اگر جلیلی رئیس جمهور شود مثل دولت رئیسی در برابر واردات خودرو می ایستد

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۲:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۵۷۰۴
اگر جلیلی رئیس جمهور شود مثل دولت رئیسی در برابر واردات خودرو می ایستد

با مرور مواضع دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌توان تا حدی حدس زد که چه سرنوشتی در انتظار واردات خودرو به‌ویژه کارکرده‌هاست.

به نظر می‌رسد نه پزشکیان و نه جلیلی هیچ‌کدام نگاه مثبتی به واردات خودروهای دست‌دوم ندارند، از همین رو احتمال اجرایی شدن این قانون در دولت بعد بسیار پایین است، مگر اینکه مجلس شورای اسلامی پیگیر اجرای آن شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، قانون واردات خودروهای کارکرده را مجلس قبلی تصویب کرد و درحال‌حاضر نیز در انتظار تدوین و ابلاغ آیین‌نامه از سوی دولت است. با توجه به اینکه هر دو نامزد ریاست‌جمهوری روی خوش به واردات خودروهای کارکرده نشان نداده‌اند، اجرایی شدن آن بدون فشار مستمر و سنگین مجلس بعید به نظر می‌رسد.

حالا سوال اینجاست که مجلس بابت اجرای قانون واردات کارکرده‌ها دولت بعد را تحت‌فشار خواهد گذاشت؟

رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف است که خود یکی از نامزدهای دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری بود و تاکید فراوانی بر اجرای کامل قانون واردات خودرو به‌خصوص کارکرده‌ها داشت. حالا اگر قالیباف به عنوان رئیس مجلس همچنان بر موضع خود استوار باشد، دولت چهاردهم را بابت اجرای قانون واردات کارکرده‌ها تحت فشار قرار خواهد داد، هرچند تضمینی نیست که دولت تسلیم این فشار شود، کما اینکه دولت سیزدهم در دوران ریاست قالیباف بر مجلس، قانون موردنظر را اجرا نکرد.

بنابراین در مجموع به نظر می‌رسد قانون واردات خودروهای کارکرده شانس زیادی برای اجرا در دولت بعد ندارد؛ مخصوصا اگر سعید جلیلی راهی پاستور شود. این موضوع از آن جهت است که جلیلی مواضع سختگیرانه‌تری در مورد کلیت واردات و واردات خودرو نسبت به پزشکیان دارد.

اتفاقا همین چند روز پیش بود که یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی از نقش همفکران جلیلی در عدم اجرای درست واردات خودرو پرده برداشت.

جلال رشیدی کوچی در توییتی نوشت که «در مجلس از نزدیک شاهد بودم که بزرگان جبهه پایداری که امروز از آقای جلیلی تمام‌قد حمایت می‌کنند چگونه ... قانون واردات خودرو را آن‌طور که به نفع مردم باشد اجرا نکردند».

اگر گفته‌های این نماینده سابق مجلس صحت داشته باشد، در صورت رئیس‌جمهور شدن سعید جلیلی، نه‌تنها واردات خودروهای کارکرده اجرایی نخواهد شد، بلکه احتمال تضعیف هرچه بیشتر و حتی ممنوعیت دوباره واردات خودروهای صفر نیز وجود دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که پزشکیان نیز میانه خوبی با واردات خودروهای کارکرده ندارد و اخیرا عنوان کرده این خودروها برازنده شهروندان ایرانی نیستند. بااین‌حال به نظر می‌رسد وی با واردات خودروهای صفر هرچند ضعیف و کم‌تعداد، مخالفتی ندارد.

ارسال نظر