وعده ساخت آپارتمان در يك سال

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۰۱:۳۵:۱۳
کد خبر: ۳۱۵۶۰۳

شهردار تهران درباره ساخت مسكن در تهران نيز گفت: توسعه صنعتي سازي مسكن را در تهران در دستور كار داريم تا سرعت ساخت از ۴ تا ۵ سال به يك تا يك و نيم سال برسد و الگوهاي آن در حال طراحي است.

شهردار تهران درباره ساخت مسكن در تهران نيز گفت: توسعه صنعتي سازي مسكن را در تهران در دستور كار داريم تا سرعت ساخت از ۴ تا ۵ سال به يك تا يك و نيم سال برسد و الگوهاي آن در حال طراحي است.

عليرضا زاكاني در حالي تسريع در ساخت مسكن را وعده داده است كه هم اينك عرف ساخت آپارتمان در تهران و ايران 18 ماه است، اما تكميل پروژه‌هاي ساختماني دولتي بنا به دلايل مختلف از جمله نبود زيرساخت‌هاي شهري، يا تنگناي بودجه‌اي نه تنها تا 5 سال كه تا بيش از 12 سال نيز به طول انجاميده است. از جمله اين پروژه‌ها، مي‌توان به مسكن مهر اشاره كرد كه در بيابان‌هاي اطراف شهرها و بدون امكانات و زيرساخت‌هاي شهري كلنگ زده شد اما مصايب تكميل آن به دولت‌هاي بعدي سرايت كرد.
 در اين حال، زاكاني ديروز درحالي وعده ساخت سريع آپارتمان داد كه طي سه سال گذشته در چهارچوب نهضت ساخت مسكن موسوم به توليد 4 ميليون مسكن در 4 سال، خود را موظف به ساخت 180 هزار واحد مسكوني جديد در پايتخت كرده است، اما تا كنون اين وعده تحقق نيافته است، يعني هيچ يك از 180 هزار واحد مسكوني مورد نظر ساخته، تكميل و تحويل متقاضيان نشده است.

ديروز پايانه جديد شرق در حالي كه هنوز تكميل نشده و قرار است طي سه ماهه آينده، پايانه شرق قديم تخليه شده و به محل جديد كوچ داده شود، افتتاح شد.

شهردار تهران در اين مراسم، علاوه بر اظهاراتي كه درباره ساخت سريع مسكن عنوان كرد، گفت: فاز نخست پايانه شرق امكاني را ايجاد كرده كه تا سه ماه آينده پايانه شرق پنج هكتاري قديم تخليه و به محل جديد منتقل شود. همچنين براي پايانه جنوب و غرب طراحي‌ انجام شده كه به خارج از تهران منتقل شوند.

به گزارش ايسنا، عليرضا زاكاني در آيين آغاز عمليات اجرايي پروژه توسعه شرقي خط ۲ مترو و اتمام فاز نخست پرديس مسافري شرق تهران گفت: براي پايانه شرق جديد به دنبال اين بودند كه پايانه را تبديل به موزه كنند چراكه فكر مي‌كردند امكان ندارد با كاربري اوليه پايانه، اين مجموعه را تكميل و راه‌اندازي كنند.

شهردار تهران تأكيد كرد: مترو نيز ظرف يك سال آينده با توسعه شرقي خط ۲ و همچنين تراموا سبك شهري كه در چين براي انتخاب نوع آن مذاكره در حال انجام است و انتهاي اين خط براي استقرار دپوي اين مد حمل‌ونقلي در اين محدوده خواهد بود، از برنامه‌هاي اين دوره مديريت شهري است؛ البته فعلا تاكسيراني و اتوبوسراني در مجموعه ارايه خدمات مي‌كنند و از سوي ديگر مجموعه شهروند نيز با افتتاح فروشگاهي فرصت خدمت به شهروندان شرق تهران را فراهم مي‌كند.
وي افزود: مجموعه تفريحي نيز در كنار مجموعه سرخه‌حصار ايجاد مي‌شود كه در كل مي‌تواند فرصت گردشگري جديدي را براي تهران فراهم كند. ما به‌شدت در حال توسعه خطوط مترو هستيم. خطوط ۴، ۶ و ۷ مراحل تكميلي را طي مي‌كنند و خط ۸، ۹ و ۱۰ احداثش آغاز و احداث خط ۱۱ نيز ظرف هفته‌هاي آينده شروع خواهد شد. به اين ترتيب تمام خطوط خود را فعال كرده‌ايم. در شرايط فعلي هر كيلومتر مترو سه هزار ميليارد تومان به قيمت امروز پول نياز دارد تا به ۴۹۳ كيلومتر خط مترو دست پيدا كنيم كه در حال حاضر ۱۹۱ كيلومتر باقي‌مانده و بخش عمده آن آغاز شده و خط ۱۱ مترو نيز در هفته‌هاي آينده آغاز خواهد شد كه به اين ترتيب با عددي نزديك به ۶۰۰ همت توسعه را آغاز كرده‌ايم.
وي ادامه داد: طرحي براي تهران داريم و شهر را به حال خود رها نكرده‌ايم. امسال چشم مردم تهران به ده‌ها هزار تاكسي و اتوبوس كه عمده آنها برقي است، روشن مي‌شود. يكي از طرح‌ها براي تهران انتقال باراندازهاي تهران و پايانه‌هاي مسافربري به خارج از شهر است. فاز نخست پايانه شرق امكاني را ايجاد كرده كه تا سه ماه آينده پايانه شرق پنج هكتاري قديم تخليه و به محل جديد منتقل خواهد شد. همچنين براي پايانه جنوب و غرب طراحي‌ انجام شده كه به خارج از تهران منتقل شود و در سطح تهران تنها چند پايانه موقت براي سوار كردن مسافر وجود خواهد داشت و در شهر تهران ديگر دپوي اتوبوس‌هاي روشن كه آلودگي ايجاد مي‌كنند، نخواهيم داشت.

شهردار تهران ادامه داد: ايجاد مجتمع تفريحي، هتل و استفاده از ظرفيت سرخه حصار در كنار پايانه جديد شرق صورت مي‌گيرد. اساس اين كار از دو ماه و نيم ديگر و انتقال مجموعه فعلي پايانه شرق انجام مي‌شود و سيستم نويني براي خدمت به مسافرين در آن حاكم خواهد بود. 

در اين حال، ظهراب زاده، معاون فني متروي تهران از افتتاح مرحله اول پرديس مسافربري شرق به عنوان طرح تركيبي مسافربري شهر تهران خبر داد.
به گزارش ايلنا، معاون فني متروي تهران در آيين افتتاح مرحله يك پرديس مسافربري شرق گفت: ارزش ريالي اين پايانه ۸ هزار ميليارد تومان برآورد شده است.
ظهراب‌زاده افزود: مساحت اين پايانه ۱۳۰ هزار متر مربع و ساختمان اصلي ۲۵ هزار متر مربع در سه سطح طراحي شده است.
معاون فني متروي تهران گفت: بخش توسعه شرقي خط ۲ مترو كه سال‌ها مطرح بود، اما اجرا نشده بود امروز كلنگ زني مي‌شود و با طول ۴ كيلومتر و دو ايستگاه، يكي مياني و يكي در پايانه شرق طبق برنامه يك‌ساله انجام مي‌شود.
وي افزود: به تدريج تعاوني‌هاي پايانه سابق و همچنين پايانه دردشت به اين پرديس منتقل مي‌شود.

ارسال نظر