كدام خودروها ارزان شدند؟

ايست قيمت در بازار خودرو

۱۴۰۳/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۹:۰۹
کد خبر: ۳۱۵۴۶۲
ايست  قيمت  در بازار خودرو

قيمت خودرو، چهارشنبه هفته گذشته 6 تير 1403، بدون هيچ‌ تغييري به كار خود ادامه داد و با اين شرايط خودروهاي داخلي و مونتاژي همچنان ثبات قيمت داشتند.

تعادل|

قيمت خودرو، چهارشنبه هفته گذشته 6 تير 1403، بدون هيچ‌ تغييري به كار خود ادامه داد و با اين شرايط خودروهاي داخلي و مونتاژي همچنان ثبات قيمت داشتند. تحليلگران مي‌گويند بازار نفس خود را حبس كرده و به خروجي انتخابات نگاه مي‌كند. اما برخي ديگر معتقدند كه بازار خودرو در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري ناگهان از ركود خارج شده و با جهش قيمت‌ها، بار ديگر به صدر اخبار راه يافته است. ناگفته نماند، قبل از شروع شيب صعودي قيمت و در شرايطي كه بازار در ركود بي‌سابقه‌اي به سر مي‌برد هم، خودرو موضوعي كليدي در برنامه‌هاي مورد توجه كانديداهاي انتخابات 1403 بود. در همين حال، رييس پيشين اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران معتقد است كه در يك ماه گذشته اتفاق چشمگيري را در بازار خودرو تجربه نكرده‌ايم و بازار به دليل ضعف عرضه همچنان در ركود به سر مي‌برد. در اين يك ماهه قيمت خودرو‌هاي خارجي ۱۰ تا ۱۲ درصد كاهش داشته است و سير قيمت خودرو‌هاي داخلي نيز كاهشي بوده است.

 

كدام خودروها ارزان شدند؟

استپ قيمت خودرو در هفته‌اي كه گذشت، ركوردي عجيب در اين خصوص ثبت كرد. فعالان بازار خودرو معتقدند تعطيلي ميان هفته گذشته، يكي از دلايل اصلي ثبات قيمت خودرو‌هاي داخلي محسوب مي‌شود. به نظر مي‌رسد فعالان اين بازار در انتظار تعيين سرنوشت انتخابات رياست‌جمهوري 1403 هستند و در صورتي كه انتخابات به دور دوم كشيده شود سرنوشت اين بازار نامعلوم خواهد بود. از سوي ديگر، از آنجايي كه دلار هم كمي روند كاهشي به خود گرفته است، اين امر نشان مي‌دهد، اين بازار هم نيم‌نگاهي به انتخابات پيش‌رو دارد. با وجود اينكه پرطرفدارهاي داخلي و مونتاژي‌ها هفته گذشته هم تغيير قيمتي را تجربه نكردند.

در همين حال، رييس پيشين اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران آخرين قيمت انواع خودروهاي داخلي، مونتاژي و وارداتي در بازار را تشريح كرد. سعيد موتمني، رييس پيشين اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران درباره آخرين وضعيت بازار خودرو توضيح داد: در يك ماه گذشته اتفاق چشمگيري را در بازار خودرو تجربه نكرده‌ايم و بازار به دليل ضعف عرضه همچنان در ركود به سر مي‌برد. در اين يك ماهه قيمت خودروهاي خارجي ۱۰ تا ۱۲ درصد كاهش داشته است و سير قيمت خودروهاي داخلي نيز كاهشي بود.

وي افزود: تب انتخابات هم به ركود بازار دامن زده و مردم را براي معامله محتاط كرده است و همه در انتظار تعيين وضعيت رياست‌جمهوري هستند. موتمني اظهار كرد: خودروهاي ثبت‌نامي چه از انواع خارجي باشند چه داخلي و مونتاژي بر متعادل كردن بازار تاثيرگذار نيستند چون از قيمت خودروهاي مشابه در بازار ۶۰درصد تا ۷۰درصد ارزان‌تر هستند و تقاضايي كه براي آنها وجود دارد از نوع كاذب به شمار مي‌آيد زيرا متقاضيان، اين خودروها را با هدف مصرف ثبت‌نام نمي‌كنند، ضمن اينكه تعداد خودروهايي كه به اين شكل عرضه مي‌شود نسبت به تقاضايي كه براي آنها وجود دارد كم است. رييس پيشين اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران خاطرنشان كرد: اين ضعف عرضه در بازار خودرو به فاصله قيمت خودروهاي ثبت‌نامي و خودروهاي موجود در بازار دامن زده و شكاف قيمتي آنها را افزايش داده است. اگر فاصله قيمت خودروهاي ثبت‌نامي با قيمت خودرو در بازار چيزي حدود ۱۰ درصد بود ديگر كسي به قصد سرمايه‌گذاري سراغ اين خودروها نمي‌رفت و تنها مصرف‌كنندگان واقعي براي خريد آنها ثبت‌نام مي‌كردند. وي تصريح كرد: دولت محترم واردات ۱۰۰هزار خودرو را در سال ۱۴۰۲ به مردم وعده داده بودند و اگر حتي نصف اين تعداد خودرو وارد و به بازار عرضه شده بود اكنون بازار متعادل‌تري داشتيم، در همين حال گفتني است كه علاوه بر واردات توليد نيز متناسب با نياز بازار صورت نمي‌گيرد.

