رييس كميسيون كشاورزي مجلس از حذف تعرفه صادرات كشاورزي در برنامه هفتم خبر داد

ضربه بزرگ تجارت از «دموراژ»

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۰۱:۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۱۵۲۹۴

رييس كميسيون كشاورزي مجلس از حذف تعرفه صادرات محصولات كشاورزي در برنامه هفته توسعه خبر داد و گفت: هيچ دستگاهي حق گذاشتن تعرفه براي محصولات صادرات كشاورزي ندارد.

تعادل | گروه تجارت |

رييس كميسيون كشاورزي مجلس از حذف تعرفه صادرات محصولات كشاورزي در برنامه هفته توسعه خبر داد و گفت: هيچ دستگاهي حق گذاشتن تعرفه براي محصولات صادرات كشاورزي ندارد. براساس آماري كه اين نماينده مجلس اعلام كرده، بابت توقف كشتي و عدم تخليه بار كشتي‌ها در بنادر، معادل خريد ۳۰ كشتي اقيانوس پيما در ۷ سال گذشته ارز از دست داده ايم؛ چرا كه به ازاي هر ۲۴ ساعت توقف كشتي ۵۰ هزار تني در بنادر ۱۰۰ هزار دلار بايد دموراژ پرداخت شود و دليل اصلي آن عدم تخصيص و پرداخت به موقع ارز از سوي بانك مركزي است كه در برنامه هفتم توسعه آمده است كه از توقف اينچنيني كشتي‌ها در بنادر و دموراژ آنها جلوگيري شود. رييس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در نشست با اصحاب رسانه با تاكيد بر اينكه با از ظرفيت ۲۵۰ هزار نفر فارغ التحصيل بخش كشاورزي در كشور استفاده بيشتري شود، گفت: : بخش كشاورزي سه برابر صنعت براي اقتصاد كشور بهره وري دارد و با داشتن ۴,۵ ميليون نفر بهره‌بردار قوانين مندرسي در آن وجود داشت كه با همت مجلس اصلاح شد. محمد جواد عسگري با اشاره به اينكه قوانين مندرسي در بخش كشاورزي وجود داشت كه در مجلس رفع شده است: به‌طور نمونه شوراي قيمت گذاري محصولات كشاورزي ايجاد شد كه تا قيمت‌هاي خريد تضميني محصولات كشاورزي با نرخ واقعي‌تر تعيين شود؛ به‌طوري‌كه در نهايت نرخ گندم براي سال زراعي جاري به ازاي هر كيلوگرم ۱۷,۵ هزار تومان تعيين شد و رضايت نسبي كشاورزان را دربر داشت.

 

خودكفايي در گندم

به گزارش «تعادل» او به آمار توليد گندم در كشور نيز گريزي زد وگفت: در سال جاري انتظار داريم كه به خودكفايي مطلق در توليد گندم برسيم و
پيش بيني مي‌شود كه حدود ۱۲ تا ۱۳ ميليون تن گندم در كشور توليد شود.

بنابر اظهارات رييس كميسيون كشاورزي مجلس، الگوي كشت كشاورزي كه سال‌ها بود معطل مانده بود، اجرايي شد. همچنين كشت قراردادي در قالب برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده دنبال مي‌شود و كنار آن قيمت تضميني محصولات كشاورزي نيز به مرحله اجرا رسيده است.

عسگري همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه گفت: پرداخت و حمايت‌هاي بيمه در تسهيلاتي به زنجيره‌هاي توليد اختصاص داده مي‌شود، سامانه‌هاي كشاورزي هوشمند و آبياري زير سطحي راه‌اندازي خواهد شد.

او در عين حال ابراز اميدواري كرد: با اقداماتي كه در برنامه هفتم توسعه وجود دارد بتوانيم مشكلات آب در بخش كشاورزي حل كنيم.

