اهميت مقابله با تورم

۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۳:۳۱:۳۳
کد خبر: ۳۱۵۶۵۴
اهميت مقابله با تورم

اكثريت مردم آنها كه راي ندادند و ۸۰ درصد از كساني كه راي ندادند، خواهان براندازي نيستند، آنها تنها مي‌خواهند از اين وضع بيرون بيايند. اگر ۸۰ درصد ۶۰ درصدي كه راي ندادند را به جريان اعتدال اضافه كنيد، خواهيد ديد چه اكثريتي تحت تاثير تندروي گروه مخالف قرار گرفته است.

غلامرضا سلامي

اكثريت مردم آنها كه راي ندادند و ۸۰ درصد از كساني كه راي ندادند، خواهان براندازي نيستند، آنها تنها مي‌خواهند از اين وضع بيرون بيايند. اگر ۸۰ درصد ۶۰ درصدي كه راي ندادند را به جريان اعتدال اضافه كنيد، خواهيد ديد چه اكثريتي تحت تاثير تندروي گروه مخالف قرار گرفته است. اين گروه تندرو هم اصلا با اصولگرايان سنتي نسبتي ندارند، چهره‌هاي شاخص اصولگرايي هم از اعتدال حمايت مي‌كنند و نه از تندروي. بايد به مردم گفت كشور در مرحله خطرناكي قرار گرفته، اگر در مرحله اول راي نداديد، پيامتان را به حكومت رسانده‌ايد و نشان داديد كه از وضع موجود راضي نيستيد. اكنون زمان حركت به سمت حاكم كردن اعتدال در كشور است تا بتوان به سمت اهداف بعدي كه بهبود وضع موجود است، حركت كرد. در اين شرايط است كه مي‌توانيم امكان تحقق آن را بيشتر كنيم. اگر اين مسير را نرويم، راه را براي بهبود اوضاع بسته‌ايم و اوضاع از آنچه كه هست بدتر خواهد شد.

مقابله با تورم با حرف و وعده‌هاي توخالي امكان‌پذير نيست، بلكه اجراي اين سياست، نيازمند اجراي راهبردهايي است كه بعضا هزينه‌هايي دارد و گاه اين هزينه‌ دادن‌ها دشوار به نظر مي‌رسند. همانطور كه ما در تجربه‌اي كه كشور آرژانتين داشت شاهد بوديم كه چگونه اين سختي را پشت سر گذاشتند و دولت جديد اين كشور توانسته است تا حدودي بر تورم فائق آيد. تركيه نيز پس از سال‌ها مخالفت با افزايش نرخ بهره، شاهد افزايش نرخ تورم بود و اكنون كه در سياست خود اصلاحاتي انجام دادند و تورم مقداري كاهش پيدا كرده است. مسلما افزايش نرخ بهره، پديده خوبي نيست و به اقتصاد لطمه زيادي مي‌زند، اما در واقع ارزيابي مقامات آرژانتين اين بود كه داروي تلخي است كه بايد خورده شود. با توجه به آمارهاي اقتصادي و چشم‌اندازها، كشور در شرايط خطرناكي قرار گرفته است، اكنون بايد اعتدال را برقرار كنيم تا بتوان در آرامش، مشكلات اقتصادي كشور را حل كرد. با شرايطي مواجهيم كه در آن، بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا مطرح نيست، بلكه اختلاف ميان اعتدالگرايان و تندروهاست. آنها كه راي دادند تنها خواستند بگويند با تندروي مخالفند. در واقع، مي‌گويند تندروي و افراط‌گري، سرعت بخشيدن به مرگ بيمار است، در حالي كه كشور ما در شرايط فعلي نيازمند آرامش است. بايد در سياست داخلي و روابط خارجي آرامش ايجاد كنيم و سپس در فضاي آرام بتوانيم اركان اقتصاد را سامان دهيم. انتخابي كه اكنون وجود دارد، ميان راديكاليسم و اعتدال است و اگر مردم به اين مساله دقت نكنند و به سمت تندروي بيشتر حركت كنيم، عواقبش براي كشور مطابق آنچه كه تصور مي‌شود نخواهد بود و بلكه پيامدهاي شديدتري خواهد داشت.

ارسال نظر