از انتصاب‌هاي دقيقه 90 تا آمادگي براي معرفي كابينه جديد

روزهاي مهم رييس‌جمهور منتخب تا آغاز به كار رسمي

۱۴۰۳/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۸:۱۴
کد خبر: ۳۱۶۳۴۶
روزهاي مهم رييس‌جمهور منتخب تا آغاز به كار رسمي

بر اساس اعلام اعضاي ستاد برگزاري مراسم تحليف، اين برنامه در تاريخ نهم مرداد ماه انجام خواهد شد و به اين ترتيب مسعود پزشكيان از حدود 20 روز ديگر رسما به عنوان نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران كار خود را آغاز خواهد كرد. تا آن روز اما از سويي بايد تكليف اعضاي كابينه و وزراي پيشنهادي مشخص شود و از سوي ديگر بايد راهي براي تعامل با دولت سيزدهم و تصميمات و البته شاخص‌هاي به جا مانده از آن پيدا شود.

بر اساس اعلام اعضاي ستاد برگزاري مراسم تحليف، اين برنامه در تاريخ نهم مرداد ماه انجام خواهد شد و به اين ترتيب مسعود پزشكيان از حدود 20 روز ديگر رسما به عنوان نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران كار خود را آغاز خواهد كرد. تا آن روز اما از سويي بايد تكليف اعضاي كابينه و وزراي پيشنهادي مشخص شود و از سوي ديگر بايد راهي براي تعامل با دولت سيزدهم و تصميمات و البته شاخص‌هاي به جا مانده از آن پيدا شود.

در روزهاي گذشته صحبت‌هايي از احتمال جابه‌جايي جديد در روزهاي آخر فعاليت دولت سيزدهم مطرح شده بود و بالا گرفتن اين گمانه زني باعث شد تا دو روز قبل، رييس‌جمهور منتخب در نامه‌اي رسمي از او بخواهد كه هرگونه تعهد مالي جديد در دولت به تاييد پزشكيان برسد و هر عزل و نصبي يا متوقف شود يا مجوز رسمي مخبر را دريافت كند. با اين وجود اما در روزهاي گذشته خبرهايي منتشر شد كه نشان از آن داشت كه اين تحولات بدون در نظر گرفتن خواسته پزشكيان ادامه پيدا كرده و برخي از اعضاي هيات دولت سيزدهم نيز نه تنها آن را رد نكرده كه اين تصميمات را موضوعي عادي قلمداد كرده‌اند.

وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: استخدام‌هايي كه انجام شد در شركت‌هايي بود كه تابع موسسات عمومي هستند و طبق قوانين خود عمل مي‌كنند. سيد صولت مرتضوي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در واكنش به برخي اخبار درباره استخدام‌هاي انجام شده در دولت سيزدهم، گفت: دولت مستقر تا آخرين لحظه، هم به مجلس و مردم و هم به رييس‌جمهور منتخب پاسخگوست. نامه آقاي مخبر در رابطه با دستگاه‌هاي اداري بود كه لازم‌الاجراست، ما به آن عمل كرديم، اما استخدام‌هايي كه انجام شد در شركت‌هايي بود كه تابع موسسات عمومي هستند و طبق قوانين خود عمل مي‌كنند.
مرتضوي ادامه داد: در رابطه با نامه آقاي پزشكيان بايد از خودِ ايشان بپرسيد كه آيا مبناي حقوقي دارد يا نه يا قانون اساسي چنين اجازه‌اي مي‌دهد؟ اما شما به عنوان خبرنگار بايد از ما درباره مسووليت‌هايي كه هنوز بر عهده ماست و بر زمين مانده، بپرسيد. به عنوان مثال ما بايد براي شركتي كه هيات‌مديره آن هنوز كامل نيست، چه كنيم؟ عقل چه مي‌گويد؟ عقل مي‌گويد كار مردم نبايد زمين بماند. وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي در بخش ديگري از سخنانش، تصريح كرد: بخش اعظمي از مطالبات انباشته شده سازمان تامين اجتماعي كه عددي بالغ بر ۲۶۰ هزار ميليارد تومان است از دولت سيزدهم وصول شد در حالي كه اين عدد در كل همه دولت‌هاي گذشته، ۶۰ هزار ميليارد تومان بود. در دولت‌هاي قبل ۲۰ درصد مطالبات پرداخت شد، اما در دولت شهيد رييسي حدود ۶۰ درصد مطالبات سازمان تامين اجتماعي تسويه شد.
وي ادامه داد: بزرگ‌ترين تسويه نظام بانكي بالغ بر ۹۰ هزار ميليارد تومان توسط بانك رفاه به سازمان تامين اجتماعي تسويه حساب شد. از اين ميزان ۴۵ هزار ميليارد تومان صرف تسويه بدهي‌ها و ۴۵ هزار ميليارد تومان صرف افزايش سرمايه بانك شد. وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي از اجراي قانون همسان‌سازي حقوق بازنشستگان و شاغلان صحبت كرد و افزود: در اين جهت دولت مبلغ سه ميليون تومان به حساب كليه بازنشستگان كشوري، لشكري و تامين اجتماعي به صورت علي‌الحساب واريز كرد. مرتضوي از به بهره‌برداري رسيدن چند پروژه نفتي و گازي در آينده نزديك سخن گفت و تاكيد كرد: يك پروژه پتروشيمي در عسلويه و يك كارخانه توليد طلا با ظرفيت ۵۰۰ كيلو توليد سالانه در سيستان و بلوچستان به زودي افتتاح مي‌شود. علاوه بر اين دو پروژه بزرگ، چندين سامانه و تعداد قابل توجهي پروژه‌ كوچك در حوزه‌هاي بهداشت و درمان، تعاون و ورزش تا پايان دولت سيزدهم به بهره‌برداري مي‌رسد.

همچنين سخنگوي دولت با اشاره به نامه روز گذشته رييس‌جمهور منتخب به سرپرست رياست‌جمهوري اعلام كرد كه مفاد اين درخواست در خردادماه توسط آقاي مخبر ابلاغ شده بود كه تغييرات غيرضروري اتفاق نيفتد. علي بهادري جهرمي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: يك مرحله ديگر وعده رييس‌جمهور شهيد براي عادلانه‌سازي پرداخت كارمندان دولت برداشته شد. دولت اين هفته با تصويب لايحه نظام ساماندهي پرداخت كاركنان دولت موافقت كرد تا نظارت بيشتري بر پرداخت‌هاي خارج از چارچوب انجام شود و پرداخت‌ها عادلانه باشد. وي ادامه داد: در جلسه هيات دولت مواردي كه بايد براي عضويت در سازمان‌هاي بين‌المللي پرداخت مي‌شد، به تصويب رسيد. بهادري جهرمي همچنين خاطرنشان كرد: مصوبه ديگر، آيين نامه‌اي بود كه براي ارتقاء مشاركت در حفظ محيط زيست به تصويب رسيد كه به تقويت مديريتي اين حوزه كمك كرده و مشاركت مردم را در زمينه محيط زيست جذب مي‌كند. سخنگوي دولت درباره روند تنفيذ و تحليف رييس‌جمهور منتخب نيز بيان كرد: پس از تاييد صحت برگزاري انتخابات توسط شوراي نگهبان و صدور اعتبارنامه رييس‌جمهور، مراسم تنفيذ و تحليف برگزار مي‌شود. اين روند معمول است و نبايد حاشيه‌سازي بشود چون دولت بعدي بدون حاشيه‌سازي بهتر مي‌تواند خدمت كند. اين دوره در اختيار دولت نيست و روال عادي است كه دنبال مي‌شود.
بهادري جهرمي خاطرنشان كرد: براي دولت چهاردهم آرزوي موفقيت مي‌كنم و اگر كمك كارشناسي نياز باشد، در خدمت دولت خواهم بود. موفقيت دولت موفقيت همه مردم و كشور است. رييس‌جمهور منتخب تاكيد داشته است كه برنامه‌هاي مصوب در دوره شهيد رييسي را استمرار مي‌دهد و استناد مي‌كرد كه خيلي از ياران شهيد رييسي در ستاد ما هستند. ما اميدواريم از آن برنامه‌ها استفاده كنند. وي در خصوص نامه مسعود پزشكيان به مخبر درباره انتصابات در دوره انتقال دولت، نيز گفت: درخواست رييس‌جمهور منتخب است. درست است كه رييس‌جمهور منتخب مستقر نشده و آقاي مخبر سرپرست رياست‌جمهوري هستند، ولي ايشان از مردم راي گرفته‌اند و درخواستي داشته‌اند كه مفاد اين درخواست در خردادماه توسط آقاي مخبر ابلاغ شده بود كه تغييرات غيرضروري اتفاق نيفتد ولي وقتي كسي استعفا داده است، طبيعي است كه روال آن دستگاه را نمي‌توان متوقف كرد.وي اضافه كرد: شهيد رييسي همواره بر استمرار خدمت به مردم تاكيد داشت و رهبر انقلاب هم همين اميدها را دارند. دولت كارها را به سرعت پيش مي‌برد. آقاي مخبر تاكيد داشت تا روز تحليف وزرا مثل روز اول كار كنند تا مديون مردم و شهيد رييسي نباشند.

به اين ترتيب بايد ديد كه در حدود 20 روز باقي مانده تا پايان رسمي دولت سيزدهم، چه سرنوشتي در انتظار اين تصميمات خواهد بود. يكي از اصلي‌ترين خواسته‌هاي افرادي كه با تداوم اين روند مخالف هستند اين بود كه فرايند تحليف رييس‌جمهور زودتر برگزار شود تا دوران خلأ زودتر به پايان برسد. در چنين فضايي است كه مجلس اعلام كرده تحليف را زودتر برگزار خواهد كرد. عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي گفت كه ۹ مرداد مراسم تحليف «مسعود پزشكيان» رييس‌جمهور منتخب در مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود. مجتبي يوسفي اظهار كرد: براساس قانون مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب بعد از برگزاري مراسم تنفيذ برگزار خواهد شد. وي اضافه كرد: بر اين اساس طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته مراسم تحليف چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري در روز سه‌شنبه ۹ مردادماه خواهد بود.

طبق قانون، مراسم تحليف رييس‌جمهور پس از مراسم تنفيذ حكم رييس‌جمهور از سوي مقام معظم رهبري و با حضور رييس ديوان عالي كشور، اعضاي شوراي نگهبان قانون اساسي، رييس قوه قضاييه و ساير مقامات كشوري و لشكري در مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود و طي آن رييس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسي سوگند ياد مي‌كند كه همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسووليت‌هايي كه برعهده گرفته است، به كار گيرد و در پايان سوگندنامه را امضا مي‌كند. همچنين احمد وحيدي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: پاسدار هستم و افتخار مي‌كنم و بعد از وزارت كشور به سپاه برمي‌گردم. وي بدون اشاره به زمان دقيق برگزاري مراسم تحليف، اين مراسم را زودتر از ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ اعلام كرد و گفت: طبق قانون اساسي مدت برگزاري تا انتخاب رييس‌جمهور ۵۰ روز تعيين شده است و قانون درباره مازاد روزهايي كه سرپرست رياست‌جمهوري انجام وظيفه كند، چيزي تعيين نكرده است و البته منبع قانوني هم در اين زمينه وجود ندارد. احمدي ادامه داد: مجلس و مسوولانِ برگزاري مراسم تحليف با يكديگر اينگونه توافق كرده‌اند كه تا قبل از ۱۵ مرداد اين مراسم برگزار شود. ظاهرا رييس‌جمهور منتخب هم همين را گفته‌اند. وزير كشور با اشاره به تلاش وزارتخانه تحت امرش براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري به صورت صددرصد الكترونيك، افزود: قدم‌هاي خوبي در اين زمينه حداقل در كلان‌شهرها برداشتيم. به اين ترتيب رييس‌جمهور منتخب در سه هفته آينده سه دغدغه مهم خواهد داشت: آمادگي براي مقابله مشكلات كشور كه بخش مهمي از آن به مسائل اقتصادي مرتبط است، مذاكره و نهايي كردن اعضاي كابينه جديد كه بايد براي عمل به وعده‌هاي رييس‌جمهور منتخب در ايام انتخابات آماده باشند و در نهايت نحوه تحويل دولت از تيم فعلي و كنار آمدن با تحولاتي كه در ماه‌هاي اخير رخ داده است.