 

هزينه واردات روغن معادل كل

هزينه آموزش عالي است

رييس كميسيون كشاورزي مجلس با اشاره به اينكه افزايش سرمايه بانك كشاورزي براي افزايش ارايه تسهيلات به بخش كشاورزي در اين برنامه ديده شده، تصريح كرد: همه بانك‌ها مكلفند كه ۱۵ درصد از تسهيلات خود را در اختيار بخش كشاورزي قرار دهند. همچنين اميدواريم با سند‌دار كردن اراضي كشاورزي اميدواريم كه كشاورزان بتوانند از ظرفيت‌هاي اعتباري موجود براي دريافت تسهيلات با توجه به ارزش و اعتبار زمين خود تسهيلات بانكي دريافت كنند. وي با اشاره به ديگر موارد برنامه هفتم توسعه در بخش كشاورزي گفت: در اين برنامه كشت محصولات تراريخته ممنوع شده است.

عسگري با بيان اينكه ۹۰ درصد نياز كشور به روغن از محل واردات تامين مي‌شود، گفت: در اين برنامه وزارت جهاد كشاورزي مكلف شده كه در قالب يكي از معاونت‌ها سازمان پنبه ودانه‌هاي روغني ايجاد كنند. او ميزان هزينه واردات روغن را معادل ۲۵ درصد از كل واردات كالاهاي اساسي است كه ارزش آن ۱۰ تا ۱۶ ميليارد دلار است، اعلام كرد، كه معادل كل هزينه آموزش عالي در كشور است. عسگري ابراز اميدواري كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اميدواريم كه از ميزان واردات كاسته و به توليد محصول افزوده شود.

رييس كميسيون كشاورزي مجلس همچنين عنوان كرد كه در اين برنامه افزايش توليد محصولات گلخانه‌اي تا پايان سال برنامه هفتم به ۱۰ ميليون تن افزايش يابد.

همچنين بنابر اعلام او، برداشتن تعرفه صادرات محصولات كشاورزي در برنامه هفته توسعه آمده و هيچ دستگاهي حق گذاشتن تعرفه براي محصولات صادرات كشاورزي ندارد. اين اقدام در ماده ۲۳ قانون احكام بالادستي هم به آن تاكيد شده است. رييس كميسيون كشاورزي مجلس گفت: اميدواريم كه در انتخابات پيش رو شخصي به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شود كه سابقه جهادي و توان اجرايي و كارايي لازم براي اجراي اين برنامه‌ها را داشته باشد.

 

در واردات ذرت فساد وجود دارد

رييس كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه در دولت بعدي نيازمند ديپلماسي فعال براي دريافت حقابه از كشور تركيه هستيم، گفت: تركيه حقابه سوريه عراق و بخشي از ايران را از بين برده است و آب آن را با ايجاد سد مهار كرده است كه اميدواريم با ديپلماسي مناسب اين موارد رفع شود. عسگري افزود: در اين برنامه همچنين براي آلودگي منابع آبي جرم انگاري شده است كه صيانت بهتري از منابع آبي كشور صورت گيرد. او با بيان اينكه براساس بررسي‌هاي انجام شده در واردات ذرت فساد وجود دارد، گفت: اميدواريم كه با كمك مجلس دست رانتخوران و مفسدان را كوتاه كنيم.

هزينه دموراژ معادل خريد ۳۰ كشتي اقيانوس پيما است

رييس كميسيون كشاورزي مجلس همچنين بيان كرد: بابت توقف كشتي و عدم تخليه بار كشتي‌ها در بنادر، معادل خريد ۳۰ كشتي اقيانوس پيما در ۷ سال گذشته ارز از دست داده ايم؛ چرا كه به ازاي هر ۲۴ ساعت توقف كشتي ۵۰ هزار تني در بنادر ۱۰۰ هزار دلار بايد دموراژ پرداخت شود و دليل اصلي آن عدم تخصيص و پرداخت به موقع ارز از سوي بانك مركزي است كه در برنامه هفتم توسعه آمده است كه از توقف اينچنيني كشتي‌ها در بنادر و دموراژ آنها جلوگيري شود. عسگري ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه همچنين برقي كردن چاه‌هاي كشاورزي نيز ديده شده و وزارت نيرو مكلف است كه با وام‌هاي
كم بهره و داراي تنفس اين مهم را اجرايي كند.

ارسال نظر