنين تصميماتي وجود ندارد و مادامي كه اصلاحات بنيادين انجام نشود، فضاي بورس به همين شكل ادامه خواهد داشت.

بورس به اظهارات كانديدا‌هاي رياست‌جمهوري نه تنها واكنش مثبت نشان نمي‌دهد، بلكه اين واكنش منفي است، بورس حركت خودش را خواهد كرد و در اين بين اگر پايداري در امر سرمايه‌گذاري، انتخاب پرتفوي مناسب و متنوع و تخصيص بهينه سرمايه‌گذاري از محل پس‌انداز رعايت شود، اين بازار قابليت كسب بازدهي و سودآوري حتي بيشتر از بقيه بازار‌ها را دارد، اما لزوما اين اتفاق الان با اصلاح و تغيير بدنه دولت احتمال محقق شدن آن پايين است، اما به لحاظ تكنيكال حتما اين اتفاق خواهد افتاد، هرچه مي‌گذرد به زمان شكوفايي بورس نزديك‌تر مي‌شويم. صنايع بورسي كه دولت بيشتر متوجه آنهاست، اتفاقا صنايع امن‌تري هستند؛ مثل صنايع پتروشيمي، پالايشي، فولادي، كاني فلزي و غيرفلزي. بيش از ۶۰ درصد از سود كل شركت‌هاي بورس و فرابورس ما از اين صنايع به دست مي‌آيد و بنابراين به جز اين صنايع كه من اسم تك‌صنعت يا تك‌سهم را روي آنها مي‌گذارم، ساير صنايع ممكن است در بلندمدت مورد گزند سياست‌هاي اقتصادي و تصميمات دولت قرار بگيرند و ريسك بيشتري را به سرمايه‌گذار بازار سرمايه تحميل كنند.

قابليت پيش‌بيني بورس را بايد در دو وجه ديد؛ يكي ارزندگي شاخص كه بين سه تا سه و نيم ميليون واحد ارزش دارد، آن هم از نگاه تطبيق بازدهي با ساير بازارها. شاخص كل بايد بين سه تا ۳.۵ ميليون واحد باشد، چون اندازه بازار سرمايه در اين حد مي‌ارزد؛ كمااينكه ارزش دلاري بازار از ۳۰۰ ميليارد دلار به كمتر از ۱۲۰ ميليارد دلار كاهش پيدا كرده و بايد تطبيق پيدا كند. دوم، بررسي احتمالي است كه شاخص معاملات فيزيكي چقدر مي‌شود؟ متاسفانه در اين فضاي اقتصادي و تغييرات روزانه، پيش‌بيني شاخص ممكن است با يك خطاي بزرگي مواجه شود كه حداقل ۴۰ درصد بازدهي حول و حوش تورم مورد انتظار است، يعني انتظار مي‌رود شاخص كل بورس حداقل به دو ميليون و ۸۰۰ واحد برسد.

 

بورس در آينه معاملات

طي معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 14 هزار و 128 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 65 هزار و 275 واحد رسيد.شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 2هزار و 906 واحدي در رقم 668 هزار و 713 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 141 واحدي به رقم 22 هزار و 101 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 2 واحد به سطح 116 هزار و 541 واحد رسيد. روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار پس از 3 هفته مثبت شد و 96 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. در اين روزنماد شتران بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 32 ميليارد تومان بود. پس از شتران، نمادهاي نوري، وخارزم، ونوين و شبندر بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي فملي، خساپا، وبصادر، خوساز و سامان تعلق داشت.

در روز معاملاتي كه گذشت نمادهاي فملي، فولاد و شستا نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي مبين، وبملت و شغدير از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، هرمز و زاگرس بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي مارون، خاور و ماديرا نمادهايي هستند كه اثر كاهنده بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد وبملت بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و خودرو در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز خاور، وهامون و سامان بيشترين تراكنش را داشتند.

روز گذشته ارزش معاملات كل بازار سهام به 105 هزار و 379 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 95 هزار و 803 ميليارد تومان بود كه 91 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 31 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 318 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد فملي بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 121 ميليارد تومان بود. پس از فملي، شپنا بيشترين ارزش معاملات را داشت و خاور رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وصندوق و وبملت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 370 ميليون سهم در صدر قرار گرفته است. خاور در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد ذوب و وخارزم نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات دوشنبه، 252 نماد صف خريد داشتند و 112 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 186 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 484 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 34 درصدي به 329 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر