برقي سازي ناوگان حمل و نقل عمومي در دو كلانشهر

۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۰۰:۲۶:۰۲
کد خبر: ۳۱۶۰۳۲

مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور درباره راه‌اندازي ناوگان اتوبوس برقي و تاكسي برقي در دو كلانشهر توضيحاتي را ارايه كرد. مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور در گفت‌وگو با ايلنا گفت: تاكسي برقي نيازمند حمايت دولت است، يعني به هيچ‌وجه نمي‌توانيم تاكسي و در كل ناوگان برقي را بدون حمايت دولت اجرايي كرد.

مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور درباره راه‌اندازي ناوگان اتوبوس برقي و تاكسي برقي در دو كلانشهر توضيحاتي را ارايه كرد. مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور در گفت‌وگو با ايلنا گفت: تاكسي برقي نيازمند حمايت دولت است، يعني به هيچ‌وجه نمي‌توانيم تاكسي و در كل ناوگان برقي را بدون حمايت دولت اجرايي كرد. اگر سياست دولت بر اين باشد كه به سمت برقي‌سازي ناوگان برويم بايد دو اتفاق بيفتد. وي ادامه داد: اول اينكه متناسب با نياز و ورود ناوگان برقي در هر شهر بايد زيرساخت‌هاي مورد نياز براي شارژ ناوگان و همچنين تامين برق توسط وزارت نيرو شكل بگيرد و متناسب آن، ناوگان برقي ورود پيدا كند. همچنين در بحث هزينه تمام شده خودرو دولت بايد حمايت كند.

او تصريح كرد: سياست بر اين است كه در كلانشهرهاي ما يك خط اتوبوس برقي و يك خط تاكسي برقي در گام اول به عنوان پايلوت اجرايي شود در اين راستا كمك‌هايي هم مجموعه وزارت كشور به شهرداري‌هاي مربوطه داشته است كه يك بخشي از بهاي خودرو به صورت بلاعوض و بخشي از آن به صورت تسهيلات ارزان‌قيمت باشد و با اين مدل‌ها بتوانيم هم خودرو را اقتصادي كنيم و هم قيمت آن را به نمونه بنزيني نزديك‌تر كنيم. با به‌كارگيري اين ناوگان در خطوط ويژه مي‌توانيم اين نوع ناوگان را مقرون به صرفه كنيم.  ضامني تصريح كرد: در اين حوزه هم كمك‌هايي به شهر كرج به عنوان اولين شهر در كشور كه اولين ناوگان خط اتوبوس برقي در آن فعال شده است و ۴۰ دستگاه اتوبوس در آن فعاليت مي‌كنند، انجام شده است و در اين بخش وزارت كشور در هنگام خريد به شهرداري كرج يك كمكي هم كرده است. او گفت: همچنين در شهر اراك به عنوان دومين شهر، خط اتوبوسراني برقي راه افتاد و به تناسب نيز خط تاكسي برقي در اين شهرها و ساير كلانشهرها در حال راه‌اندازي است.  وي گفت: در تهران نيز شهرداري به صورت مستقل اين مسير را طي مي‌كند. ناوگان تاكسي برقي با تعدادي تاكسي برقي آماده شده در حوزه اتوبوس برقي هم اقدامات خوبي صورت گرفته است و اميدواريم در شهر تهران نيز هر چه زودتر شاهد راه‌اندازي خطوط اتوبوس برقي باشيم.

ارسال نظر