‌رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كاميون‌داران با اعلام افزايش ۳۰ درصدي كرايه حمل بار عنوان كرد

دولت به رانندگان بار بي‌مهري كرد

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۲۳:۲۸:۴۹
کد خبر: ۳۱۵۳۶۲

به گفته نايب‌رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كاميون‌داران حداقل افزايش كرايه حمل بار بايد 45 تا 50 درصد باشد اما با افزايش 30 درصدي كم انصافي كردند.

به گفته نايب‌رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كاميون‌داران حداقل افزايش كرايه حمل بار بايد 45 تا 50 درصد باشد اما با افزايش 30 درصدي كم انصافي كردند. او تصريح كرد: دولت به رانندگان بي‌مهري كردو سيد جلال موسوي، نايب‌رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كاميون‌داران درباره افزايش 30 درصدي كرايه حمل بار اظهار كرد: به‌طور قطع خواسته افزايش 80 تا 90 درصدي برخي از رانندگان مورد قبول نبود اما اين 30 درصد هم كفاف هزينه‌هاي رانندگان و بخش بار را نمي‌دهد. مي‌دانيم وقتي كرايه بار افزايش پيدا كند، هزينه آن را مصرف كننده نهايي مي‌پردازد و نمي‌توان كرايه‌ها را به يك‌باره تا 80 درصد افزايش داد اما اين افزايش 30 درصدي كرايه هم كم انصافي بود.

وي در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: در حالا حاضر كرايه حمل بار با 22 تن از بندرعباس تا تهران حدود 20 ميليون تومان است كه اگر افزايش 80 درصدي اعمال مي‌شد به اين كرايه 16 ميليون تومان بايد اضافه مي‌شد كه اين خواسته هم غير ممكن بود و خواسته كانون هم اين عدد نبود و با اين عدد هم مخالفت كرديم.

نايب‌رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كاميون‌داران كشور با بيان اينكه از بهمن ماه سال گذشته درخواست افزايش كرايه حمل را داده بوديم اما اعمال آن از خرداد ماه امسال اجرا شد، گفت: عدد معقول براي افزايش كرايه از نظر ما 45 تا 50 درصد بود اما موافقت نكردند. معتقديم قيمت گذاري نبايد از سوي ستاد تنظيم بازار انجام شود و 2 سال است كه قيمت‌گذاري از سوي اين نهاد مورد بررسي و اعمال مي‌شود. هيچ افزايشي براي حق توقف كاميون در نظر گرفته نشده است در حالي كه يك كاميون براي انجام عمليات تخليه و بارگيري ساعت‌ها معطل مي‌ماند.

موسوي افزود: حداقل هزينه براي خريد يك كاميون در حال حاضر 5 ميليارد تومان است، يك راننده چقدر بايد درآمد داشته باشد تا بتواند اقساط اين هزينه‌ها را بپردازد، بايد توجه داشت كه اين تنها يك بخش از هزينه‌هاي يك راننده است. تعميرات ماهانه يك كاميون سر سام‌آور است به‌طوريكه در حال حاضر يك واشر سرسيلندر يك ميليون و دويست هزار تومان و دستمزد نصب آن بيش از 2 ميليون تومان است و هزينه تعويض روغن 5 الي 6.5 ميليون تومان تمام مي‌شود.

وي با اشاره به درآمد ماهانه هر راننده كاميون اظهار داشت: حقوق يك راننده كه مالك كاميون نيست حدود 25 تا 28 ميليون تومان است و مشخص نيست همين راننده براي ماه بعدي باري براي حمل با كاميون صاحب كار داشته باشد. اين در حالي است كه همين راننده ممكن است در روز 21 ساعت رانندگي كند هر چند كه بايد بگويم ممكن است در يك حمل بار 3 روز هم معطلي در بندرعباس داشته باشد. در نهايت همين راننده در ماه به‌طور متوسط و ميانگين 8 هزار كيلومتر پيمايش دارد.

موسوي تاكيد كرد: تصميم‌گيران براي تعيين نرخ حمل بار در فصل گرما در محيط خنك اداري و در فصل سرما در محيط گرم قيمت تعيين مي‌كنند حال اينكه راننده هم در گرما و هم سرما در جاده‌هاي بياباني و كوهستاني در حال كار است و اين مسوولان اداري‌ اين سختي كار را درك نمي‌كنند.

نايب‌رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كاميون‌داران كشور تاكيد كرد: به رانندگان ظلم مي‌كنند اما رانندگان در تمام دولت‌ها در هر شرايط بحراني سيل، زلزله، افزايش بار و ... از خدمت دريغ نمي‌كند. دولت به رانندگان بي‌مهري كرد و سختي كار و مشقت و معيشت رانندگان را به حساب نمي‌آوردند و اين روزها هم اين بي‌مهري‌ها تكرار مي‌شود. اگر مي‌گويند امكان در نظر گرفتن شغل رانندگي در بخش بار جزو مساغل سخت نيست حداقل به ما ظلم هم نكنند.

ارسال نظر