 

آخرين قيمت انواع خودرو

آخرين قيمت انواع خودروهاي داخلي، مونتاژي و وارداتي بر اساس اعلام اين مقام صنفي به شرح زير است. «كوييك اِس ۴۱۸ ميليون تومان، كوييك اتوماتيك ۵۴۰ ميليون تومان، سورن ۷۶۰ ميليون تومان، 207 اتومات سقف شيشه‌اي يك ميليارد و ۲۳ ميليون تومان، دنا اتومات يك ميليارد تومان، پژو پارس ۶۷۵ ميليون تومان، دنا بدون سان‌روف ۸۳۵ ميليون تومان، دنا توربو دنده‌اي ۹۴۰ ميليون تومان، هايما S۸ يك ميليارد و ۹۳۰ ميليون تومان، هايما S۷ يك ميليارد و ۶۷۰ميليون تومان، ديگنيتي پرستيژ ۲ ميليارد و ۳۸۰ ميليون تومان، تيگو۸ پرومكس ۳ ميليارد و ۴۰ ميليون تومان، تيگو۷ پريوم ۲ ميليارد و ۵۰ ميليون، لاماري ۲ ميلياردي و ۱۰۰ ميليون، لاماري هيبريد ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون، النترا ۲ ميليارد و ۹۰۰ ميليون، سلتوس ۳ ميليارد و ۳۵۰ ميليون، كرِتا ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون، كرولا ۳ ميليارد و ۱۰۰ ميليون.»

 

قيمت انواع خودروهاي داخلي و مونتاژي

اما با توجه به قيمت‌هاي وب‌سايت ايران‌جيب، قيمت خودروهاي داخلي و خارجي تغييري نداشته است. كوييك S دنده‌اي با مدل 1403 يكي از ارزان‌ترين هاچ‌بك‌هاي بازار داخلي به شمار مي‌رود. اين خودرو كه طي دو هفته پيش پنج ميليون تومان گران‌تر شده بود، اين هفته يك ميليون تومان ديگر افزايش قيمت پيدا كرد و سرانجام به نرخ 420 ميليون تومان رسيد. شاهين G با مدل 1403، سدان لوكس توليدي شركت سايپا كه طي هفته گذشته تنها رشد قيمت سه ميليون توماني را ثبت كرده بود، اين هفته با 9 ميليون تومان ديگري كه گران‌تر شد، به نرخ 727 ميليون تومان رسيد. پژو 207i دنده‌اي نيز طي دو هفته پيش 12 ميليون تومان گران‌تر شده بود، از ابتداي هفته گذشته دو ميليون تومان ديگر افزايش قيمت داشت و به نرخ 747 ميليون تومان رسيد. پژو پارس LX TU5 يكي از محصولات پر سر و صداي ايران خودرو است كه با انتشار خبر توقف توليد آن، با رشد باورنكردني 50 ميليون توماني روبه رو شد و وارد كانال 885 ميليون تومان شد. از آن‌سو، قيمت خودروهاي مونتاژي و وارداتي نيز در ثبات كامل به سر مي‌برند. جك J4 آپشنال ارزان‌ترين خودرو مونتاژي كرمان‌موتور است كه از ابتداي روند معاملات شنبه گذشته 18 ميليون تومان ارزان‌تر شده و با نرخ 802 ميليون توماني به فروش مي‌رسد. ام‌وي‌ام X22 پرو دنده‌اي يكي از جديدترين محصولات مديران خودرو و فيس‌ليفت X22 به شمار مي‌رود كه هفته گذشته 14 ميليون تومان ارزان‌تر شد و به نرخ 945 تومان خريد و فروش مي‌شود. فيدليتي پرايم نيو پنج‌نفره يكي از كراس‌اوورهاي محبوب بهمن موتور است كه با 80 ميليون تومان رشد قيمتي كه پيدا كرد به نرخ يك ميليارد و 920 ميليون تومان رسيد.

 

قيمت خودرو به كدام سو مي‌رود؟

عمادالدين جعفري، كارشناس بازار خودرو در پاسخ به اين پرسش اعلام كرده: بازار خودرو همچنان در ركود به سر مي‌برد و هيچ اتفاقي، حتي نوسانات نرخ ارز و انتخابات رياست‌جمهوري روي آن تأثيرگذار نيست. در حال حاضر انواع خودروهاي وارداتي از جمله سوزوكي، تويوتا و هونگچي چيني با افت قيمت شديد در بازار روبه رو هستند و به نظر مي‌رسد كه قيمت‌هاي پايين‌تر را نيز تجربه خواهد كرد. او به تجارت نيوز گفته است: بازار خودروهاي مونتاژي هم وضعيت چندان جالبي ندارد و ركود اين بازار، خصوصاً در خودروهاي مونتاژي بالاي دو ميليارد تومان به چشم مي‌خورد. برخي از شركت‌هاي مونتاژكار براي مقابله با اين موضوع، طرح‌هاي فروش اقساطي راه‌اندازي كردند و اين باعث مي‌شود تا خودروهاي مونتاژي با قيمت كمتر از دو ميليارد تومان نيز اختلاف چنداني از كارخانه تا بازار نداشته باشند.