افزايش چشم‌گير حجم حملات سايبري به زيرساخت‌هاي كشور

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۰۲:۵۱:۴۵
کد خبر: ۳۱۵۹۳۸

براساس اعلام وزير ارتباطات حجم حملات نسبت به زيرساخت‌هاي ارتباطي افزايش چشمگيري داشته و حملاتي كه بيشترشان براي از كار انداختن يك سرويس است كه از طريق افزايش درخواست‌ها براي اين سرويس‌ها صورت مي‌گيرد و به آنها حمله منع خدمت مي‌گويند.

براساس اعلام وزير ارتباطات حجم حملات نسبت به زيرساخت‌هاي ارتباطي افزايش چشمگيري داشته و حملاتي كه بيشترشان براي از كار انداختن يك سرويس است كه از طريق افزايش درخواست‌ها براي اين سرويس‌ها صورت مي‌گيرد و به آنها حمله منع خدمت مي‌گويند. به گزارش ايسنا، در دنياي امروز امنيت سايبري از اهميت ويژه‌اي نزد كاربران و دولت‌ها برخوردار و در عين حال به يك چالش پيچيده تبديل شده است؛ در ايران هم طي سال‌هاي گذشته بارها برخي سايت‌ها و بعضا مراكز دولتي مورد حمله سايبري قرار گرفتند. به تاييد كارشناسان و مسوولان حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات، حجم حملات سايبري طي يك سال گذشته افزايش داشته و عمده هدف اين حملات كور، مختل كردن و از كار انداختن روند خدمت‌رساني بوده است. درواقع رشد روزافزون سايت‌ها و كاربران اينترنتي، پاي افراد سودجو و سارقان را به اين حوزه باز كرده است. كاربران ممكن است هر لحظه مورد حمله سايبري قرار بگيرند و اطلاعات يا اموال خود را از دست دهند. بنابراين براي در امان ماندن از اين حملات بايد راهكارهايي از قبل به كار گرفته شود تا گرفتار تله اين افراد سودجو نشوند. نكته قابل توجه اين است زماني كه زيرساخت‌هاي مهم يك كشور مورد حمله سايبري قرار مي‌گيرد، به اين معناست كه نوعي جديد از جنگ در حوزه سايبري شكل گرفته و اين ميان مديران و مسوولان سازمان‌ها بايد از حداقل اطلاعات امنيت سايبري برخوردار باشند. طي سال‌هاي گذشته تمركز بر امنيت سايبري نه به اندازه كافي و شايد كمتر از مقداري كه بايد باشد، در اين حوزه بوده است و اشكال هم آنجاست كه امنيت در حوزه فناوري اطلاعات بيشتر با فرآيندها و روش‌ها پياده مي‌شود نه با تجهيزات. يكي از اتفاقات مخل امنيت، عدم سياست‌گذاري درست در رابطه با اينترنت است.

همچنين هزينه هم يكي از ملاك‌هاي مهم امنيت سايبري است، به عبارتي براي فرايند امنيت سايبري بايد هزينه انجام شود؛ اگر سازمان‌ها اين هزينه‌ها را نپردازند، قطعا در اين حوزه به مشكلاتي برخواهند خورد البته بخشي از هزينه هم براي اين است كه سازمان‌ها مديران لايق‌تري در اين بخش داشته باشند چون در صورت نپرداختن هزينه، قطعا با مشكل مواجه خواهند شد. در اين راستا، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به تازگي در گزارشي از حملات سايبري رخ داده در زيرساخت ارتباطي كشور گفت: حجم حملات نسبت به زيرساخت‌ها افزايش چشمگيري داشته و حملاتي كه بيشتر اين حملات براي از كار انداختن يك سرويس است كه از طريق افزايش درخواست‌ها براي اين سرويس‌ها صورت مي‌گيرد كه به آنها حمله منع خدمت مي‌گويند كه گاهي از نقاط مختلف صورت مي‌گيرد كه حملات منع خدمت توزيع شده هستند. عيسي زارع‌پور با اشاره با بيان اينكه در فروردين ۱۴۰۰ كمتر از ۱۰۰ مورد حمله منع خدمت توزيع شده در ماه داشتيم، تصريح كرد: اين حملات با افزايش چشمگير در ۱۴۰۳ به بيش از صد هزار حمله در ماه افزايش يافته و در دو ماه ابتدايي امسال اين حملات به بيش از ۲۳۵ هزار رسيد كه همگي شناسايي و دفع شده‌اند. وي با اشاره به ايجاد يك سامانه بومي در شركت ارتباطات زيرساخت براي پايش و مقابله با حملات منع خدمت، افزود: توسط اين سامانه همه حملات رخ داده شناسايي و با بيش از ۹۰ درصد آنها مقابله مي‌شود و البته گاهي موارد معدودي هستند كه ممكن است كه كاربران آن را احساس كنند، هرچند بسياري از حملات بدون اينكه كاربران متوجه شوند، خنثي مي‌شود. 

ارسال نظر