فعلا جز جلسات طولاني و برنامه‌ريزي براي رسيدن به بهترين گزينه‌ها پزشكيان صحبت‌هاي خود با مقامات مختلف جهان را نيز ادامه مي‌دهد. رييس‌جمهور منتخب اظهار كرد: ارمنستان در ميان همسايگان ايران جايگاه مهمي دارد و روابط با اين كشور در منظومه سياست خارجي جمهوري اسلامي بسيار با اهميت است؛ مرز ايران با ارمنستان اگر چه كوتاه، اما مرز اميد و زندگي مسالمت‌آميز است و سياست اصولي ما در قبال شما خدشه‌ناپذير است. «نيكول پاشينيان» نخست‌وزير ارمنستان شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفني با رييس‌جمهور منتخب، با تبريك پيروزي مسعود پزشكيان در انتخابات رياست‌جمهوري و با اشاره به سوابق طولاني و موفق فعاليت‌هاي سياسي ايشان گفت: لازم مي‌دانم يك‌بار ديگر مراتب تاسف خود را از فقدان دكتر رييسي ابراز كنم. روند روابط في‌مابين در دوره ايشان به خوبي گسترش يافته بود و ارمنستان به همه توافقاتي كه در دوره شهيد رييسي پايبند است.
نخست وزير ارمنستان با اظهار اميدواري نسبت به اينكه روابط دو كشور در دوره پيش‌رو نيز همچنان گرم و صميمي پيش برود، افزود: روابط ايران و ارمنستان بر پايه منافع مشترك استوار است. روابط دو كشور صرفا رابطه دو همسايه با يكديگر نيست، بلكه روابطي ممتاز است كه هيچگاه تحت تاثير هيچ عامل ديگري قرار نمي‌گيرد.
پزشكيان نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با تشكر از ابراز لطف و پيام تبريك نخست وزير ارمنستان اظهار كرد: ارمنستان در ميان همسايگان ايران جايگاه مهمي دارد و روابط با اين كشور در منظومه سياست خارجي جمهوري اسلامي بسيار با اهميت است؛ مرز ايران با ارمنستان اگر چه كوتاه، اما مرز اميد و زندگي مسالمت‌آميز است و سياست اصولي ما در قبال شما خدشه‌ناپذير است. رييس‌جمهور منتخب با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران به تماميت ارضي همه كشورها احترام گذاشته و مخالف هرگونه تغيير در مرزهاي بين‌المللي است، تصريح كرد: از گفت‌وگوهاي صلح ارمنستان و جمهوري آذربايجان حمايت كرده و آماده هرگونه مساعدتي در اين زمينه هستيم. پزشكيان متقابلا بر پايبندي جمهوري اسلامي ايران به تعهدات با ارمنستان و نيز آمادگي براي توسعه بيش از پيش روابط تاكيد كرد و حمايت دولت اين كشور از فعاليت فعالان بخش خصوصي اقتصادي ايران در ارمنستان را مايه خرسندي دانست.

هرچند كشور از مرحله انتخابات عبور كرده اما احتمالا همچنان روزهاي پر خبر تا آغاز به كار رسمي دولت جديد ادامه خواهد داشت، روزهايي كه براي پزشكيان پر كار و بسيار مهم خواهند بود.

ارسال نظر