معاون وزير راه: با پول پفك نمكي نمي‌توان آزادراه ساخت

۱۴۰۳/۰۴/۱۹ - ۰۱:۱۳:۴۴
کد خبر: ۳۱۶۲۰۰

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل درمورد آخرين توافقات با روس‌ها براي تعيين قيمت نهايي قرارداد پروژه ريلي رشت-آستارا گفت: مذاكرات با روس‌ها در حال انجام است و اقدامات فني انجام شده و توافقات در حوزه ژئوتكنيك را انجام مي‌‎دهيم.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل درمورد آخرين توافقات با روس‌ها براي تعيين قيمت نهايي قرارداد پروژه ريلي رشت-آستارا گفت: مذاكرات با روس‌ها در حال انجام است و اقدامات فني انجام شده و توافقات در حوزه ژئوتكنيك را انجام مي‌‎دهيم.
به گزارش ايلنا، خيرالله خادمي، معاون وزير راه و شهرسازي ديروز در يك نشست خبري با بيان اينكه امروز اتصال خطوط ريلي كشور به شبكه بين‌المللي ضرورت است، اظهار كرد: براي اينكه خطوط ريلي كشور كاركرد ترانزيتی داشته باشند بايد به شبكه بين‌المللي متصل شوند. براي اينكه بتوانيم درآمدهاي ترانزيتي را جايگزين درآمدهای نفتی كنيم بايد شبكه حمل و نقل كشور براي ترانزيت و انتقال بار بهينه شوند.
وي درباره اعتبارات شركت ساخت گفت: سال گذشته ٣٨ هزار ميليارد تومان اعتبار ابلاغ شد و ٣۴ هزار ميليارد تومان تخصيص يعني معادل ٩٠ درصد اعتبارات ابلاغ شده اختصاص پيدا كرد. 
او تاكيد كرد: اجراي پروژه‌هاي راهسازي به ويژه پروژه‌هاي ريلي به منابع اعتباري سنگين نياز دارد و به دليل موضوع منابع مدت زمان تحويل پروژه‌ها طولاني مي‌شود. بودجه پروژه‌هاي ريلي سالانه ۴ تا ۵ هزار ميليارد تومان است و به هر پروژه ريلي اگر ٢ هزار ميليارد تومان اختصاص پيدا كند يك پروژه ريلي در ١۵ سال ساخته مي‌شود و اين مدت زمان با اين منابع كاملا طبيعي است. 

خادمي در پاسخ به اين سوال مبني بر آخرين توافقات با روس‌ها براي تعيين قيمت نهايي قرارداد پروژه ريلي رشت-آستارا گفت: مذاكرات با روس‌ها در حال انجام است و اقدامات فني انجام شده و توافقات در حوزه ژئوتكنيك را انجام مي‌‌دهيم كه البته بخشي از آن انجام و همچنين بحث مربوط به تكميل مطالعات هم انجام شده است. 
وي تاكيد كرد: انعقاد قرارداد تجاري با روسيه براي اين پروژه منوط بر نهايي شدن قيمت قرارداد است و براي تعيين قيمت هم بايد مطالعات ژئوتكنيك انجام شود و اين اقدامات يك مقدار زمان بر است، روس‌ها انتظار دارند كه نقاط بيشتري براي مطالعات ژئوتكنيك در اختيار قرار بگيرد و ١٢٠ نقطه ديگر را به شركت روسي ارايه داديم.

خادمي در پاسخ به اينكه آيا روس‌ها مسير راه‌آهن رشت - آستارا را تغيير دادند، گفت: مسير اين كريدور مصوب شده بود اما طبيعي است كه در عرصه ساخت و ساز طرف خارجي هم نقطه نظر خود را ارايه داد اما در نهايت ماحصل مطالعات دو طرف اين بود كه به مسير مصوب برگشتيم و مسيري را تغييري نداديم. 
معاون وزير راه و شهرسازي درباره تامين مالي پروژه گفت: براي اين پروژه هم مي‌توانيم از وام روسي و هم از استجازه رهبري براي تامين مالي از از تهاتر نفت استفاده كنيم كه قاعدتاً استفاده از وام روسي به نفع كشور است.
خادمي با انتقاد از نرخ عوارضي آزادراهي و عدم تناسب هزينه و درآمد آزادراه‌ها براي سرمايه‌گذاري‌ها در اين حوزه اظهار داشت: در حال حاضر نرخ عوارضي آزاد راهي معادل قيمت يك پفك نمكي كوچك است و اين نرخ‌ها نمي‌توان سرمايه‌گذاران را مجاب كرد در اين حوزه سرمايه‌گذاري كنند و منابع دولت هم براي ساخت و سازها محدود است. اگر مي‌خواهيم حمل و نقل كشورمان مثل دنيا كار كند درآمد هزينه آن بايد متناسب با هم باشند. 

ارسال نظر